پیش بینی بورس امروز 29 اردیبهشت 1403 / علت اصلی ریزش بازار چیست؟

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه می‌روند که روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران باز هم نزول کرد.
تصویر پیش بینی بورس امروز 29 اردیبهشت 1403 / علت اصلی ریزش بازار چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، برای پیش بینی بورس امروز –شنبه 29 اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز چهار‌شنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل ریزش هزار و 76 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن هزار و 669 واحد پایین آمد. شاخص کل فرابورس 88 واحد افت کرد و شاخص هم وزن فرابورس 427 واحد کاهش پیدا کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران (آباد)، شرکت سرمایه گذاری نیرو (ونیرو) و شرکت سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت صنعتی دوده فام (شصدف)، شرکت کلر پارس (کلر) و شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کطبس (شرکت ذغال سنگ نگین طبس)، وتوس (شرکت توسعه شهری توس گستر) و واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا) و شرکت رایان هم افزار (رافزا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، 58 نماد صف خرید داشتند و 59 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 0.7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 134 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 24 درصدی به 112 میلیارد تومان رسید.

پس از ریزش شاخص در 11 روز پیاپی ، شاخص روز سه‌شنبه اندکی صعود کرد اما در روز چهارشنبه بار دیگر شاخص ریزش کرد.

شاخص با پیشرانی نمادهای فارس، فخوز، شپنا و خودرو بیش از هزار واحد پایین آمد. روز چهارشنبه 260 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد. نماد جم پیلن بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و پس از جم پیلن، نمادهای وامید، بتهران، دکوثر و دامین در رتبه‌های بعدی بودند. در مقابل نمادهای ونیرو، کلر، شرنگی، ثمسکن و وبملت بیشترین ورود سرمایه حقیقی را ثبت کردند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 15 درصدی نسبت به روز قبل به 4 هزار و 65 میلیارد تومان رسید تا پس از 10 روز از کانال 3 همت بالا بیاید.

در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد تداوم ریزش بازار بودیم، اما روز چهارشنبه در دو ساعت پایانی شاخص روند صعودی داشت و مازاد عرضه نیز کمتر از روزهای پیشین بود. بنابراین به نظر می‌رسد بازار به وضعیتی رسیده است که قیمت‌ها به کف رسیده و قیمت بازار زیر ارزش ذاتی سهام قرار گرفته است. در نتیجه برخی از ناظران معتقدند بازار بیش از این ریزش نخواهد کرد. از سوی دیگر برخی نیز اعتقاد دارند که ریزش قیمت‌ها در بازار سرمایه ربط وثیقی با وضعیت بنیادی و عملکرد شرکت‌ها و ارزش ذاتی سهام ندارد بلکه متأثر از ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کلان کشور دارد، در نتیجه تا زمانی که این ریسک‌ها کاهش نیابند بازار روند صعودی پیدا نخواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز

669021