جزییات درگیری لفظی لاپید با نتانیاهو

یائیر لاپید مجددا با حمله به بنیامین نتانیاهو از وی خواست فورا به دلیل اشتباهاتش عذرخواهی کرده و به خانه خود برود.
تصویر جزییات درگیری لفظی لاپید با نتانیاهو

به گزارش سایت خبری پرسون، یدیعوت آحارانوت خبر داد، در پی سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنست، یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید در همان جلسه به وی پاسخ داد و در همان جلسه خطاب به او گفت: چرا تو هنوز نخست وزیر هستی؟ چرا پشت تریبون قرار نمی‌گیری تا از مردم عذر خواهی کنی و بروی ؟ در دنیای تو چه خبر است؟ چرا عذرخواهی نمی‌کنی و به همراه کابینه ات به خانه خود نمی‌روید (استعفا نمی‌کنید)؟ شما ماموریت خود را انجام ندادید، شما شکست خوردید، تو اکنون نخست وزیر نامشروع هستی این در حالی است که نیروهای احتیاط 150 روز 170 روز و 180 روز در جنگ حضور پیدا می‌کنند، جان خود را به خطر می‌اندازند، کشته یا زخمی می‌شوند، فعالیت‌های اقتصادی شان از بین می‌رود، تمامی این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که تو همچنان در حال انجام رفتارهای سیاسی عجیب و غریب خود هستی و تلاش می‌کنی تا فرار یهودیان حریدیم (ارتدوکس) را از خدمت سربازی مهندسی سازی کنی، تو نخست وزیر واقعی نیستی تو فردی هستی که در گروگان تندروهایی همچون بن گویر و سموتریچ قرار گرفته است.

لاپید خطاب به نتانیاهو گفت: تو آنچه را که فکر می‌کنی صحیح است را هم انجام نمی‌دهی چون تو از بن گویر و سموتریچ می‌ترسی.

پایگاه خبری زیمان یسرائیل هم در این باره نوشت: لاپید خطاب به نتانیاهو تاکید کرد در کدام دنیا نخست وزیری که مسئول بزرگترین فاجعه علیه یهودیان از زمان هلوکاست به بعد است، همچنان در پست خود باقی می‌ماند؟

1500 کشته آماری است که باعث می‌شود تو دیگر امکان بقا در پست نخست وزیری را نداشته باشی، ما هفته گذشته در میدان ربوده شدگان ایستادیم و از 131 ربوده شده سخن گفتیم، این هفته شمار آنها 125 نفر شد، آنها در حال مرگ هستند، افراد مسن در تونل‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، اینها همه مسئولیت تو است، بار مسئولیت همه این مسایل به عهده تو است، تو باعث شده‌ای که آنها به خانه باز نگردند، تو حق نداری همچنان نخست وزیر باقی بمانی.

در بخش دیگری از سخنرانی لاپید به دیگر شکست‌های اسرائیل پرداخته شده و آمده است: در دوره نخست وزیر تو تمامی منطقه شمال تخلیه شده است، زیباترین و پر رونق‌‌ترین منطقه امروز خالی از سکنه و ویران شده است، چند روز پیش در روستای خالی از سکنه گلعادی در بالکن خانه "ران شاویت" فرمانده لشکر احتیاط بود، او همانی بود که سه هفته قبل تر پسرش را در جنگ غزه از دست داد، داستان اسرائیل را می‌توان در بلاهایی که بر سر این خانواده آمده است تجسم کرد، من نمی‌پرسم که آیا به او تلفن زدی و احوال او را جویا شدی یا خیر؟ چون همه ما پاسخ آن را می‌دانیم، تو در همه چیز شکست خورده‌ای در مقابل فرزند مقتول او هم به همین شکل، تو آنها را از خانه شان بیرون راندی، آنها امروز آواره‌اند و نمی‌دانند چه زمانی به خانه خود باز خواهند گشت، ماه سپتامبر موعد آغاز سال تحصیلی است اما آنها نمی‌دانند فرزندانشان را در کجا باید نام نویسی کنند، به همین دلیل تو دیگر نمی‌توانی نخست وزیر باشی.

لاپید در بخش دیگری از سخنرانی خود از اوضاع فلاکت بار اسرائیل پرده برداشت و گفت: طبقه متوسط در اسرائیل در حال فروپاشی است، تمامی بار جنگ و بحران‌های اقتصادی بر سر آنها آوار می‌شود، آنها همان نیروهای احتیاط هستند، همانی هستند که تلفات از میان آنها داده می شود، آنها همان‌‌هایی هستند که تو به آنها پشت کردی، به آنها بی توجهی کردی، اکنون دیگر آنها پایگاه تو نیستند و تو مشروعیت خود را از دست دادی.

قیمت‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کنند، قیمت سوخت گران می‌شود، کالاهای لبنی گران و گوشت و نان هم پنج برابر شده است.

مردم به سوپرمارکت می‌روند و دعا می‌کنند که بتوانند در حین خروج از آن یک چرخ کالا خرید کرده باشند، باور پذیر نیست که این اتفاق برای ما رخ می‌دهد، وقتی شاهد ناکارآمدی باشیم، وقتی به این مسایل توجهی نداشته باشی، وقتی از بار مسئولیت شانه خالی می‌کنی و دیگران را مقصر می‌دانی، شرایط اینچنین می‌شود.

منبع: تسنیم

680201