بیش‌واکنشی بازار سرمایه به خبرهای منفی

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بیش‌واکنشی فعالان بورسی به برخی خبرهای منفی گفت: در موضوع اوراق گواهی بانک مرکزی واکنش فعالان بازار سرمایه بیش از اثرات واقعی این مولفه بر معاملات بورس بود و این اتفاق به تداوم شرایط منفی در بازار سهام دامن زد.
تصویر بیش‌واکنشی بازار سرمایه به خبرهای منفی

به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی امینی در تشریح شرایط بازار سرمایه گفت: این موضوع کاملا واضح است که بازار سرمایه آئینه تمامی نمای اقتصاد است و در پی آن، تصمیماتی که در حوزه‌های مختلف گرفته می‌شود به صورت مستقیم بر این بازار اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این راستا نگاهی به شرایط بورس از ابتدای امسال تا کنون نشان می‌دهد بازار سرمایه و فعالان آن در این مدت تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تصمیمات دولت و مجلس در خصوص مواردی چون نرخ خوراک صنایع و فراورده‌های نفتی و نیز رخدادهای بین‌المللی از جمله حمله اسرائیل به فلسطین و تحولات یمن بوده‌اند، که این موضوع امری طبیعی است.

بی‌واکنشی بورسی‌ها به خبرهای منفی

وی ادامه داد: از نظر بنیادی و روانی هر رخدادی اثرات متفاوتی بر صنایع، نمادها و کلیت بازار سرمایه دارد. این که این بازار در سالی که گذشت شرایط گاها نامناسبی را پشت سر گذاشت بر کسی پوشیده نست، اما باید به هر یک از مولفه‌ها متناسب با اثرگذاری آنها وزن داد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: این در حالی است که واکنش فعالان بازار سرمایه بویژه در فضای مجازی در برخی موارد، از جمله موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و این اواخر انتشار اوراق گواهی 30 درصدی بانک مرکزی به نوعی بیش واکنشی به خبرهای منفی بود.

ضربه واکنش‌ها و روایت‌ها نادرست و غیرکارشناسی به بورس

امینی افزود: روایت‌ها و موضوع‌گیری‌هایی که در این بازار در قبال مولفه‌های مختلف عنوان می‌شود و توسط عده‌ای نیز دامنه انتشار بیشتری می‌گیرد، شرایط بازار سرمایه را رقم می‌زند.

وی اذاعان داشت: این که یک موضوع در بازار سرمایه باید مطالبه شود، نقد صورت گیرد، و مسئولان نیز پیگیر آن شوند بر کسی پوشیده نیست؛ اما بیش واکنشی و گاها واکنش‌ها و روایت‌ها نادرست و غیرکارشناسی می‌تواند بزرگترین ضربه‌ها را به اقتصاد و بازار سرمایه بزند.

وی ادامه داد: در خصوص موضع گواهی 30 درصدی بانک مرکزی آمارها و انتشار گزارش بانک‌ها در کدال حکایت از این دارد که نقدینگی زیادی از سطح جامعه، جذب این اوارق نشده است و عمدتا سپرده‌های بانکی تغییر وضعیت داده‌اند و به نوعی این موضوع هزینه تمام‌شده را برای بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات بالا برده است.

از ترس تبِ اوراق گواهی بانک مرکزی، بازار سرمایه را با مرگ مواجه کردند

امینی افزود: از طرف دیگر در حال حاضر فروش این اوراق انجام نمی‌شود، بنابراین دلیلی ندارد فعالان بازار سرمایه کماکان به این بهانه در فضای رسانه‌ای بویژه فضای مجازی بورسی از ترس تبِ اثرات منفی اوراق گواهی بانک مرکزی، بازار سرمایه را با مرگ مواجه کنند.

جای خالی تحلیل در بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه افزود: متاسفانه جای خالی تحلیل و مباحث کارشناسی در بازار سرمایه این روزها بیش از پیش دیده می‌شود، و باید مطالبه‌گری که حق مسلم فعالان این بازار هست، با چاشنی کارشناسی انجام شود؛ نه از روی هیجان و ایجاد روایت‌های منفی بیش از حد در بازار سرمایه، که از قضا بزرگترین آسیب این روزهای این بازار است.

منبع: تسنیم

611650