نقدی‌ بر‌ لیست‌ علی‌ مطهری

عموما افرادی که در لیست ایشــان حضور دارند اشــخاصی با مدرک دکترا و مدرس دانشگاه ها هســتند. نامزدهایی باید در لیست قرار گیرند که در جامعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شناخته شده و معروف باشند. لذا ملاحظه می شود ترکیب لیست برکشاندن مردم پای صندوق رای بســیار موثر است.
تصویر نقدی‌ بر‌ لیست‌ علی‌ مطهری

به گزارش سایت خبری پرسون، علی محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: آقای علی مطهری لیســت کاندیداهــای انتخابات مجلس شــورای اسلامی حوزه انتخابیه تهران را ارائه دادنــد و قصــد دارند بــه صــورت فعالانه در انتخابات حضور داشته و از ایــن طریــق فضــای انتخاباتــی را دو قطبــی کــه لازمه رقابت هــای انتخاباتــی اســت و همچنیــن کار رای دهندگان تسهیل و هم تنور انتخابــات گــرم و مشــارکت را افزایش دهد که امری پســندیده اســت. البته این اثرگــذاری به چند عامل بســتگی دارد افــرادی عموما بــه فهرســت ها در انتخابــات رای می دهند که از ســطح بالاتر سیاســی برخوردارند. عموما فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگــی به لیســت های انتخاباتی توجه بیشــتری دارنــد.

این افراد درحال حاضر تصمیم خود را گرفته اند و چون نامزد مورد وثوق خود را در فهرست ها مشاهده نمی کنند؛ عموما هنوز به تصمیم به مشارکت در انتخابــات نگرفته انــد. از عوامــل مهــم دخیــل در میزان اســتقبال مــردم ترکیب اعضای فهرســت اســت. مانند از اقشــار مختلف شــامل کارگران. این قشــر دو تشــکل صنفی و سیاســی داشــته و در انتخابات همه ادوار مجلس شورای اسلامی از مدافعان حقوق کارگران بوده اند. فرهنگیــان کــه از وضعیــت کارگــران برخوردارنــد و در همــه مجالس سهم قابل توجه را داشته اند. کشاورزان، تجار ، بازاریان و کسبه. سرمایه گذاران و پیمانکاران، اساتید و دانشجویان، تشکل های سیاسی با رعایت نقش شــان در عرصه فعالیت های سیاسی و خاصه زنان و دختران کشور که ٪۵۰ جمعیت را تشکیل و اگر نیمی از لیست به خانم هــا اختصاص ندارد، حداقل ده الی یــازده نفر ســهم بانوان باشد. باید بررسی شود که آیا چهره های مختلف در جامعه در لیست صدای عدالت هســتند یــا خیر.

عموما افرادی که در لیست ایشــان حضور دارند اشــخاصی با مدرک دکترا و مدرس دانشگاه ها هســتند. نامزدهایی باید در لیست قرار گیرند که در جامعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شناخته شده و معروف باشند. لذا ملاحظه می شود ترکیب لیست برکشاندن مردم پای صندوق رای بســیار موثر است. لذا آقای مطهری برای ادامه تهیه لیست در استان ها با تشــکل های همســو و چهره های شــاخص سیاسی استان مشورت تا کیفیت فهرست از جنبه های مختلف بالا و قابل توجه باشــد. از قرار اطلاع و به عنوان اولین لیست استانی حوزه انتخابیه مشــهد این روند را طی نکرده و کیفیت لازم از نظر شهرت و معروف بودن برای جلب توجه مردم و به ویژه رای دهندگان را ندارد.

اگر آقای مطهری با همین رویه در مراکز سایر استان ها لیست ارائه دهند؛ به نظر نگارنده بر مشارکت مردم اثر منفی خواهد داشــت. باید توجه نمود که جو حاکم بر عرصه سیاسی و انتخاباتــی آنقدر اثرگذار اســت کــه امــروز در چهارمیــن روز تبلیغات انتخابات حضــور تبلیغاتــی از نظــر پوســتر و تراکــت و... ســتادهای انتخاباتی ضعیف است! درست است که شبکه های مجازی می توانند در انتخابــات فعال باشــند امــا مگر چنــد درصــد جامعــه از اینترنت و شبکه های مجازی اســتفاده می کنند؛ تا از این طریق متقاعد شده و در انتخابات شرکت نمایند. عموما توده های مردم که پای ثابت شرکت در انتخابات هستند از چنین ابزارهایی بهره نمی برند. سردی فضای انتخاباتی بر حضور همین قشر نیز اثر گذار است.

منبع: آرمان ملی

611675