به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ عباس حاج رسولی ها اظهار کرد: اگر تعهدات مترو در سال ۱۴۰۲ محقق شده بود، بهراحتی میگفتم تا پایان سال جاری این بخش از احداث خط دو افتتاح میشود، اما حدود دو هزار میلیارد تومان از این ردیفها محقق نشد و نتوانستیم آن را برای حوزه قطار شهری تأمین کنیم.
وی افزود: هدفگذاری کردیم فاز نخست بهرهبرداری خط دو متروی این کلانشهر را تا پایان سال جاری افتتاح کنیم و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم، اما ممکن است چند ماه این موضوع عقب بیفتد، زیرا تمام این مسائل به منابع مالی بازمیگردد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: از زمان کلنگزنی خط یک مترو در مدیریت شهری بودم و دلیل اینکه احداث آن حدود ۱۷ سال طول کشید، این بود که فن جدیدی از نظر مهندسی بود و دستگاههایی همچون میراث فرهنگی حساسیت خاصی بهخرج میدادند.
حاجرسولیها گفت: تمام هموغم دوره ششم مدیریت شهری تکمیل خط دو مترو است و در این راستا حفاری جبهه شمالشرقی تا نیمه سال جاری به پایان میرسد و احداث ایستگاهها نیز در حال انجام است.
وی بیان اینکه دستگاه حفار مکانیزه تونل خط یک متروی اصفهان حدود دو سال متوقف بود و در نقطه مقابل برای احداث خط دو انواع و اقسام متدهای ساختمانی را استفاده میکنیم، ادامه داد: اگر بودجه داشتیم، میتوانستیم در طول سه تا پنج سال خط دو را تکمیل کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای عبور خط دو مترو محل ایستگاه در میدان امام علی (ع) تعبیه شده بود و در واقع مسئله خطوط متروی این کلانشهر تأمین منابع مالی بوده است.
حاجرسولیها با بیان اینکه قراردادی با گروه مپنا منعقد شده است تا واگن، سیگنالینگ و تجهیزات خط دو مترو را تأمین کند که باید عملیاتی شود، گفت: ۱۵ درصد قرارداد را باید شهرداری تأمین کند و در حال تلاش هستیم نصف یا کل این مبلغ را دولت بپردازد.
وی افزود: اقتصاد در بخش صنعت ساختمان کمتر آمده است و حدود دو سال است که جلوی آن گرفته شده و به سمتهای دیگری رفته است و روی توسعه ساختوساز اثر دارد، در کنار این موارد درآمد مردم نیز کشش خرید ساختمان ندارد و با توجه به اینکه وام ساختمانی ارائه نمیشود، صنعت ساختمان قفل شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: دریافت اوراق مشارکت، افزایش تسهیلات بانکی و رونق ساختوساز از جمله مواردی است که میتواند در تأمین منابع مالی قطار شهری اثرگذار باشد.
حاجرسولیها با بیان اینکه در کنار احداث خط دو مترو، تکمیل رینگ چهارم ترافیکی نیز مد نظر شهرداری است و برای سال آینده انجام میشود، ادامه داد: در کنار این موارد خریداری اتوبوس نیز وجود دارد و سه محور اصلی مصارف بودجه ۱۴۰۳ است که امیدواریم بتوانیم این موارد را محقق کنیم.
منبع: شورای شهر