سند ملی میراث‌فرهنگی، فراقوه‌ای و دارای ضمانت اجرایی‌ است

در نشست هم‌اندیشی تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی، این سند کاربردی، فراقوه‌ای و دارای ضمانت اجرایی‌ عنوان شد که با نظر صاحب‌نظران و پیشکسوتان میراث‌فرهنگی همچنین احصای وظایف و اقدامات دستگاه‌های ذینفع تدوین خواهد شد.
تصویر سند ملی میراث‌فرهنگی، فراقوه‌ای و دارای ضمانت اجرایی‌ است

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست هم‌اندیشی تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی با حضور فاطمه داوری مدیر اداره‌کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، اعظم میرزمانی مدیر امور هنر و صنایع‌ خلاق دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رؤسای پژوهشکده‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و جمعی از پیشکسوتان میراث‌فرهنگی صبح امروز دوشنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در حال تدوین کلیات سند ملی میراث فرهنگی هستیم

در ابتدا داوری به همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان مرجع سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های کلان کشور به‌منظور بررسی و تصویب در تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی اشاره کرد و به تشریح این سند پرداخت.

او با اشاره به تدوین سند در هفت بخش، ادامه داد: بخش اول مبانی، اصول، ارزش‌ها، بخش دوم اهداف و ماموریت‌ها، بخش سوم مسائل، بخش چهارم سیاست‌های کلان، بخش پنجم اقدامات، بخش ششم فعالیت‌های اجرایی و بخش هفتم برنامه‌ریزی و نظام اجرایی است که در چارچوب مد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین خواهد شد.

هم اکنون در حال تدوین کلیات سند هستیم که در آینده تمامی ذی‌نفعان و دستگاه‌ها که جامعه‌ گسترده‌ای را در برمی‌گیرند دخیل خواهند شدمدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، ادامه داد: چهار بخش اول سند امروز با نظر و اجماع صاحب نظران مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای سه بخش دیگر نیز دستگاه‌های ذی‌نفع دخیل خواهند شد.

داوری افزود: تلاشمان بر این است که در این سند ادبیاتی را رقم بزنیم که در چارچوب‌های نظری و دیدگاهی در سطح ملی کاربرد داشته باشد. هم اکنون در حال تدوین کلیات سند هستیم که در آینده تمامی ذی‌نفعان و دستگاه‌ها که جامعه‌ گسترده‌ای را در برمی‌گیرند دخیل خواهند شد.

او با اشاره به اینکه بخش‌های مغفولی در نظام حفاظت وجود دارد، ادامه داد: پر کردن این خلاها نیاز به بانیانی دارد که آغازگر باشند و فرصتی برای توانمندی جامعه به‌منظور هدایت مسیر فراهم کنند. انجمن خیرین میراث‌فرهنگی بانی پر کردن این خلاهای ضروری است.

شورای انقلاب فرهنگی در صدد تقویت جایگاه میراث‌فرهنگی است

در ادامه میر زمانی به تشریح وظایف شورای عالی‌ انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد سیاست‌گذاری کشور پرداخت و افزود: شورا از سال ۱۴۰۰ به طور موضوعی به مباحث فرهنگی ورود کرده که میراث‌فرهنگی یکی از حوزه‌های مهم است.

او به اهمیت نقش میراث‌فرهنگی در اجرایی کردن نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و ادامه داد: فرایند اسناد ملی و عناصر آن در سال ۱۴۰۱ مصوب شده است. اهتمام بر این است که اسناد با استفاده حداکثری از نظر اندیشمندان و همکاری با صاحب‌نظران در قالب کمیته‌های تخصصی نوشته شود.

میرزمانی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی در صدد تقویت جایگاه میراث‌فرهنگی است، افزود: این سند فراقوه‌ای است که این موضوع ضمانت اجرا را بالا می‌برد؛ دغدغه اجرا را نداشته باشید.

واکاوی چالش‌ها و تعیین وظایف سایر دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما، آموزش و پروش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، کمبود نیروی متخصص و انگیزه‌سازی برای اقبال به رشته‌های مرتبط، تامین منابع مالی برای حفظ میراث‌فرهنگی کشور، مشخص کردن نقش و سازوکار بخش خصوصی، استفاده از واژه‌های تخصصی و علمی، بازنگری قوانین، ارتقای سواد میراثی جامعه، نهادینه کردن و ایجاد علاقه به میراث‌فرهنگی از سنین پایین، آموزش سواد بصری در رسانه ملی از جمله دغدغه‌ها و پیشنهادهای مطرح شده از سوی صاحب‌نظران و پیشکسوتان میراث‌فرهنگی حاضر در جلسه بود.

برگزاری رویدادهای فرهنگی در بناهای تاریخی برای عموم مردم، آموزش میراث‌فرهنگی در مدارس، تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ارتقای جایگاه سند در کرسی‌های کشور، مشخص کردن نسبت جامعه و حاکمیت با میراث‌فرهنگی، مشخص کردن خط‌ قرمزها بر اساس ارزش‌های میراث‌فرهنگی، داشتن چشم‌انداز، انجام مطالعات جامع‌شناسی، توجه به نقش باستانشناسی، توجه به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و غیر دولتی از دیگر دغدغه‌ها و پیشنهادهای مطرح شده بود.

منبع: میراث آریا

613665