رئیسی در دیدار با عبداللطیف رشید تاکید کرد؛

اجرای کامل توافقنامه امنیتی و تعهدات مالی میان ایران و عراق

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران نه در لفظ بلکه در عمل امنیت عراق را امنیت خود می‌داند و در این مسیر خون دو ملت با یکدیگر عجین شده است، تاکید کرد: باید در راستای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور تلاش کرد تا دشمنان دو ملت ناامید شوند.
تصویر اجرای کامل توافقنامه امنیتی و تعهدات مالی میان ایران و عراق

به گزارش سایت خبری پرسون، سید ابراهیم رئیسی عصر روز شنبه به وقت محلی در ادامه دیدارهای دوجانبه با سران کشورهای شرکت‌کننده در هفتمین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر در دیدار با عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق، بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار عراقی قوی و امن بوده است، برگزاری آیین باشکوه راهپیمایی اربعین را از جلوه‌های زیبای پیوند عمیق قلبی و دینی میان دو ملت عنوان کرد و میزبانی ملت عراق از همه اقوام و مذاهب در این آیین باشکوه را شایسته تجلیل و قدردانی دانست.

رئیس جمهور در ادامه به اهمیت مسئله امنیت برای ایران و عراق اشاره کرد و مقابله با گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در نقاط مرزی را نیازمند تعامل و نقش‌آفرینی هر دو کشور دانست.

رئیسی با اشاره به سابقه طولانی حسن همجواری و همسایگی ملت عراق، به ویژه ساکنان اقلیم کردستان با ملت ایران، نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به این روابط هشدار داد و با یادآوری نقش تاریخی سپهبد شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از تحقق نقشه دشمنان بر علیه دولت و ملت عراق، بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو کشور مبنی بر خلع سلاح و جلوگیری از حضور و فعالیت عناصر تروریستی و تجزیه‌طلب در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف عراقی تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در لفظ بلکه در عمل امنیت عراق را امنیت خود می‌داند و در این مسیر خون دو ملت با یکدیگر عجین شده است، تاکید کرد: باید در راستای گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور تلاش کرد تا دشمنان دو ملت و در راس آنها رژیم صهیونیستی ناامید شوند.

رئیسی همچنین بر اجرای کامل و همه جانبه تعهدات مالی بین دو ‌کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی‌عملی برخی کشورهای عربی و اسلامی نسبت به وظایف خود در قبال مسئله فلسطین، قطع روابط تجاری و اقتصادی با رژیم صهیونیستی را راهکاری عملی برای توقف جنایتگری صهیونیست‌ها دانست و بر لزوم تقویت همکاری‌ها جهت ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونسیتی تاکید کرد.

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از همسایگی در مرزهای جغرافیایی است و ریشه در عمیق باورهای دینی و فرهنگی دو ملت دارد، گفت: ما هیچگاه الطاف جمهوری اسلامی و ملت ایران در مقاطع و برهه‌های حساس و تاریخی مردم عراق را فراموش نخواهیم کرد و اطمینان می‌دهیم که هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک عراق کوچکترین تعدی به خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

عبداللطیف رشید با تاکید بر نگاه مشترک دو کشور در قبال مسئله فلسطین گفت: ما به مواضع شجاعانه دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع فلسطین و غزه افتخار می‌کنیم و معتقدیم تا زمانی که رژیم جنایتکار و متجاوزی همچون رژیم صهیونیستی در منطقه حضور داشته باشد، این منطقه ثبات امنیتی نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

612311