هشدار هواشناسی؛ تداوم بارش برف و باران در ۱۱ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش برف، باران و احتمال وقوع «بهمن» در ۱۱ استان از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی روز جمعه ۲۵ اسفندماه خبر داد.
تصویر هشدار هواشناسی؛ تداوم بارش برف و باران در ۱۱ استان

به گزارش سایت خبری پرسون، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌‌دهد امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی،‌ خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان بارش برف، باران، گاهی رعدوبرق روی می‌دهد و سپس سامانه بارشی از شرق کشور خارج می‌شود.

امروز در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید در برخی مناطق گردوخاک و در شمال شرق و شرق کشور کاهش محسوس دما را به‌ دنبال دارد.

فردا و روز پنجشنبه در اکثر مناطق کشور جو آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی شده است. روز جمعه با ورود سامانه بارشی به کشور ابتدا در غرب و شنبه هفته آینده در شمال غرب، غرب،‌ جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز،‌ استان‌های واقع در سواحل غربی و مرکزی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی بارش پیش‌بینی شده است.

امروز خلیج‌فارس و دریای عمان مواج می‌شود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/22

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کاهش نسبی دما، احتمال بهمن و در گردنه‌ها کولاک برف و پدیده مه.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/12/22: کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس، یزد، شرق اصفهان، خراسان شمالی، شرق و شمال سمنان، گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، مه، وزش باد شدید، کولاک برف، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، در جنوب احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، احتمال آسیب به ماشین‌آلات کشاورزی و احتمال آسیب به نهال‌ها و درختان آسیب‌پذیر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها‌، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها، انتقال محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/22

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/12/22: سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی کرمان، خراسان جنوبی، شرق سمنان، جنوب و شرق خراسان رضوی.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: احتیاط در فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/22

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، کولاک برف و کاهش نسبی دما.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/12/22: خراسان رضوی و خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به‌سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، خسارت به سازه‌های موقت، خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی و صدمه به نهال‌ها و درختان آسیب‌پذیر.

توصیه: پرهیز از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، به‌کارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: عصر چهارشنبه 1402/12/23

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا 28 نات و گاهی بیشتر از 28 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا 1.8 متر و بیش از 2 متر در فراساحل.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/12/22: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز.

چهارشنبه 1402/12/23: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در خلیج فارس و دریای عمان و نیمه غربی تنگه هرمز.

اثر مخاطره: اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی، فراساحل، سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

منبع: تسنیم

613723