جو بایدن:

ترامپ فاقد سلامت روانی برای ریاست جمهوری است

جو بایدن در پی قطعی شدن رقابت دوباره او با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، متقابلا سلامت روانی این رقیب جمهوری‌خواه خود را زیر سوال برد.
تصویر ترامپ فاقد سلامت روانی برای ریاست جمهوری است

به گزارش سایت خبری پرسون، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در یک گردهمایی در شهر واشنگتن دی.سی به کنایه گفت: معرفی دو کاندیدای ریاست جمهوری احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه خبر بزرگ هفته است اما از میان این دو کاندیدا یک نفر بیش از حد سالمند و فاقد سلامت روانی برای ریاست جمهوری است.

او ادامه داد: «نفر دیگر خود من هستم.»

رئیس جمهور آمریکا در حالی این اظهارات را در یک مراسم ضیافت شام سالانه «بنیاد و باشگاه گریدیرون» علیه ترامپ مطرح کرد که رقیب جمهوری‌خواهش نیز پیش از این در سخنرانی‌ها و مطالبش بارها سلامت روانی و جسمانی بایدن را زیر سوال برده و مورد تمسخر قرار داده بود. جو بایدن تلاش کرد انتقادها از ضعف حافظه و سردرگمی‌هایش مقابل انظار عمومی را رد کرده و در عوض روی گاف‌هایی که ترامپ ۷۷ ساله هم در برابر انظار عمومی داشته، تمرکز کند.

بایدن ۸۱ ساله گفت: «به او این حرف را نگویید، او فکر می‌کند دارد با باراک اوباما رقابت می‌کند، این حرفی است که او زد.» رئیس جمهور آمریکا همچنین به تمسخر گفت که او ظاهرا تا مدت زیادی بعد از آن که از وقت خوابش می‌گذرد، بیدار می‌ماند.

این اولین شرکت بایدن در این ضیافت شام در دوره ریاست جمهوری‌اش بوده، در حالی که همزمان رقابت بین او و ترامپ با قطعی شدن نامزدی آنها برای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ رو به تشدید است.

بایدن از سوی دیگر گفت در صورتی که ترامپ بار دیگر به کاخ سفید برگردد تهدیدی واقعی علیه دموکراسی آمریکا به وجود می‌آید.

او بیان کرد: «ما در یک دوران بی‌سابقه در تاریخ دموکراسی زندگی می‌کنیم. دموکراسی و آزادی عملا هدف حمله قرار گرفته‌اند. پوتین (رئیس جمهور روسیه) در اروپا به پیش می‌رود. رئیس جمهور قبل از من سر تعظیم در برابر او فرود آورده و به او می‌گوید هر کاری که می‌خواهی انجام بده.»

بایدن در ادامه به «اوکسانا مارکارووا»، سفیر اوکراین و «کایا کالاس»، نخست وزیر استونی اشاره کرده و گفت: «ما سر خم نخواهیم کرد. آنها سر خم نخواهند کرد و من سر خم نخواهم کرد.»

به نوشته پالتیکو، بایدن در این ضیافت شام که در آن هیچ عکاس و فیلمبرداری اجازه حضور نداشت، دخترش اشلی را با خود آورده بود.

سیاستمداران و اشخاص مهم واشنگتن از جمله کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا و داگلاس امهاف، همسر او، دست‌کم هشت عضو دیگر کابینه، دست‌کم پنج نماینده کنگره، پنج فرماندار و دست‌کم پنج سفیر در این مراسم حضور داشتند. «لئو وارادکار»، نخست وزیر ایرلند نیز آنجا حاضر بود.

منبع: ایسنا

614386