در سفر خارجی رئیس‌جمهور به الجزایر چه گذشت؟

رئیس‌جمهور در بیست‌ و پنجمین سفر خارجی خود برای حضور در هفتمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز به الجزایر سفر کرد.
تصویر در سفر خارجی رئیس‌جمهور به الجزایر چه گذشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس‌جمهور در بیست و پنجمین سفر خارجی خود، بامداد شنبه ۱۲ اسفند وارد الجزایر شد؛ سفر «آیت‌الله رئیسی» چهارمین سفر روسای جمهوری اسلامی ایران به الجزایر محسوب می‌شود و با فاصله ۱۴ ساله از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به این کشور رقم می‌خورد.

سفر رئیس‌جمهور به الجزایر به دعوت رسمی عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر و به منظور سخنرانی در هفتمین نشست «مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز» از یک سو و تداوم برنامه مدون دولت سیزدهم برای تقویت همکاری‌ها با سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز گسترش روابط با کشورهای مسلمان و همسو از سویی دیگر و در رأس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی انجام شد.

الجزایر؛ دروازه ورود ایران به منطقه شمال آفریقا

بامداد روز شنبه بود که آیت‌الله رئیسی با بدرقه محمدمخبر معاون اول رئیس‌ جمهور فرودگاه مهرآباد را به مقصد الجزیره ترک کرد. رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به الجزایر با اشاره به اینکه ملت ایران خاطرات بسیار خوبی از مبارزات ضد استعماری الجزایر دارد، گفت: الجزایر جایگاه ممتازی در قاره آفریقا دارد و تقویت ارتباطات ما می‌تواند کمک موثری به ارتقای سطح روابط ما با حوزه آفریقا به ویژه کشورهای شمال این قاره داشته باشد

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر مواضع مشترک جمهوری اسلامی ایران، الجزایر و بسیاری دیگر از کشورهای مستقل جهان در مبارزه با یکجانبه‌گرایی، تصریح کرد: ایران و الجزایر همچنین دیدگاه‌های مشترکی در موضوع حمایت از حقوق فلسطینیان مظلوم و مقتدر غزه دارند و این موضع یکسان از دیگر عوامل نزدیکی تهران و الجزیره به شمار می‌رود.

وی همچنین هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز را فرصتی مناسب برای پیگیری مباحث و پیشنهادات مطرح شده از سوی کشورمان در نشست قبلی این سازمان در دوحه دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز و نیز به دلیل ارتباطات گسترده با کشورهای منطقه خلیج فارس و آسیای میانه می‌تواند به هاب منطقه‌ای تولید و صادرات گاز تبدیل شود.

ساعت ۷:۵۰ دقیقه صبح روز شنبه، آیت‌الله رئیسی با استقبال رسمی «نذیر العرباوی» نخست وزیر الجزایر وارد فرودگاه بین المللی «هواری بومدین» شد.

یکی از مهمترین اهداف سفر رئیس‌جمهور به الجزایر سخنرانی در هفتمین نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود؛ مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمانی است تازه‌بنیان که با همت ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس شد و البته از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار کرده است.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع را عهده‌دار بوده است و قرار است میزبانی از هشتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۲۷ میلادی را نیز عهده‌دار باشد.

‌مقابله با یکجانبه‌گرایی و انحصارزدایی از فناوری‌های تجارت گاز

آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در هفتمین نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با بیان اینکه امروز کشورهای مستقل جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند هم‌گرایی دولت‌ها برای حرکت در مسیر توسعه‌یافتگی است، گفت: ضروری است سیاست‌های نوینی در دستور اعضای این مجمع قرار گیرد تا شرایط لازم برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز مهیا شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام سلطه غرب، بر پایه استعمار کشورها شکل گرفت است و امروز از همیشه ضعیف‌تر و تهی از معنا شده، تصریح کرد: ملت هایی چون ملت غیور الجزایر توانستند با مقاومت و جانفشانی یک میلیون شهید خود را از زیر بار گران، رها سازند ولی سنگینی این بار همچنان بر دوش برخی ملت‌ها از جمله ملت مظلوم فلسطین احساس می‌شود.

سکوت‌کنندگان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی، سیلی سختی خواهند خورد

آیت‌الله رئیسی با تاکید به اینکه امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است، گفت: در یک طرف جبهه ارتشی است که منتظر اسلحه و بمب‌های بیشتر و قوی‌تر از طرف آمریکایی هاست و از طرف دیگر جبهه، کودکانی هستند که دلتنگ یک لقمه نان شده‌اند؛ بدانید که کسانی که امروز در مقابل جنایات صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند، بدون تردید فردا سیلی سختی خواهند خورد.

ملاقات خصوصی در کاخ ریاست جمهوری

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور به صورت رسمی از آیت الله رئیسی استقبال کرد و پس از آن دیدار رسمی و خصوصی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد.

دغدغه مردم سیستان و بلوچستان در میانه مذاکرات

اما سفر پرمشغله رئیس‌جمهور، سخنرانی و دیدارهای فشرده با مقامات کشورهای حاضر در هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، چیزی از نگرانی آیت‌الله رئیسی نسبت به مردم سیستان و بلوچستان نکاست. رئیس‌جمهور در میانه این سفر طی دستوری ویژه وزیر کشور را مامور کرد که در صدر هیاتی با سفر به استان سیستان و بلوچستان، ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، جهت تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های مواصلاتی دستورات لازم را صادر کند.

ابراز تاسف آیت‌الله رئیسی از بی‌عملی و محافظه‌کاری مفرط در قبال فلسطین

و اما از ابتدا دیدار و رایزنی با مقامات عالی‌رتبه حاضر در این نشست بین‌المللی از دیگر برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به الجزایر بود. در این راستا، نخستین دیدار رئیس‌جمهور با شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر انجام شد.

آیت‌الله رئیسی در این دیدار ضمن ابراز تاسف نسبت به بی‌عملی و محافظه‌کاری مفرط در قبال مساله فلسطین، گفت: از زمان برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض تاکنون هیچ اقدام عملی موثری برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه صورت نگرفته است؛ باید دید برخی دولت‌های عربی و اسلامی در برابر بی‌تفاوتی نسبت به قتل‌عام مردم مظلوم فلسطین چه پاسخی برای ملت‌های خود دارند.

وی همچنین با خوب توصیف کردن سطح روابط ایران و قطر، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات صورت گرفته بین دو کشور تاکید و آن را لازمه توسعه بیش از پیش روابط تهران-دوحه دانست.

اعلام آمادگی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات دانشمندان ایرانی

دیدار و گفت‌وگو با «قیس سعید» رئیس جمهور تونس از دیگر برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی در الجزایر بود که در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز انجام شد.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران بر تعمیق روابط اقتصادی با کشورهای اسلامی به ویژه حوزه شمال آفریقا، بر آمادگی کشورمان برای اشتراک‌گذاری تجربیات متخصصان و دانشمندان ایرانی در حوزه علم و فناوری با تونس تاکید کرد.

رئیس جمهور تونس نیز در این دیدار با بیان اینکه تونس خواستار توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: دولت تونس در قبال مسئله فلسطین هیچ اختلاف موضعی با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

جمهوری اسلامی به دنبال تامین منافع توامان منافع ملت ایران و ملت‌های آفریقایی

آیت‌الله رئیسی در ادامه دیدارهای دیپلماتیک با مقامات سیاسی کشورهای حاضر در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز و در دیدار با رئیس جمهور موزامبیک، پیشنهاد فعال شدن کمیسیون مشترک ایران و موزابیک با هدف ارتقای سطح روابط و شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالای دو کشور را ارایه کرد.

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر رویکرد تعاملی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای آفریقایی، افزود: ما به دنبال تامین توامان منافع ملت ایران و ملت‌های آفریقایی هستیم اما کشورهای غربی با نگاه استعماری صرفا به دنبال کسب منافع و مطامع خود هستند.

تاکید بر نقش ایران و عراق برای مقابله با گروه‌های تروریستی

دیدار با «عبدالطیف رشید» رئیس جمهور عراق از دیگر ملاقات‌های فشرده آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به الجزایر بود؛ رئیس جمهور در این دیدار به اهمیت تامین امنیت ایران و عراق اشاره کرد و مقابله با گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در نقاط مرزی را نیازمند تعامل و نقش‌آفرینی هر دو کشور دانست.

رئیس جمهور با یادآوری نقش تاریخی سردار سلیمانی در جلوگیری از تحقق نقشه دشمنان علیه دولت و ملت عراق، بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو کشور مبنی بر خلع سلاح و جلوگیری از حضور و فعالیت عناصر تروریستی و تجزیه‌ طلب در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف عراقی تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از همسایگی در مرزهای جغرافیایی است و ریشه در عمیق باورهای دینی و فرهنگی دو ملت دارد، گفت: هیچگاه الطاف جمهوری اسلامی و ملت ایران در مقاطع و برهه‌های حساس و تاریخی مردم عراق را فراموش نخواهیم کرد و اطمینان می‌دهیم که هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک عراق کوچکترین تعدی به خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

ایران؛ دوست و برادر بولیوی

رئیس جمهور در آخرین دیدار خود با رئیس جمهور بولیوی «لوئیس آرسه» دیدار ضمن قدردانی از رویکرد دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور بولیوی در حمایت از فلسطین و ملت مظلوم و مقتدر غزه، تاکید کرد: جایگاه بولیوی در آمریکای لاتین برای تمام ملت‌های منطقه ویژه و الهام‌بخش است و جمهوری اسلامی ایران نیز برای ارتقای همکاری‌ها با دولت بولیوی هیچ مانعی ندارد.

آیت‌الله رئیسی همچنین بر لزوم پیگیری جدی‌تر توافقات صورت گرفته در ادوار گذشته تاکید کرد و تصریح کرد: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باید به میزان تعاملات سیاسی دوطرف رشد و توسعه یابد.

رئیس جمهور بولیوی نیز در این دیدار با بیان اینکه نگاه ما به جمهوری اسلامی ایران فراتر از یک کشور بلکه به عنوان یک دوست و برادر است، مواضع دو کشور را در موضوعات بین‌المللی به ویژه مساله فلسطین بسیار نزدیک توصیف کرد.

حضور در یادمان شهدای انقلاب الجزایر

رئیس‌جمهور در دومین روز از سفر به الجزایر در محل یادمان شهدای انقلاب الجزایر حضور یافت و با نثار تاج گل به مقام شهدای این کشور ادای احترام کرد.

این یادمان برای احترام به مقام شهدای انقلاب الجزایر که در نبرد استقلال علیه فرانسه در بیش از یک صد و سی سال مبارزه به شهادت رسیده‌اند بنا شده است.

مردم الجزایر در جنگ با استعمارگران فرانسوی با تقدیم یک میلیون شهید لقب «سرزمین یک میلیون شهید» را در میان کشورهای عربی و شمال آفریقا به خود اختصاص دادند.

ایستگاه آخر؛ بزرگترین مسجد قاره آفریقا و اقامه نماز مغرب

حسن ختام دیدارهای فشرده کاری و ملاقات‌های پی‌درپی رئیس‌جمهور در نخستین روز نشست الجزایر، بازدید و اقامه نماز مغرب در مسجد جامع الجزایر به عنوان بزرگترین مسجد قاره آفریقا و سومین مسجد بزرگ جهان اسلام بود.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در بازدید از بخش‌های مختلف این مسجد که پس از مسجد النبی در مدینه منوره و مسجدالحرام در مکه، سومین مسجد بزرگ جهان محسوب می‌شود، و در دیدار با امام جماعیت این مسجد تاکید کرد: امروز آگاهی‌بخشی نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی در غزه به عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام بلکه جهان بشریت باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد.

رئیس‌جمهور وحدت و انسجام را یکی از ضروری‌ترین نیازهای امروز عالم اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: از دیگر کارکردهای مهم مساجد ایجاد وحدت و انسجام میان امت اسلامی است که مساجد می‌توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

سیاست منطقه‌ای الجزایر برای ارتقای صلح و امنیت را مثبت می‌دانیم

در ادامه آیت الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر با اشاره به مواضع مشترک سیاسی ایران و الجزایر به ویژه در دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین و ضدیت با جنایتگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی، گفت: آنچه امروز در غزه می‌گذرد نسل‌کشی و جنایت جنگی است و ریشه این جنایت به تاریخ ۷۵ ساله اشغالگری صهیونیست‌ها باز می‌گردد.

رئیسی با تمجید از مقاومت ستودنی مردان و زنان فلسطینی، حمایت سیاسی، مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای آمریکا از جنایتگری صهیونیست‌ها را از مقاطع ننگین تاریخ بشری دانست و ضمن انتقاد از انفعال و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر گفت: امروز دست آمریکا و برخی کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی به خون مردم بی‌گناه و مظلوم غزه آلوده است.

رئیس‌جمهور با ابراز تأسف عمیق از ادامه روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونسیتی به رغم تدوام اقدامات جنایت‌کارانه علیه مردم مظلوم غزه گفت: قطع رابطه سیاسی و اقتصادی با این رژیم از جمله عواملی است که در مقابل جنایتکاری این رژیم بازدارندگی ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به پیروزی قطعی مردم فلسطین و شکست قطعی رژیم صهیونیستی و حامیانش یقین داریم، از مواضع رئیس جمهور الجزایر در تلاش برای محکومیت رژیم صهیونسیتی در دادگاه بین‌المللی تقدیر کرد و افزود: دادگاه بین‌المللی باید هر چه سریع‌تر با صدور حکم محکومیت قاطع، توقف سریع بمباران‌ها، پایان اشغالگری و مجازات و محاکمه صهیونیست‌ها و حامیان این رژیم را محقق کند.

رئیسی تاکید کرد: دفاع از مردم مظلوم فلسطین از اصول تغییر ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، ما هیچ‌گاه در حمایت از حقوق مردم فلسطین تردید نداشته‌ایم و راهکار احقاق حقوق حقه فلسطینیان را مراجعه به آرای مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی می‌دانیم.

رئیس جمهور همچنین ضمن اعلام حمایت از مواضع دولت الجزایر در راستای استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه گفت: بی‌تردید اگر بیگانگان در منطقه دخالت نکنند، امنیت و صلح و ثبات به دست مسئولان عالی کشورهای منطقه رقم خواهد خورد.

دادگاه بین‌المللی با صدور حکم محکومیت موجب توقف جنایت صهیونیست‌ها شود

همچنین رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای الجزایر، ضمن تبریک برگزاری موفق هفتمین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز به دولت این کشور، روابط ایران و الجزایر را فراتر از روابط سیاسی و برآمده از پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و تمدنی دانست.

رئیس‌جمهور در ادامه با ادای احترام به مقام شهدای مبارزه با استعمار الجزایر گفت: برای همه مجاهدان شهیدی که با استقامت، بردباری و وفاداری به اسلام و وطن در مقابل استعمارگران ایستادگی کردند، احترام قائلیم و به ارواح پاک آنان درود می‌فرستیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به مواضع مشترک سیاسی ایران و الجزایر به ویژه در دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین و ضدیت با جنایتگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی، گفت: آنچه امروز در غزه می‌گذرد نسل‌کشی و جنایت جنگی است و ریشه این جنایت به تاریخ ۷۵ ساله اشغالگری صهیونیست‌ها باز می‌گردد.

رئیس جمهور با تمجید از مقاومت ستودنی مردان و زنان فلسطینی، حمایت سیاسی، مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای آمریکا از جنایتگری صهیونیست‌ها را از مقاطع ننگین تاریخ بشری دانست و ضمن انتقاد از انفعال و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر گفت: امروز دست آمریکا و برخی کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی به خون مردم بی‌گناه و مظلوم غزه آلوده است.

رئیسی با ابراز تأسف عمیق از ادامه روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیسیی به رغم تدوام اقدامات جنایت‌کارانه علیه مردم مظلوم غزه گفت: قطع رابطه سیاسی و اقتصادی با این رژیم از جمله عواملی است که در مقابل جنایتکاری این رژیم بازدارندگی ایجاد خواهد کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به پیروزی قطعی مردم فلسطین و شکست قطعی رژیم صهیونیستی و حامیانش یقین داریم، از مواضع رئیس جمهور الجزایر در تلاش برای محکومیت رژیم صهیونسیتی در دادگاه بین‌المللی قدردانی کرد و افزود: دادگاه بین‌المللی باید هر چه سریع‌تر با صدور حکم محکومیت قاطع، توقف سریع بمباران‌ها، پایان اشغالگری و مجازات و محاکمه صهیونیست‌ها و حامیان این رژیم را محقق کند.

رئیسی تاکید کرد: دفاع از مردم مظلوم فلسطین از اصول تغییرناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، ما هیچ‌گاه در حمایت از حقوق مردم فلسطین تردید نداشته‌ایم و راهکار احقاق حقوق حقه فلسطینیان را مراجعه به آرای مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی می‌دانیم.

رئیس‌جمهور در ادامه به مذاکرات صورت گرفته در نشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور اشاره کرد و گفت: مسئولان عالی ایران و الجزایر مصمم به توسعه روابط اقتصادی و تجاری در کنار توسعه روابط سیاسی هستند و ظرفیت‌های بسیار خوب دو کشور زمینه‌ای مناسب برای ارتقای سطح روابط اقتصادی است.

آیت الله رئیسی با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد برای انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف با کشور الجزایر اعلام آمادگی کرد و افزود: امیدواریم این سفر زمینه‌ساز برداشتن گام‌های بلند مسئولان دو کشور در توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد.

رئیس‌جمهور همچنین ضمن اعلام حمایت از مواضع دولت الجزایر در راستای استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه گفت: بی‌تردید اگر بیگانگان در منطقه دخالت نکنند، امنیت و صلح و ثبات به دست مسئولان عالی کشورهای منطقه رقم خواهد خورد.

در پایان هم رئیس جمهور پس از انجام دیدار رسمی از الجزایر و شرکت در هفتمین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز، عازم ایران شد.

رئیس جمهور امروز پس از بازدید از بنای یادبود شهدای انقلاب الجزایر و ادای احترام به مقام آنان، به شکل رسمی در کاخ ریاست جمهوری الجزایر مورد استقبال «عبدالمجید تبون» همتای الجزایری خود قرار گرفت و پس از دیدار دوجانبه، به اتفاق نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار کردند.

روسای جمهور ایران و الجزایر پس از امضای ۶ سند همکاری از سوی مقامات دو کشور، در نشست مشترک مطبوعاتی نتایج دیدارها و رایزنی‌های خود را تشریح کردند.

منبع: ایرنا

612503