به گزارش سایت خبری پرسون، این یک اقدام متهورانه از سوی فروشگاه اینترنتی آمازون برای ورود به بازار مخابرات جهانی است.
هر چند بعضی از شبکههای مخابراتی، فناوری اطلاعات (آی تی) و سایر فعالیتهای غیر اصلی خود را به فضای ابری عمومی منتقل کرده اند، زیرمجموعه گروه اسپانیایی تلفونیکا در آلمان، نخستین اپراتوری در جهان است که شبکه اصلی خود را به یک فضای ابری عمومی منتقل میکند.
شرکتهای خدمات رایانش ابری مانند آمازون و مایکروسافت، در تلاش برای ورود بیشتر به بخش مخابرات و کسب میلیاردها دلار درآمد بیشتر هستند اما اپراتورها به دلیل نگرانی نسبت به قابلیت فضاهای ابری عمومی در اداره یک شبکه موبایل، تاکنون احتیاط به خرج دادهاند.
مالیک رائو، مدیر ارشد فناوری و اطلاعات شرکت «او تو تلفونیکا» معروف به «تلفونیکا جرمانی» به رویترز گفت: میخواهم ببینم این طرح حداقل به مدت یک تا دو فصل کار میکند و یک نقشه راه برای جابجایی حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از مشتریانم تا سال ۲۰۲۶-۲۰۲۵ داشته باشم.
این شرکت ۴۵ میلیون مشتری در آلمان دارد.
شرکت خدمات وب آمازون و تلفونیکا، جزئیات مالی قرارداد خود را فاش نکردند.
شبکه اصلی که از سرورهای با کارایی بالا در دیتاسنترها تشکیل شده، قلب یک شبکه تلفن همراه است که به شکل ایمن، دادهها و تماسها را با سرعت بالا هدایت میکند. فضای ابری عمومی، هزینهها را کاهش داده، مقیاس را افزایش داده و اجازه میدهد تعمیرات بدون اختلال در خدمات انجام شود.
شرکت «دیش» (Dish) مستقر در آمریکا که شبکه موبایل خود را از ابتدا ساخته است، در سال ۲۰۲۱ تبدیل به تنها شرکت مخابراتی شد که از خدمات ابری آمازون برای شبکه اصلی خود استفاده کرد.
جان هافمیر، نائب رئیس خدمات وب آمازون در مصاحبهای گفته بود: مورد «دیش» خیلی راحتتر بود زیرا آنها هیچ سیستم موجودی نداشتند که برای کار در ابر، نیاز به تغییرات داشته باشد.
نوکیا که با «دیش» همکاری داشته، نرم افزار فراهم خواهد کرد و شرکت خدمات وب آمازون، زیرساخت خود را برای تلفونیکا فراهم میکند. تلفونیکا ابتدا با خدمات وب آمازون و اریکسون کار کرد و سپس به همکاری با نوکیا و خدمات وب آمازون روی آورد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار میرود بازار ابری مخابرات جهانی از ۱۹.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، به ۱۰۸.۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ رشد کند و پیشران رشد برای شرکتهایی مانند آمازون شود.
منبع: ایسنا