کشف یک شمشیر هزارساله با استفاده از آهنربا

صیاد آهنربایی اصطلاحا به جویندگانی گفته می‌شود که از آهنربای نِئودیمیوم قدرتمندی که روی طنابی متصل است، برای گرفتن اشیای فلزی از پهنه‌های آبی استفاده می‌کنند. یکی از همین صیادهای آهنربایی به نام ترِوِر پِنی، نوامبر گذشته یک شمشیر وایکینگی سالم را از رودخانه چِروِل در غرب آکسفوردشایر بیرون کشید.
تصویر کشف یک شمشیر هزارساله با استفاده از آهنربا

به گزارش سایت خبری پرسون، در کاوش‌های آهنربایی، معمولا بقایای نسبتا مدرنی مانند چرخ تایر، کلید، دوچرخه و مهمات منفجرنشده پیدا می‌شود، نه شمشیرهای آهنی چند صد ساله. اما این بار ماجرا متفاوت بود.

پنی هم وقتی با این شیء مواجه شد، اول نفهمید چه چیزی است، اما پس از مشورت با رفقا و آشنایان باتجربه، تصمیم گرفت از افسر رابط طرح آثار باستانی قابل‌حمل در روستای استندلِیک مشاوره بگیرد. افسر رابط تشخیص داد یافته‌ی او یک شمشیر وایکینگی با قدمت حدودا هزار تا هزار و صد ساله است. با این اوصاف، این قدیمی‌ترین چیزیست که تا کنون در آکسفوردشایر با استفاده از آهنربای کاوش پیدا شده است.

کشف یک شمشیر هزارساله با استفاده از آهنربا

در حال حاضر، این شمشیر دچار زنگ‌زدگی شده، اما این احتمال وجود دارد که زیر پوسته بیرونی آن، هنوز بخش‌های سالم‌تری از شمشیر را بتوان مشاهده کرد. این شمشیر حالا در دست متخصصان موزه است و آنجا هم باقی می‌ماند.

آقای پنی (یابنده شمشیر) تایید کرد که شمشیر نزد موزه آکسفورد می‌ماند تا در ویتنی بماند یا در موزه به نمایش گذاشته شود.

منبع: میزاث‌آریا

613657