آمادگی تمامی مراکز درمانی کشور برای چهارشنبه آخر سال/ طرح سلامت نوروزی اجرا می‌شود

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت از آمادگی حداکثری مراکز درمانی کشور برای ارائه خدمات به مصدومان احتمالی چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: طرح سلامت نوروزی نیز از ۲۴ اسفند تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ اجرا می‌شود.
تصویر آمادگی تمامی مراکز درمانی کشور برای چهارشنبه آخر سال/ طرح سلامت نوروزی اجرا می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیان کرد: با توجه به احتمال بروز حوادث در چهارشنبه پایان سال تمامی مراکز درمانی از تاریخ ۱۸ اسفند ماه با آمادگی حداکثری و تمهیدات لازم جهت ارائه خدمات بهینه و به موقع به مصدومان احتمالی حوادث غیرمترقبه اقدام می‌کنند.

وی افزود: همه مراکز درمانی به ویژه بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمانی سوختگی، تروما، چشم پزشکی، جراحی و ارتوپدی موظفند تیم‌های ارزیابی سریع، پشتیبان و کمیته مدیریت بحران تشکیل داده و از شیفت‌های عصر و شب جهت اطمینان از آمادگی بیمارستان‌ها و نحوه ارائه خدمات، بازدید‌های میدانی انجام دهند.

واعظی درباره تامین نیروی انسانی در این ایام گفت: متخصص مقیم در رشته‌های تخصصی در مراکز تک تخصصی چشم پزشکی، مراکز تروما، سوختگی، جراحی، ارتوپدی و زنان به صورت ۲۴ ساعته حضور خواهند داشت.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: دپوی دارو و مواد مصرفی مورد نیاز در بخش اورژانس بیمارستان‌ها با اولویت بیمارستان‌های معین تروما و سوختگی و تمامی بیمارستان‌های عمومی واجد بخش‌های بستری مرتبط صورت گرفته است.

اجرای طرح سلامت نوروزی

واعظی درباره طرح سلامت نوروزی گفت: طرح سلامت نوروزی سال ۱۴۰۳ نیز از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ شروع و در ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

وی افزود: ستاد طرح سلامت نوروزی دانشگاه با مدیریت رئیس دانشگاه و با حضور معاونان بهداشت، درمان، توسعه و غذا و دارو جهت پایش و نظارت بر کیفیت ارایه خدمات مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور و ارائه خدمت موثر و به هنگام تشکیل خواهد شد.

واعظی گفت: همچنین تیم‌های ویژه ارزیابی طرح سلامت نوروزی در ستاد دانشگاه‌ها تشکیل شده و بازدید‌های میدانی و روزانه از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های انجام می‌شود.

واعظی گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی معاونت درمان هرگونه تعطیلی بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی، ممنوع است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: متخصصان طب اورژانس، بیهوشی و سایر متخصصان مقیم، در بیمارستان‌های عمومی دانشگاهی، مطابق برنامه شیفت کاری باید در مرکز باید حضور یابند. همچنین حضور و یا دسترسی سریع به متخصصان سایر رشته‌ها تخصصی از جمله داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی مورد تاکید است.

وی گفت: بخش اورژانس و تمامی بخش‌های ویژه و دیالیز در کلیه بیمارستان‌ها بایستی با تمامی ظرفیت به مراجعه کنندگان خدمات لازم را ارائه دهند. پذیرش و پاسخگویی بیماران با سکته حاد قلبی و مغزی مطابق دستورالعمل کد ۲۴۷ و ۷۲۴ در تمام بیمارستان‌های مجری برنامه باید صورت پذیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: دسترسی به خدمات با کیفیت و به هنگام در انجام آزمایش‌های اورژانس در کلیه آزمایشگاه‌های بیمارستانی و بخش‌های تصویربرداری همه بیمارستان‌های دانشگاهی به صورت شبانه روزی انجام و امکان ارائه این خدمات با هماهنگی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های محلی هر دانشگاه‌ها به هموطنان صورت می‌پذیرد.

وی درباره نوبت دهی و ارجاع الکترونیک گفت: در راستای تکریم بیماران و مراجعان درمانگاه‌های تخصصی در خصوص نحوه وقت دهی و پذیرش، همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به تردد‌های غیر ضروری بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مدیریت ویزیت مراجعه کنندگان، طی اقدام مشترک با حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت، ضرورت نوبت دهی الکترونیکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تجهیز بیمارستان‌ها به نرم افزار نوبت دهی الکترونیکی، مورد تاکید است.

واعظی افزود: بر اساس آخرین گزارش تبادل داده در سرویس نوبت دهی از مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت (مافا)، ۵۷۵ بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت و ۳۸ کلینیک ویژه مستقل در ۶۴ دانشگاه و دانشکده در حال تبادل داده هستند.

منبع: میزان

612384