دولت برای کنترل بازار ارز، دلار بیشتری وارد بازار می‌کند؟/ نوسان قیمت ادامه دارد

دلار در عصر روز گذشته با رشد قیمتی ۵۵۰ تومانی به نیمه کانال ۵۸ هزار تومانی رسید. سکه نیز در سطوح قیمتی انتهای کانال ۳۳ میلیون تومانی معامله شد.
تصویر دولت برای کنترل بازار ارز، دلار بیشتری وارد بازار می‌کند؟/ نوسان قیمت ادامه دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:ررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی معاملات ارزی بازار تهران نشان می‌دهد که تعداد فروشندگان از تعداد خریداران شاخص‌های ارزی کمتر است.

همزمان با افت دمای هوای تهران تب و تاب معاملات میدان فردوسی و سبزه میدان بالا رفته و نرخ‌ها در حال پیشروی است. نیمه‌های کانال 58 هزار تومانی که به عنوان سقف تاریخی قیمت دلار آزاد محسوب می‌شود روز گذشته محل نوسان نرخ اسکناس آمریکایی بود.

حتی در برخی از معاملات دیروز نرخ ارز مذکور پای خود را از این بازه فراتر گذاشته و در سطوح قیمتی انتهای کانال 58 قیمت خورد. به نظر می‌رسد پس از ثبات قیمت‌های پیاپی در بازار سال جاری، نرخ ارز در روز‌های پایان سال در حال جبران عقب‌افتادگی است.

فعالان بازار محدوده حال حاضر نرخ ارز را حساس تلقی کرده و معتقدند که بازارساز نسبت به این روند افزایشی واکنش نشان خواهد داد. این افراد ضمن اشاره بر روند‌های افزایشی پیشین نرخ ارز و افت قیمت‌های پس از آن، بر این باورند که به احتمال زیاد نهاد بازارساز با تقویت بخش عرضه در بازار از پول ملی حمایت کرده و در نتیجه روند افزایشی جدید جبران شود.

البته قابل ذکر است که در هفته گذشته بانک مرکزی با افزایش سقف سهمیه ارز مسافرتی تلاش کرد تا بخشی از تقاضای ارزی را پاسخ دهد و از فشار روی معاملات آزاد بکاهد. در نتیجه می‌توان گفت این شرایط بازار با درنظر گرفتن سیاست جدید بازارساز است و درصورتی که این عملیات اجرایی نمی‌شد احتمال رشد قیمت‌های شدیدتر در بازار وجود داشت. اما سوال اصلی اینجاست که واکنش بازارساز چه زمانی و تا چه میزانی خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

612028