به گزارش سایت خبری پرسون، سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم رقیب شرکتهای داخلی نیست بلکه با شرکتهای خارجی رقابت می کند، اظهار داشت: اکنون این قرارگاه با پنج هزار پیمانکار بخش خصوصی همکاری دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ پیمانکار در حوزه نفت و گاز است.
وی درباره مشارکت پنج میلیارد دلاری قرارگاه خاتمالانبیا در پروژههای خارج از کشور عنوان کرد: در بحث حضور در پروژههای خارجی یارگیری برای ما بسیار مهم است، البته این کشورها دیر باور کردند که هدف ما از حضور در پروژههای خارجی کمک به این کشورها است، اینکه میخواهیم دست آنها را بگیریم و دست و بازوی آنها باشیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) درباره حضور قرارگاه در کشور سریلانکا یادآورشد: سه هفته گذشته پروژهای را در کشور سریلانکا افتتاح کردیم و رییس جمهوری این کشور اعلام کرد که بهترین کمک را در این مدت، جمهوری اسلامی ایران داشته و ما به توانمندی جوانان کشورمان در این پروژهها افتخار می کنیم.
سردار عابد افزود: در کشورهای مختلف از جمله عراق، لبنان، سوریه و ونزوئلا حضور داریم و با مشارکت و همکاری پیمانکاران بخش خصوصی پروژههای خارجی را به اجرا میرسانیم.
وی تاکید کرد: حریف برای ما بسیار مهم است و اگر شرکتهای پیمانکاری، حرفهای نباشند، بازنده خواهند شد و به آنها میگوییم که باید نگاه اقتصادی داشته باشند نه اینکه از آن کشور فقط وام بگیرند و قادر به اجرای پروژه نباشند و نتوانند حقوق نیروی کار را بدهند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) درباره اینکه درآمد حاصل از این پروژهها در قالب تهاتر به کشور وارد میشود، گفت: ارز حاصل از این پروژهها را به کشور برمیگردانیم و برای هیچ کشوری مجانی کار نمیکنیم.
سردار عابد با بیان اینکه قرارگاه خاتمالانبیا در دهه اول بعد از جنگ و با توجه به توان رزم و نیروی تجربه و بنابر درخواست دولت در بازسازیهای مناطق آسیب دیده حضور پیدا کرد، یادآور شد: این قرارگاه مناطق وسیعی را با کمک مردم بازسازی کرد. همچنین در دهه دوم هم اقدامات مهمی انجام شد. البته باید توجه داشت که جنگ ویرانگر است و میزان خسارت بعد از جنگ بسیار زیاد بود. اما بعد از بازسازی مناطق، به نیازها و گلوگاههای کشور پرداختیم.
وی افزود: در آن دوره نخستین نیاز و اولویت کشور آب بود و در اولین حرکت ساخت سد کرخه در دستور کار قرار گرفت و توانستیم بزرگترین سد منطقه را بسازیم در حالی که شرکتهای خارجی، ایران را ترک کرده بودند بدون اینکه حتی نقشهها را در اختیار ما بگذارند و کوچکترین راهنمایی به ما بدهند. اما نیازی به شرکتهای خارجی پیدا نکردیم و توانستیم این سد بزرگ را در منطقه فتحالمبین احداث کنیم.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا ادامه داد: در دهه سوم با اعمال تحریمهای متعدد مواجه شدیم اما در همین شرایط میدان پارس جنوبی که از میدانهای مهم منطقه است را به اجرا رساندیم و این پروژه را آغاز کردیم.
سردار عابد خاطرنشان کرد: ساخت اولین فازها را یعنی فاز ١۵ و ١۶ را شروع کردیم اما شرکت نروژی همکار برای ساخت این پروژه برای هر سوال قرارگاه یک هفته مهلت طلب میکرد تا جواب ما را بدهد و همزمان به قرارگاه میگفتند این پروژه همان سنگ بزرگ علامت نزدن است. اما با کمک خداوند توانستیم این دو فاز را به اجرا برسانیم و از آن به بعد ساخت سایر فازها آغاز شد و به بهرهبرداری رسید.
وی همچنین گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه جهان است که در حال حاضر ۴۵ درصد بنزین مصرفی کشور در این پالایشگاه تولید می شود که باعث شد واردات بنزین قطع شود.
وی در ادامه گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با سرمایهگذاری قرارگاه درحال ساخت است و با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال توسعه است؛ اگر دولت و وزارت نفت کمک کنند، فاز اول این پالایشگاه تا پایان امسال وارد مدار بهرهبرداری می شود.
سردار عابد تاکید کرد: بدون شک بهرهبرداری از پالایشگاه مهر خلیج فارس میتواند کمک قابل توجهی به بحث تامین پایدار نیاز بنزین کشور و کاهش ناترازی آن داشته باشد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) با بیان اینکه این قرارگاه در بحث توسعه میادین مشترک نفتی و گازی به کمک وزارت نفت آمده، گفت: درکنار توسعه میادین مستقل مثل میدان لالی، میدان مارون و میدان اهواز، به توسعه میدان مشترک یادآوران ورود کرده است و بر همین اساس ۱۷۰ میلیون متر مکعب گاز را به شبکه گازرسانی کشور تزریق شده است.
وی درباره مشارکت این قرارگاه در پروژههای راه، شهرسازی و مسکن بیان کرد: راه و شهرسازی مشکلات خاص خودش را دارد و انتظار ما این است که اگر در پروژهای در این زمینه وارد شویم، بهلحاظ زمانبندی پروژه تعریفشده باشد و در زمان خودش تحویل داده شود. ما حدود ۳۰۰ کیلومتر ساخت اتوبان در دست اجرا داریم، اما معتقدیم هزینه احداث اتوبان با توجه به قوانین و عوارضی جادهای که اکنون دریافت میشود، کفایت نمیکند؛ زیرا این هزینه برای نگهداری آزادراه کافی نیست، اما بهتازگی نشستی در این باره داشتیم که هم قوانین تغییر کند، هم تعرفهها افزایش یابد.
سردار عابد درباره همکاریهای ایران و ونزوئلا و ساخت شناور برای این کشور بیان کرد: ما قرارداد ساخت چهار شناور (نفتکش) با ونزوئلا داریم که قرارداد ساخت دو شناور پایان یافته و یکی دیگر در حال انجام است و قرارداد چهارم هنوز اجرا نشده است
منبع: پُرسون