واکنش مقامات کشورها و سیاستمداران جهان به شهادت رئیس جمهوری ایران

شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی واکنش بسیاری از مقامات کشورها را در پی داشته است.
تصویر واکنش مقامات کشورها و سیاستمداران جهان به شهادت رئیس جمهوری ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

آیت الله آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

این سانحه تلخ واکنش بسیاری از مقامات و سیاستمداران جهان را در پی داشت.

پیام نخست وزیر عراق

در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس حمهوری کشورمان، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می‌داریم.

واکنش مقامات کشورها و سیاستمداران جهان به شهادت رئیس جمهوری ایران | از پیام های تسلیت تا اعلام عزای عمومی

پاکستان شریک غم ملت ایران/ پیام‌های تسلیت از همسایه شرقی

رئیس مجلس ملی پاکستان همگام با اقشار مختلف مردم کشورش با ابراز اندوه و تاسف از شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در سانحه بالگرد، گفت: دولت و ملت پاکستان شریک غم ملت ایران هستند و ما یک دوست واقعی و مخلص را از دست دادیم.

تنها دقایقی بعد از اعلام رسمی خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و دیگر شهدای همراه ایشان در سانحه سقوط بالگرد اقشار مختلف مردم پاکستان، چهره‌های سیاسی، مذهبی و رسانه‌های این کشور با ابراز تاسف از این ضایعه عظیم، به ملت و دولت ایران تسلیت گفتند.

بسیاری از شخصیت‌های پاکستانی طی گفت وگو با شبکه‌های خبری این کشور با ادای احترام به شهدای سانحه بالگرد از جمله آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، او را الگوی مدافع صلح و دیپلماسی در منطقه معرفی کردند.

سرداز ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان لحظاتی پیش با صدور بیانیه‌ای، شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان ایشان در سانحه بالگرد را به ملت و دولت ایران از جمله خانواده‌های شهدا تسلیت گفت.

وی در پیام خود گفت: سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان برای همیشه جاویدان خواهد بود و ما در حقیقت یک دوست واقعی و مخلص را از دست دادیم.

سردار ایاز صادق همچنین با تمجید از تلاش‌های شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تقویت روابط پارلمانی با پاکستان افزود: مردم و دولت پاکستان خود را شریک غم ملت ایران می‌دانند و ما برای آنان آرزوی صبر و بردباری می‌کنیم.

رئیس مجلس ملی پاکستان تاکید کرد ‌که دوستی صادقانه و محبت آیت‌الله رئیسی نسبت به پاکستان در قلب تک تک مردم این کشور زنده خواهد ماند.

اعزاز احمد چودری قائم مقام سابق وزارت امور خارجه پاکستان و خانم سناتور شیری رحمان از حزب مردم نیز در گفت‌وگو با شبکه دنیا نیوز پاکستان، شهادت رئیس جمهوری ایران و همراهان ایشان را تسلیت گفته و تاکید کردند: تمام ملت پاکستان در این برهه سخت در کنار برادران و خواهران ایرانی خود ایستاده‌اند.

مشاهد حسین سید نماینده سابق مجلس سنای پاکستان نیز گفت که آیت‌الله رئیسی و سیاست دولت ایشان به نفع منطقه به ویژه کشورهای دوست و همسایه بود و ما قدردان مواضع قوی ایران در حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه از جمله فلسطین و کشمیر هستیم.

پیام تسلیت حکیم به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران در پی شهادت رئیس جمهوری

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت رئیس جمهوری و همراهان ایشان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت. به گزارش ایرنا به نقل از از کانال تلگرامی دفتر پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق، سید عمار حکیم در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

در ادامه این پیام آمده است: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

واکنش مقامات کشورها و سیاستمداران جهان به شهادت رئیس جمهوری ایران | از پیام های تسلیت تا اعلام عزای عمومی

منبع: همشهری آنلاین

669362

مطالب مرتبط