تکلیف افزایش یارانه نقدی سال 1403 مشخص شد

«علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون گفت: بزرگ‌ترین راهبرد دولت سیزدهم توجه به معیشت و سفره مردم است و برای عملیاتی کردن این راهبرد طرح‌های مختلفی را ارائه کرده که مهم‌ترین آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به مرحله اجرا درآمده است.
تصویر تکلیف افزایش یارانه نقدی سال 1403 مشخص شد

به گزارش سایت خبری پرسون، اولین و موثرترین قدمی که در این بین برداشته شد، افزایش یارانه‌ ها از مبلغ ۴۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان برای دهک یک تا سه درآمدی و ۳۰۰ هزارتومان برای دهک چهار تا ده درآمدی بود.

وی افزود: هدف از افزایش یارانه این بود که مبلغ موردنظر مستقیم در سفره مردم صرف شود اما در آن زمان زیرساختی برای آن وجود نداشت. به همین دلیل تمرکز دولت به این سمت رفت که زیرساخت مناسبی را ایجاد کند تا با چارچوبی مشخص سفره مردم تقویت شود و یک جریان اعتباری قدرتمند برای آینده مردم شکل بگیرد تا عمق، عرض و طول سفره مردم افزایش پیدا کند.

طرح‌های مختلف یارانه مضاعف برای ۱۴۰۳

معاون وزیر تعاون تاکید کرد: این جریان اعتباری مفصل در سال ۱۴۰۳ در قالب طرح‌های مخلتف خود را نشان خواهد داد. طرح‌هایی که پایه یارانه نقدی را افزایش نمی‌دهد اما مانند طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در قالب یارانه مضاعف برای اقشار خاص و در مدت زمان مشخص تخصیص پیدا می‌کند.

وی درباره موثرترین طرح دولت برای ارتقا معیشت مردم در سال ۱۴۰۲ گفت: در سالی که گذشت یک سه‌گانه موثر تحت عنوان کالابرگ الکترونیکی، طرح امنیت غذایی برای کودکان ۶ تا ۵۹ ماه و مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار (طرح یسنا) به مرحله اجرا درآمد. تمرکز در این طرح‌ها بر روی دریافت کالری مناسب در افرادی است که نیازمند کمک تغذیه‌ای هستند.

عسگریان گفت: دولت هر ماه ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند به عبارتی هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار یارانه برای حمایت از سفره غذایی مردم مصرف می‌شود که سالانه این عدد را به حدود هفت تا هشت میلیارد دلار می‌رساند.

مهم‌ترین طرح دولت، طرح کالابرگ الکترونیکی است

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه دولت هر ماه ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند، افزود: با اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی و یارانه مضاعفی که دارد هر ماه یک مبلغی به این مبلغ افزوده می‌شود. فراگیرترین و مهم‌ترین طرح دولت، طرح کالابرگ الکترونیکی است که در دهه فجر با طرح «فجرانه» به اعلاترین شکل خود به مرحله اجرا درآمد.

عسگریان اضافه کرد: استفاده از کالابرگ الکترونیکی ۱۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف را در اعتبار مردم شارژ می‌کرد و آن‌ها برای دریافت این مبلغ باید نیمی از یارانه خود را خرید می‌کردند تا اعتبار را دریافت کنند. در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی این مبلغ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت و هیچ پیش‌شرطی نیز برای آن درنظر گرفته نشده است. مردم با هر میزان خریدی که انجام دهند یارانه آن کالا را دریافت می‌کنند.

استقبال ۳۰ برابری از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی

وی تاکید کرد: پس از آغاز طرح فجرانه، استقبال از آن به شدت زیاد بود. تخمین ما از استقبال از طرح فجرانه در ماه نخست حدود دو تا سه برابر طرح کالابرگ الکترونیکی بود اما مردم به شکل انفجاری به استقبال این طرح رفتند و خریدها به ۳۰ برابر حد معمول رسید و رکوردهای قابل توجهی را رقم زد. یکی از آن‌ها این بود که بزرگ‌ترین خرید کشور درحوزه ۱۱ قلم کالای سبد موردنظر (شامل برنج، شیرکم‌ چرب، ماست، تخم‌مرغ، مرغ، گوشت، حبوبات، پنیر، روغن مایع، مارکاونی و قند و شکر) ظرف کمتر از یک ماه انجام و ۶۳۰ هزار تن مواد غذایی (همان ۱۱ قلم) وارد سفره مردم شد. آخرین نرخ مشارکت مردم در این طرح اکنون به بیش از ۸۷ درصد رسیده است. یعنی از جامعه ۶۰ میلیونی که مشمول طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی هستند، بیش از ۵۱ میلیون نفر اقلام موجود در طرح را خریداری کرده‌اند و به عبارتی ۵۱ میلیون بسته غذایی به صورت کامل خریداری شده است و اتفاقی شگرف در حوزه تامین و توزیع کالای اساسی در بستر کالابرگ الکترونیک ثبت شده است.

ارتقا امنیت غذایی کودکان اهمیت فراوانی برای دولت دارد

عسگریان خاطرنشان کرد: طرح راهبردی و بزرگ بعدی مربوط به ارتقا امنیت غذایی کودکان بود. دولت اعلام کرد هر تعداد کودک که توسط وزارت بهداشت و خانه‌های بهداشت یا هر مرکز دیگری شناسایی شود که به تغذیه مضاعف نیاز دارد را پوشش می‌دهد. ‌برای اجرای اصولی این طرح ابتدا اطلاعات کودکان بین ۶ ماه تا ۵۹ ماه که نیازمند تغذیه مضاعف هستند، از طریق پایش شاخص‌های تن‌سنجی کودک (اندازه‌گیری قد، وزن و BMI و مقایسه با منحنی‌های رشد) در مراکز و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی) شناسایی و پس از جمع‌بندی داده‌ها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند.

وی گفت: اعتبار ماهانه در نظر گرفته‌شده برای هر کودک در خانوار دهک‌های ۱ تا ۵درآمدی، یک میلیون تومان و برای هر کودک در دهک‌های ۶ و ۷ درآمدی ۶۰۰ هزار تومان است که این کاملا مجزا از یارانه نقدی و علاوه بر کالابرگ در حساب خانوار اعمال می‌شود. سبد کالایی که برای این کودکان تعریف شده دارای ۱۶ قلم است و دانه‌های روغنی و برخی از میوه و سبزیجات را نیز پوشش می‌دهد. این مبلغ مستقیم به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود تا آن را صرف امنیت غذایی کودک کند. پس از ۶ ماه که تن‌سنجی کودک صورت می‌گیرد مشخص می‌شود این یارانه صرف کودک شده یا نه. اگر این اتفاق رخ نداده باشد از طرح کنار گذاشته می‌شود.

عسگریان تصریح کرد: در مرحله نخست این طرح ۱۴۵ هزار کودک توسط وزارت بهداشت به وزارت تعاون معرفی و پس از وسع‌سنجی در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ کودک در دهک‌های یک تا هفت ( ۱۱۹هزار و ۸۰۴ سرپرست خانوار) مشمول دریافت یارانه مضاعف شدند. در مرحله دوم و سوم نیز ۱۵۱ هزار کودک معرفی و ۱۳۵هزار و ۱۰۷ کودک (۱۳۰ هزار و ۵۴۷ سرپرست خانوار) مشمول دریافت این یارانه شدند.

وی تاکید کرد: دولت بارها اعلام کرده است برای اجرایی شدن این طرح هیج محدودیتی ندارد و هر میزان بودجه‌ای که لازم باشد را تخصیص می‌دهد چرا که کودکان برای دولت اهمیت ویژه‌ای دارند.

توانایی دولت در تولید و توزیع ۵۱ میلیون بسته غذایی

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون گفت: در گذشته بسته‌هایی در حجم ۵ تا هشت میلیون بسته توسط دولت در میان مردم توزیع می‌شد اما در همان ابعاد هم آن‌ها گرفتار می‌شدند و نمی‌توانستند آن را مدیریت کنند چرا که زیرساخت‌ها مهیا نبود. اما اکنون ظرف یک ماه ۵۱ میلیون بسته غذایی تولید و توزیع شده که در نوع خود بی‌نظیر است. البته در این بین یک پیک زمانی داشتیم که به دلیل اطلاع‌رسانی و استقبال زیاد مردم برای چند روز در برخی فروشگاه‌ها صف ایجاد شد که آن را به سرعت رفع کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی، ۴۸ هزارمیلیارد تومان توسط دولت و مردم صرف خرید کالاهای سبدی شده که کاملا بر اساس نیازهای بدن انسان طراحی و صورت‌بندی شده است. دهک‌های یک تا سوم جامعه بیش از ۹۰ درصد از این طرح استقبال کرده‌اند.

طرح سومی که در وزارت تعاون برای ارتقا معیشت مردم به اجرا درآورد و چند ماهی از آن می‌گذرد مربوط به مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار است. عسگریان با این توضیح گفت: این طرح که به نام یسنا معرفی شده، اکنون به صورت پایلوت در هشت استان اجرایی شده و در سال ۱۴۰۳ در تمام استان‌ها به مرحله اجرا درخواهد آمد. در این طرح تمام مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار که نیازمند تغذیه مضاعف هستند توسط وزارت بهداشت شناسایی شده و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند این یارانه علاوه بر یارانه نقدی، یارانه تشویقی کالابرگ بوده می‌باشد.

وی افزود: طرحی که دولت برای ارتقا امنیت غذایی مردم کشور به مرحله اجرا درآورده یک بسته کامل است که شامل کودکان، مادران و عموم مردم می‌شود. عموم مردم یعنی همان ۷۵ درصد یارانه بگیر جامعه که ۶۰ میلیون نفر هستند. دسته دوم تمام کودکانی که نیازمند تغذیه مضاعف هستند و دسته سوم مادرانی که باردار هستند و نیاز به تغذیه مضاعف دارند و این طرح‌های راهبردی و کلیدی دولت در سال ۱۴۰۳ نیز با قدرت بیشتر تداوم خواهد یافت.

منبع: تجارت نیوز

614481