پرونده جشنواره جهانی فیلم فجر بسته شده است/ شرایط موثر بر فروش

رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد تصریح کرد که تلفیق جشنواره جهانی و جشنواره ملی فیلم فجر کار درستی بوده است و بخش بین‌الملل جشنواره مجددا جدا نخواهد شد.
تصویر پرونده جشنواره جهانی فیلم فجر بسته شده است/ شرایط موثر بر فروش

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی درباره چیدمان فیلم‌های اکران نوروزی ۱۴۰۳ گفت: تقریباً قبل و بعد از جشنواره فیلم فجر جلسات مکرر برای اکران نوروزی داشتیم. معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با کارشناسان مختلف مسال اکران نوروزی را ارزیابی کردند. امسال مانند سال گذشته نبود، سال گذشته درخواست بسیاری کمی برای اکران نوروزی داشتیم زیرا هنرمندان دغدغه این را داشتند که با توجه به شرایط روز جامعه استقبال خوبی از فیلم‌های‌شان نخواهد شد و طبیعتاً برنامه منسجمی برای اکران نوروزی نداشتند. امسال درخواست‌ها خیلی زیاد بود، در جلسات مکرری که بعد از جشنواره فیلم فجر داشتیم، گفت‌وگو و بحث اکران نوروزی را از زوایای مختلف بررسی کردیم. شما در اکران نوروزی پیش رو شاهد تنوع ژانر هستید، در این نوبت اکران شاهد فیلم‌های دفاع مقدسی، اجتماعی، کودک و نوجوان، پویانمایی و کمدی خواهیم بود. مجموعه سلایق را در این نوبت اکران در نظر گرفتیم.

وی یادآور شد: اکثر فیلم‌ها از آثار شرکت‌کننده در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هستند. پیش از این اعلام کرده بودیم اکران نوروزی بیش‌تر مختص آثاری خواهد بود که در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور داشته باشند مگر این‌که درخواستی نباشد و ما به سراغ فیلم‌های دیگر برویم. اگر انیمیشن «ایلیا …» هم در اکران نوروزی مدنظر قرار گرفته، به دلیل حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان و همچنین درخواستی مبنی بر این بود که اثری در حوزه سینمای کودک و نوجوان نیز در اکران نوروزی باشد تا کودکان و نوجوانان هم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

استقبال مخاطب فقط به فیلم‌ها بستگی ندارد

خزاعی تصریح کرد: به نظرم اکران قابل اعتنایی خواهد بود، البته نمی‌توانم پیش‌بینی کنم وضعیت استقبال مخاطبان چگونه است زیرا استقبال همیشه به فیلم‌ها بستگی ندارد بلکه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و دیگر شرایط نیز بستگی دارد. اگر استقبال شکل بگیرد این فیلم‌ها در نوبت اکران عید فطر هم نمایش داده خواهند شد، اگر کم فروش هر کدام از فیلم‌ها پایین‌تر از حد انتظار باشد در اکران عید فطر تعویض می‌شوند.

رئیس سازمان سینمایی درباره چشم‌انداز و برنامه‌های مدنظر برای سینما در سال ۱۴۰۳، توضیح داد: امسال آئین‌نامه شورای صنفی پروانه نمایش متفاوت شد و به سال‌های گذشته بازگشت. ما در سال گذشته تقریباً اکران شناور و آزاد داشتیم اما امسال این‌گونه نخواهد بود و به کف فروش بر می‌گردد، تعداد هفته‌ها و حداکثر سالن‌های سینما مشخص است و بر اساس این‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد تا همه فیلم‌ها و همه ژانرها در نمایش آثار سینمایی در سال ۱۴۰۳ ظرفیت ثابت داشته باشند.

سال ۱۴۰۳ سال حضور کارگردان‌های سینمای اجتماعی

وی تاکید کرد: به کلیت روال موجود در سینمای ایران خوش‌بین هستم. زمانی که سینمای ایران را تحویل گرفتیم تقریباً یک بدن نیمه‌جان بود و شرایط ایده‌آلی نداشت که الان بخواهیم با سال‌های قبل‌تر مقایسه شویم. در این شرایط بیش‌ترین هدف ما احیای سینمای ایران و بازگشت رونق، اشتیاق، بحث تولید، اشتغال، حضور سرمایه‌گذارها، زیرساخت‌ها به سینما بود. امروز تا حدودی موفقیت‌هایی داشتیم و یک‌سری نقصان‌ها در بعضی از زمینه‌ها داریم که در سال ۱۴۰۳ مرتفع خواهند شد. سال ۱۴۰۳ حضور پررنگ کارگردان‌های سینمای اجتماعی و سایر ژانرها را می‌بینم، از همین حالا درخواست‌هایی که برای پروانه ساخت آمده نوید این را می‌دهد که چهل و سومین جشنواره فیلم فجر جشنواره خوبی به لحاظ حضور کارگردان‌ها خواهد بود. با توجه به این‌که فیلم‌های جشنواره فجر و دیگر فیلم‌ها را دیده‌ام، به نظرم به لحاظ اکران هم سال ۱۴۰۳ سال خوبی خواهد بود اگر شرایط و استقبال مردم از سینما مانند سال ۱۴۰۲ باشد.

خبری از بازگشت جشنواره جهانی نیست

خزاعی درباره احتمال احیای دوباره جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره چهل و سوم جشنواره، تصریح کرد: واقعیت این است که تلفیق جشنواره جهانی و جشنواره ملی کار درستی بود. این به معنای آن نیست دوستانی که جشنواره جهانی فیلم فجر را پایه‌گذاری کردند و سال‌ها برای برگزاری آن زحمت کشیدند مسیر اشتباهی را طی کردند بلکه اتفاقات خوبی در آن جشنواره رخ داد و من از آن‌ها ممنون هستم. در این ۲ سال در حوزه بین‌الملل کم‌تر موفق بودیم که البته در دوره چهل و دوم موفقیت‌های بسیاری داشتیم و توانستیم ۷ گروه از سازمان سینمایی کشورهای مختلف را داشته باشیم که برای اولین بار دور هم جمع شدند و به توافقاتی رسیدند. امیدوارم به زودی شاهد تولید مشترک با این کشورها و کشورهای دیگر باشیم. امسال جشنواره فیلم فجر نسبت به سال گذشته بسیار پررنگ‌تر بود، ما در یک فضا و شرایط سیاسی خاص قرار گرفته بودیم و این شرایط باعث شد تا حوزه بین‌الملل ما کم‌تر جلوه‌گری کند و دیده شود. بالاخره تأثیر شرایط جامعه در سال گذشته، فضاسازی و تخریبی که انجام گرفت، باعث شد تا عده‌ای از سینماگران که تمایل به حضور در جشنواره فیلم فجر را داشتند با ملاحظاتی این کار را انجام دهند اما امسال شرایط بهتر بود و سال بعد هم بهتر خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معتقدم وقتی در تمام نقاط دنیا صحبت از جشنواره‌ای بین‌المللی می‌کنیم باید تمام شاخصه‌های بین‌المللی را داشته باشد، نمی‌توانیم بگوییم قسمتی از جشنواره ملی و قسمتی از جشنواره بین‌المللی است. برای مهمانان خارجی اشتیاق مردم و فیلمسازان خیلی جالب بود. در بسیاری از جشنواره‌های بزرگ و کشورهای مختلف دنیا استقبال مردمی و اکران‌های مردمی جشنواره فیلم فجر کم‌سابقه است. معتقدم یکی از ویژگی‌های جشنواره بین‌المللی فیلم فجر استقبال مردمی آن است. یکی از جایزه‌های شیرین جشنواره فیلم فجر هم جایزه مردمی آن است.

وضعیت یک هزار سالن سینما

وی درباره وضعیت افزایش تعداد سالن‌های سینمایی بر اساس وعده‌ای که پیش‌تر داده بود، یادآور شد: برنامه‌ریزی و نقشه کار ما این است که یک هزار سالن سینمایی که تا پایان سال ۱۴۰۴ قول داده بودم محقق و تحویل داده شود.

خزاعی ادامه داد: امسال بالغ بر ۳ هزار فیلم در کشور در حوزه‌های کوتاه، مستند، سینمایی، پویانمایی و تله‌فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند، تولید شده است. سال بدی نسبت به ۵ سال اخیر نبوده و همه شاخصه‌ها رو به رشد است، ولی اینکه به دوران اوج بازگردیم باید مسیر را طی کنیم. البته در حوزه مخاطب سینما به دوران اوج بازگشتیم و اگر تا ۲۳ اسفند و آغاز اکران نوروزی ۳ میلیون مخاطب دیگر به تماشای فیلم‌ها بنشینند، ۳۰ میلیون مخاطب در یک سال خواهیم داشت و رکورد ۳۰ سال سینمای ایران شکسته خواهد شد که امر مهمی است.

بیمه بیکاری هنرمندان و برنامه توسعه هفتم

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه در حوزه سطح ارتقای نمایش برنامه مدونی برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده تا کیفیت نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما بهتر شود، درباره اقدامات مدنظر برای بحث بیمه و اشتغال‌زایی سینماگران در سال ۱۴۰۳ توضیح داد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در برنامه توسعه هفتم گنجانده شده مقوله بیمه بیکاری هنرمندان است، برنامه توسعه هفتم هنوز رسماً ابلاغ نشده و منتظر هستیم که ان شاءالله اجرایی شود. در برنامه توسعه هفتم در حوزه سینما ۲۰ فیلم فاخر دیده شده و ۲۰ فیلم یعنی ۶ هزار اشتغال که اتفاق بسیار خوبی است، همچنین معافیت‌هایی به دلیل هزینه‌های آب و برق و مشکلاتی که دفاتر، بخش خصوصی و لابراتورها و سینماها داشتند در برنامه توسعه هفتم دیده شده است. چند مورد بسیار خوب در حوزه سینما در برنامه توسعه هفتم دیده شده که اگر اجرایی شوند برکات آن‌ها را برای خانواده سینما خواهیم دید.

وی تاکید کرد: در حوزه بیمه پیگیر هستیم و جلسات خوبی با سازمان تأمین اجتماعی داشته‌ایم. دوستان سازمان هم در کارگروه‌های تخصصی خود در حال بحث بر سر این موضوع هستند. ما اول راجع به سینما بحث بیمه را شروع کردیم و امیدوارم برکات این امر هنرمندان تئاتر، موسیقی و تجسمی را هم فرا بگیرد چون اگر این قانون مصوب شود همه هنرمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وضعیت مسکن سینماگران

خزاعی در ادامه سخنان خود درباره حوزه مسکن هنرمندان سینما نیز بیان کرد: در حوزه مسکن اسامی هنرمندان ثبت شده و در حال برنامه‌ریزی هستیم که زمین‌ها در شهرستان‌ها و تهران مشخص شود تا مشکل کسانی که سال‌های سال درگیر مشکل مسکن بودند، مرتفع شود. نمی‌خواهم بگویم تا پایان دوره بنده، همه صاحب‌خانه خواهند شد اما حداقل کلنگ این امر زده خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: آقای علیرضا رئیسیان در گفت‌وگویی بیان کرده بود که بسیاری از هنرمندان سینما بی‌کار هستند، من هم قبول دارم اما همه بی‌کاری سینما را دولت نمی‌تواند با این بودجه اندک برطرف کند. این بی‌کاری همیشه بوده ولی در زمان‌هایی رونق بخش خصوصی پررنگ‌تر بوده ولی برخی زمان‌ها کم‌تر بوده است. البته الان حضور بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی ۷۰ به ۳۰ است و این را بر اساس پروانه ساخت‌هایی که می‌بینم، اعلام می‌کنم.

نیاز به برنامه‌ای جامع بر رفع مشکل اشتغال سینماگران

وی تصریح کرد: ما باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم مشکلات اساسی سینما را حل کنیم. دولت به تنهایی با بودجه اندکی که در سازمان سینمایی است نمی‌تواند همه مشکلات اشتغال را حل کند. باید انتظار داشته باشیم صنوف با یک برنامه جامع و کامل این مشکلات را حل کند. برای خدمات رفاهی، معیشتی و اشتغال یک برنامه جامع و کامل نیاز است و باید در جلسات مکرر به یک پیشنهاد کامل برسیم. یکی از شکایت‌های تهیه‌کننده به ما این است که هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است. اگر قانون دستمزد در سینما مدون نشود این روال ادامه خواهد داشت، البته این قانون به معنی محدودکردندستمزدها نیست بلکه به معنای برنامه‌ریزی جامع و کامل است تا مشخص شود در چه سطحی چه حقوق‌هایی باید دریافت شود. از دوستان خانه سینما خواهش کردم که پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه دهند، فقط نمی‌شود که گفت‌وگو و حرف و صحبت کرد باید در مرحله عمل به یک برنامه جامع برسیم تا مشکلات را برطرف کنیم.

خزاعی تاکید کرد: حداقل الان که یکی از اعضای خانواده سینما در مدیریت حوزه سینما حضور دارد، می‌فهمد، درک می‌کند و دلسوزی دارد و دوست دارد در این حوزه کارهای جدیدی انجام دهد که برای بچه‌های سینما ماندگار شوند، کمک کنیم تا مشکلات مرتفع شود.

منبع: مهر

612018