امام جمعه قزوین:

قرآن بهار دل‌ها و ماه رمضان بهار قرآن است

آیت الله عبدالکریم عابدینی در خطبه های نماز جمعه قزوین گفت:امیرالمؤمنین (ع) فرمودند قرآن را فرا بگیرید، با قرآن ارتباط برقرار کنید و با آن انس بگیرید، چرا که قرآن بهار دل هاست؛ بنابراین طبق احادیث قرآن بهار دل‌ها و ماه رمضان بهار قرآن است، دیگر از این بالاتر و نورانی‌تر چه چیزی داریم.
تصویر قرآن بهار دل‌ها و ماه رمضان بهار قرآن است

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت الله عبدالکریم عابدینی در خطبه های نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می شود، اظهار کرد: ما بهار طبیعت را داریم، بهار قرآن هم داریم، بهار معنوی داریم، بهار ظاهری هم داریم، این طبیعت زیبا که جلوه اعجاز خداوند بر روی زمین است، بهار طبیعت و بهار مادی است، این بهار جسم ماست، این بهار تماشایی و دوست داشتنی است اما یک بهار دیگر هم داریم که آن مهم است، آن بهار روح و بهار انسانیت است.

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند قرآن را فرا بگیرید، با قرآن ارتباط برقرار کنید و با آن انس بگیرید، چرا که قرآن بهار دل هاست؛ بنابراین طبق احادیث قرآن بهار دل‌ها و ماه رمضان بهار قرآن است، دیگر از این بالاتر و نورانی‌تر چه چیزی داریم؟

رهبر عزیز انقلاب خیلی به مجلس جدید سفارش کردند که مبادا رفتارتان رفتاری اختلاف انگیز باشد، این اختلافات به مملکت و مجلس لطمه وارد می کند و به مردم آسیب می زند و حضرت آقا سفارش اکید داشتند که به یکدیگر محبت داشته باشند، یعنی به آیه شریف «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا» عمل کنند.

آیت الله عبدالکریم عابدینی اظهار کرد: یکدیگر را به تقوای الهی سفارش می کنیم، یکدیگر را در عمل به دستورات خدای متعال، رهنمودهای رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) کمک کنیم تا بتوانیم گامی در مسلمانی به جلو برداریم، انس با قرآن، انس با ولایت اهل بیت (ع) و انس با کلمات نورانی ائمه (ع) داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مناسبت های پیش‌رو موضوع سال تحویل است، خوب است حساب کنیم این سالی که گذشت چقدر پیش رفتیم، چقدر سوادمان را اضافه کردیم، چقدر اخلاقمان را تغییر دادیم، چقدر به مردم خدمت کردیم، چقدر مشکل از سر راه مردم برداشتیم، چقدر با قرآن آشنا شدیم، پرونده یک سال گذشته خود را نگاه کنیم و ببینیم چقدر در خدمت قرآن بودیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ببینیم در سالی که گذشت چقدر در خدمت امیرالمؤمنین (ع)، نهج البلاغه و کلمات امامان معصوم بودیم و در این زمینه ها قدم برداشتیم، در روایات داریم اگر کسی دو روزش با هم برابر باشد مغبون است، چه برسد به اینکه کسی بخواهد همه روزهای یک سالش برابر باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما بهار طبیعت را داریم، بهار قرآن هم داریم، بهار معنوی داریم، بهار ظاهری هم داریم، این طبیعت زیبا که جلوه اعجاز خداوند بر روی زمین است، بهار طبیعت و بهار مادی است، این بهار جسم ماست، این بهار تماشایی و دوست داشتنی است اما یک بهار دیگر هم داریم که آن مهم است، آن بهار روح و بهار انسانیت است.

وی خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) فرموده اند هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن هم ماه مبارک رمضان است؛ یعنی مانند کشاورزان که در بهار کشت و کار می کنند، هر مؤمنی باید کشت و کار آیات قرآنی را در ماه مبارک رمضان در دلش داشته باشد و در این ماه با قرآن انس بگیرد.

آیت الله عابدینی تأکید کرد: کشاورز وقتی نهالی را می کارد، دیگر نمی گوید وظیفه من فقط کاشتن نهال بود، بلکه می داند که وظیفه نگه داشتن نهال را هم بر عهده دارد و در همه فصول حواسش به آن نهالی که کاشته هست.

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: هر آیه قرآن مانند یک نهال است، ما در ماه مبارک رمضان این آیات قرآن را در جانمان می کاریم، یعنی در تمام طول سال باید از این نهال ها نگهداری کنیم، وقتی از این نهال ها نگهداری کردیم بزرگ می شوند، شاخه هایشان گسترش پیدا کرده و در هم تنیده می شوند، جنت به همین معناست، جنات به معنای باغ ها و درختانی است که شاخه هایشان در هم تنیده شده است، ما باید در جذب آیات قرآن چنین نگاهی داشته باشیم که جانمان با قرآن بهاری شود.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند قرآن را فرا بگیرید، با قرآن ارتباط برقرار کنید و با آن انس بگیرید، چرا که قرآن بهار دل هاست؛ بنابراین طبق احادیث قرآن بهار دل‌ها و ماه رمضان بهار قرآن است، دیگر از این بالاتر و نورانی‌تر چه چیزی داریم؟

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ان‌شاءالله همه ما سالی بابرکت در پیش‌رو داشته باشیم و با سال نو همه چیزمان را هم نو کنیم.

آیت الله عابدینی عنوان کرد: روز جهانی رفع تبعیض نژادی را در پیش‌رو داریم، امروز آمریکایی ها، انگلیسی ها، فرانسوی ها و در حالت کلی همه مستکبران و جنایتکاران عالم به وسیله رژیم منحوس غصبی صهیونیستی با هم نمایشگاهی را در غزه به راه انداخته اند، این نمایشگاه هنر و تمدن غرب است، این نمایشگاه غربی ها، مادی‌گرایان، مخالفان دین و ایمان و مستکبران عالم را در دنیا رسوا کرد.

وی بیان کرد: در گذشته ها وقتی سخن از غرب به میان می آمد، برخی افراد تصور می کردند در غرب خبری است و گویا تمدن را در آنجا جست‌وجو می کردند اما امروز همه می دانند در غرب چه خبر است، آن خبر شامل قتل عام، استفاده از ابزار و سلاح گرسنگی برای کشتن نوزادان، زنان و مردان بی پناه است، آن تمدن به معنای ویران کردن دانشگاه ها و به آتش کشیدن داروخانه ها و در نتیجه بدون دارو گذاشتن بیماران و مرگ آن هاست، این ها معنای تمدن غرب است، امروز خدا غربی ها را این گونه رسوا کرده است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حال ببینیم اسلام در مورد مبارزه با تبعیض نژادی چطور صحبت کرده است؟ خدای متعال در آیه 13 سوره حجرات می فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیر»، یعنی (اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بی‌تردید خداوند داناى آگاه است).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در این آیه می فرماید هر کس با خدا ارتباط بیشتری دارد، هر کس بهتر به بندگان خدا خدمت می کند، هر کس خودش اهل کرامت انسانی و شخصیت معنوی است و دیگران را در کرامت انسانی و شخصیت معنوی یاری می کند، این ها ارزش دارند، این ها در مقابل تبعیض نژادی غرب هستند، ما باید این معارف نورانی را قدر بدانیم.

وی تصریح کرد: وفات حضرت خدیجه کبری (س) را گرامی می داریم، رسول خدا (ص) فرمودند آن موقعی که مردم مرا تکذیب می کردند، این خانم آمد مرا باور کرد، به من ایمان آورد و مرا تصدیق کرد، آن موقعی که من در سختی بودم این خانم با مال و ثروتش به کمک من آمد و زمینه ای را فراهم کرد تا آرمان های اسلام را پیش ببرم.

آیت الله عابدینی یادآور شد: پیامبر (ص) در ادامه فرمود خدای متعال به من فرموده به خدیجه بشارت بدهم که در بهشت قصری از زمرد دارد که در آن قصر هیچ غم، اندوه و نگرانی وجود ندارد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ایام ارتحال مرحوم آیت الله کاشانی و روز ملی شدن صنعت نفت را در پیش‌رو داریم، آیت‌الله کاشانی گفتند ما باید پایه های اقتصادی خود را طوری بگذاریم که احتیاج به درآمد نفت نداشته باشیم، این مطلبی است که بارها در فرمایشات رهبر حکیم انقلاب نیز شنیده ایم، آیت الله کاشانی نیز در آن زمان در این فکر بوده که ما باید مستقل بوده و وابسته به درآمد نفت نباشیم.

وی عنوان کرد: در همین روزهای عید در سال 1342 رژیم منحوس پهلوی به مدرسه فیضیه حمله کرد، عملیات بزرگ فتح المبین را نیز در چنین روزهایی داشتیم که بخش بزرگی از سرزمین ما از دست بعثی های آمریکایی آزاد شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: ببینید ما چند دهه پیش کجا بودیم، یک موقع زمین های ما زیر چکمه بعثی های صهیونیستی- آمریکایی بود، یک موقع مدرسه فیضیه ما محل تهاجم اجانب بود اما همین چند روز پیش شاهد بودیم که رهبر حکیم انقلاب ما به فرمانده محترم ارتش و فرمانده محترم سپاه مدال فتح را عنایت کردند، این بزرگ ترین مدال افتخاری است.

آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: امروز می بینیم فرهنگ فیضیه در یمن کاری می کند که دلاوران یمن به داد مردم غزه می رسند، خیلی باید بابت این مسئله خدا را شکر کنیم، این مقاومت اسلامی که هر روز پیشرفت می کند، لازمه‌اش این است که باید فرماندهان بزرگ ما نشان فتح از بزرگ عالم اسلام یعنی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دریافت کنند.

آیت الله عابدینی افزود: باید حواسمان باشد تا نعمت های خدا را قدر بدانیم و همواره شکر نعمت های الهی را به جای آوریم.

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: سالروز رحلت یادگار امام خمینی (ره)، مرحوم حاج سید احمدآقای خمینی هست که تمام عمر خود را برای خدمت به پدر که در حقیقت خدمت به انقلاب اسلامی بود، سپری کرد.

وی ادامه داد: مرحوم حاج سید احمدآقای خمینی بعد از رحلت امام راحل با تواضع خدمت رهبر معظم انقلاب رسید و با ایشان بیعت کرد و نشان داد ما پای کار شما هستیم و نشان داد راه امام خمینی (ره) را در رهبر انقلاب می بینند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: رهبر عزیز انقلاب خیلی به مجلس جدید سفارش کردند که مبادا رفتارتان رفتاری اختلاف انگیز باشد، این اختلافات به مملکت و مجلس لطمه وارد می کند و به مردم آسیب می زند و حضرت آقا سفارش اکید داشتند که به یکدیگر محبت داشته باشند، یعنی به آیه شریف «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا» عمل کنند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: نمایندگان باید نعمت خدا را که این میدان را به شما داده، قدر بدانید و با هم با محبت و برادری همکاری کنید تا با قدرت و قوت بتوانید آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی را محقق کنید.

منبع: پرسون

614141