آیت الله جوادی آملی خطاب به مبلغان:

هر کجا که می روید حوزه را با خودتان ببرید

آیت الله جوادی آملی خطاب به طلابی که به تبلیغ می روند، گفتند: در ایام تبلیغ از کار علمی و درس و بحث غافل نباشید، هرکجا که می روید حوزه را به همراه خودتان ببرید!
تصویر هر کجا که می روید حوزه را با خودتان ببرید

به گزارش سایت خبری پرسون، ایشان در پایان جلسه درس فقه امروز خود با اشاره به اعزام مبلغین در ایام ماه مبارک رمضان، بیان داشتند: شما که عازم تبلیغ هستید باید بدانید که شما اساتید و علمای بزرگ کار انبیاء را دارید انجام می دهید.

ایشان بیان داشتند: آیه سوره مبارکه برائت، کار انبیاء را به شما داده است، انبیاء دو کار رسمی دارند: یکی معلم کتاب و حکمت هستند، و دیگری مذکّی نفوس، این آیه هم وقتی که جریان نفر را بیان می کند، می فرماید که مبلغین این دو کار را انجام دهند.

ایشان ادامه دادند: آیه فقط نمی فرماید: ﴿فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾، این ﴿لِیَتَفَقَّهُوا﴾ برای ﴿وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ﴾ است، بلکه ادمه می دهد و می فرماید باید برگردند و ﴿وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾. و انبیاء نیز دو کار دارند: یک، ﴿وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ﴾. دو، ﴿وَیُزَکّیهِم﴾؛ همین دو مورد را در این آیه کوچک با یک جمله حل کرد، فرمود: ﴿لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ﴾.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه در ایام تبلیغ نیز از کار علمی و درس و بحث غافل نباشید، اظهار داشتند: شما بزرگان هر جا هم که تشریف می برید، یک رساله عملیه یا بنویسید یا رساله کوچک به همراه خود ببرید و مطالعه کنید و درس بخوانید، حوزه را به همراه خودتان ببرید! وگرنه انسان بیش از یک ماه، چهل روز، درس و بحث را ترک کند، این خیلی سخت است. اگر جایی رفتید طلبه هستند یک درسی برای آنها بگویید. اگر خودتان هستید، از این رساله های کوچک از بزرگان از شیخ مفید تا سیدنا الااستاد امام به همراه خود داشته باشد؛ بالاخره رساله های فراوانی دارند فارسی یا عربی یا مختصر یا مفصل، یا فقهی یا اصولی یا روایی و تفسیری دارند تا کارتان ـ انشاءالله ـ کار علمی باشد.

ایشان در پایان اظهار داشتند: «سِیرُوا عَلَی اسْمِ اللَّهِ» انشاءالله با تبلیغ الهی و نظام الهی و حفظ نظام الهی برگردید.

منبع: شفقنا

612803