مروری بر فیلم مست عشق که نقدهای تند و تیزی را متحمل شد

مروری بر فیلم مست عشق که با اکران چشم گیر خود طی ۴ روز موفق شده ۲۹۴,۵۹۶ هزار نفر را به سینما بکشاند و رقمی حدود ۲۰ میلیارد تومان را نصیب گیشه سینما کند.
تصویر مروری بر فیلم مست عشق که نقدهای تند و تیزی را متحمل شد

به گزارش سایت خبری پرسون، «مست عشق» ساخته حسن فتحی پس از حواشی فراوانی که طی۴ سال گذشته متحمل شد، رنگ پرده سینما را دید و رکورد عجیبی را در گیشه سینماها به نام خود رقم زد. در واقع این فیلم صبح پنجشنبه ششم اردیبهشت با ۵۱ هزار مخاطبی که تنها در روز چهارشنبه به سینما کشاند موفق شد رکورد فروش روز نخست سینمای پس از انقلاب ایران را بشکند که اگر مولفه‌ تاریخی، عاشقانه و غیر کمدی بودن را هم به آن اضافه کنیم موردی عجیب و حیرت انگیز در سینمای ایران محسوب می‌شود.

علاوه بر این، آخرین آمار فروش سامانه سمفا با رقمی معادل ۲۰۰,۷۰۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال طی ۴ روز، نشان می‌دهد دومین رکوردشکنی قابل توجه این فیلم نیز رقم خورده و جدیدترین ساخته حسن فتحی موفق شده تا با جذب ۲۹۴,۵۹۶ هزار مخاطب، رکورد افتتاحیه چنددهه اخیر سینمای ایران را بشکند.

این رکورد افتتاحیه در حالی نصیب مست عشق شده که تا قبل از این در اختیار «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی با ۱۲۷ هزار مخاطب بوده است. پس از آن مختص «هزارپا» با ۱۲۶ هزار مخاطب و بعد هم این رتبه جذب مخاطب به فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی با ۱۲۱ هزار مخاطب می‌رسید.

اگر این قیاس را از با «تمساح خونی» جواد عزتی در اکران ۱۴۰۳ هم انجام دهیم که با ۱۱۰ هزار مخاطب و «سال گربه» بهرام افشاری با ۱۰۸ هزار مخاطب که افتتاحیه‌های شلوغی را رقم زدند، باز هم مست عشق در صدر جدول ایستاده و با ۲ برابر این میزان مخاطب رکورد کم‌سابقه‌ای در تاریخ سینمای ایران را ثبت و ماندگار کرده است.

با وجود همه آمار و ارقام و رکوردشکنی‌های مثبت، حواشی و جنجال‌های رسانه‌ای که بر سر مالکیت و اکران این فیلم به وجود آمد، حضور دو چهره محبوب سینمای ایران؛ پارسا پیروزفر و شهاب حسینی در شمایل مولانا و شمس تبریزی؛ ‌ این فیلم نقدهای تند و تیزی را هم متحمل شده تا آنجا که برخی آن را صراحتا اثری ناامید کننده می‌دانند. البته ما در اینجا فقط روایت کننده این نقدها هستیم.

یکی از نکاتی که برخی منتقدان به آن اشاره کرده‌اند فیلمنامه نویسی و درام پردازی در آن است، به نظر منتقدان مست عشق دچار پراکنده گویی شده و به نظر می رسد موضوع اصلی که رابطه عارفانه و عاشقانه شمس و مولانا است و باید۷۰ درصد فیلم را به خود اختصاص دهد به دست فراموشی سپرده شده است. منتقدان این سوال را مطرح می‌کنند که چرا بعد از گذشت یک ساعت از فیلم هنوز درام شکل نگرفته و مخاطب نمی داند باید کدام داستان را دنبال کند؟ داستان مرگ شمس را؟ عشق علاءالدین به دختر مولانا را؟ یا از همه اینها بگذرد و درگیر قصه زندگی مولانا شود. گویی تک چهره پارسا پیروزفر و نگاه‌های عاشقانه اش در کنار تک جمله‌های عارفانه شهاب حسینی و تصاویر دیدنی از بازیگران خوش سیمای ترکیه‌ای سازندگان اثر را برای فروش و جذب مخاطب راضی کرده است.

در بخش تدوین هم برخی آن را فیلمی نیمه کاره توصیف کرده اند که هنوز تدوین نهایی نشده و سازندگان آن را با عجله روانه پرده سینما کرده‌اند. شاید هم بلاتکلیفی چندین ساله سرمایه‌گذاران وسازندگان اثر سبب شده فیلمی ناقص را به اکران برسانند. به طور کلی منتقدان «مست عشق» را اثری بلاتکلیف، گنگ و غیر منسجم می‌دانند که دچار آشفتگی شده و تغییر لحن آن، مخاطب را آزار می‌دهد.

منتقدان از زاویه‌ای دیگر هم معتقدند «مست عشق» درگیر زرق و برق و ظاهرسازی شده و توانایی رفتن به عمق داستان داراماتیک مولانا و شمس را ندارد. دو اسطوره که داستان زندگی شان به خودی خودی می‌توانست تماشاگر را میخکوب کند و نیاز چندانی به لباس‌های با شکوه و هنروران فراوان، به ویژه صحنه‌های جنگ به سبک سریال «بازی تاج و تخت» نداشت، در سطح مانده و مخاطبانش را با سوالات فراوانی رها می‌کند.

در نهایت منتقدان این خرده را به حسن فتحی گرفته‌اند که هر قدر در سریال سازی (چه فیلمنامه نویسی و چه کارگردانی) متبحر، کارآمد و با تجربه است در سینما همچنان نیازمند تجربه کردن و در ابتدای راه است.

منبع: همشهری

637213

سازمان آگهی های پرسون