مهمترین تفاوت های پلات و پرینت

چاپ پلات نیز یکی از پرطرفدارترین روش‌های چاپی در دنیا به حساب می‌آید که افراد مختلف همیشه در انتخاب بین این دو شیوه چاپ دچار تردید و دودلی هستند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تفاوت‌هایی که بین این دو روش چاپی وجود دارد، بپردازیم و اطلاعات کاملی را در مورد آنها به شما ارائه دهیم.
تصویر مهمترین تفاوت های پلات و پرینت

به گزارش سایت خبری پرسون، امروزه برای بسیاری از فعالیت‌های تبلیغاتی از چاپ پلات و پرینت با کیفیت زیاد و مقاومت در برابر عوامل محیطی استفاده می‌شود. این روش‌های چاپی بسیار پرطرفدارند؛ اما تفاوت‌هایی نیز در آنها وجود دارد که باعث می‌شود هرکدام مناسب برای هدفی خاص و کاربردی مخصوص به خود باشند. چاپ پلات نیز یکی از پرطرفدارترین روش‌های چاپی در دنیا به حساب می‌آید که افراد مختلف همیشه در انتخاب بین این دو شیوه چاپ دچار تردید و دودلی هستند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تفاوت‌هایی که بین این دو روش چاپی وجود دارد، بپردازیم و اطلاعات کاملی را در مورد آنها به شما ارائه دهیم.

چاپ پلات چیست؟

چاپ پلات یکی از روش‌های دیجیتال است که برای چاپ تصاویر با عرض زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پروسه انجام آن جوهر با پایه آب به‌کار می‌رود. چاپ پلات معمولا در مقابل نور آفتاب مقاومت کمتری دارد؛ اما کیفیت 4800dpi که برای آن ثبت شده، نسبت به دیگر روش‌های چاپی بنر و فلکس، تقریبا 5 برابر بیشتر است. متریال اصلی این روش چاپی کاغذ است که ماندگاری چاپ روی آن به دلیل استفاده از ترکیباتی مانند کوتینگ بیشتر می‌شود. در چاپ پلات پس از اتمام پروسه، از روکش محافظ لمینتی استفاده می‌شود تا مقاومت آن در برابر شرایط احتمالی بیشتر باشد. دو نوع اصلی چاپ پلات وجود دارد:

  • چاپ پلات جوهرافشان که در آن از پرینتر پلاتر جوهرافشان استفاده شده است. در این روش با اسپری کردن جوهر مایع روی کاغذ، تصاویر با کیفیت زیاد و رنگ‌های زنده و جذاب تولید خواهند شد.
  • چاپ پلات لیزری با استفاده از پرتو لیزر و رول رنگ‌دانه، تصاویر با وضوح زیاد و با سرعت چاپ سریع را روی کاغذ ایجاد می‌کند و چاپ تصاویر سیاه و سفید و رنگی را هم با دقت خیلی زیادی انجام می‌دهد.

هر دو روش قابلیت تولید تصاویر با جزئیات دقیق را دارند و می‌توانید هریک از آنها را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

پرینت چیست؟

پرینت فرآیندی است که در آن اطلاعات و تصاویر از رایانه یا دستگاه دیگر روی کاغذ یا سایر مواد چاپ می‌شوند. دستگاه‌های مورد استفاده برای انجام این کار تنوع زیادی دارند؛ از جمله آنها می‌توانیم به جوهرافشان، لیزری، حرارتی، ماتریسی و... اشاره کنیم.

کاربرد هر پرینتر متفاوت است؛ برای مثال در پرینترهای جوهرافشان که به‌طور معمول در خانه و دفاتر کار استفاده می‌شوند، جوهرهای مختلفی برای چاپ به‌کار می‌روند. پرینترهای لیزری از نور لیزر برای ایجاد تصویر استفاده می‌کنند و برای چاپ با سرعت و کیفیت زیاد مناسب هستند. پرینترهای حرارتی برای انتقال رنگ به کاغذ یا سطوح چاپی مختلف، از حرارت استفاده می‌کنند و برای چاپ رسیدهای فروشگاهی، برچسب‌ها و بارکدها به‌کار می‌روند.

با پیشرفت تکنولوژی، سرعت، دقت و کیفیت چاپ در پرینترها بهبود یافته است؛ حتی برخی از آنها قابلیت چاپ دو رو را هم دارند. از این دستگاه‌ها در محیط‌های خانگی، اداری، تجاری و صنعتی استفاده می‌شود و ابزاری مهم برای چاپ اسناد، عکس‌ها، طرح‌های گرافیکی و... هستند.

تفاوت بین پلات و پرینت

تفاوت پلات و پرینت در دستگاه‌هایی است که برای این روش‌های چاپی استفاده می‌شوند. پلاترها برای چاپ پلات هستند که نوعی دستگاه چاپ دیجیتال است که به‌صورت استاندارد قابلیت چاپ روی رول را دارد و می‌تواند حتی کاغذهایی با طول ۹ متر را هم چاپ کند. البته مکانیزم عملش تقریبا مشابه با پرینترهاست و تفاوت اصلی تنها در اندازه و ابعادشان است.

پلاترها می‌توانند در یک زمان، دو رول کاغذ را با کیفیت یکسان و سرعت زیاد چاپ کنند. این دستگاه‌ها دارای مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی هستند که نوع لیزری و جوهری از جمله آنهاست. در هر دستگاه رنگ‌ها و عرض متفاوتی وجود دارد که به‌صورت 4، 6، 8، 11 و 12 رنگ با ابعاد 42، 44 و 60 اینچ هستند.

تفاوت دیگری که در این محصولات وجود دارد، نوع رنگ مشکی استفاده‌شده در آنهاست؛ در پرینترها از رنگ مشکی نوع Dye و در پلاترها از رنگ مشکی نوع pigment استفاده می‌شود که این موضوع تاحدودی روی خروجی نهایی نیز تاثیر می‌گذارد.

مزایای و معایب چاپ پلات

با توجه به این‌که پلات فرایندی ناشناخته‌تر است، ترجیح داده‌ایم که بخشی از این مطلب را به توضیحاتی در مورد مزایا و معایب این روش اختصاص دهیم. مزایای این روش چاپی عبارتند از:

  • چاپ با کیفیت زیاد و جزئیات دقیق که برای اثرات هنری و عکس‌ها اهمیت زیادی دارد.
  • دقت رنگ زیاد که در نقشه‌ها و نمودارها بسیار ضروری است.
  • قابلیت چاپ روی انواع سطوح چاپی مختلف از جمله کاغذ، وینیل و پارچه که در تولید محصولات چاپی تجاری بسیار اهمیت دارد.
  • دوام و مقاومت زیاد در برابر شرایط محیطی نامطلوب که امکان استفاده محصول چاپ‌شده در فضاهای باز را فراهم می‌کند.

اما معایبی هم برای این روش چاپ بیان شده است که شامل موارد زیر هستند:

  • ممکن است هزینه آن نسبت به سایر روش‌های چاپ بیشتر باشد.
  • سرعت چاپ پلات نسبت به روش‌های دیگر کندتر است.

کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

در حال حاضر چاپ پلات و پرینت با کیفیت عالی و مقاومت در برابر عوامل محیطی، برای مصارف مختلفی استفاده می‌شوند؛ در واقع هر فردی با توجه به بودجه و کاربردی که در نظر دارد، سفارش خود را انجام می‌دهد. البته پلات برای کسانی که می‌خواهند طرح‌ها و پوسترهای با کیفیت زیاد را چاپ کنند، روش بهتری است. علاوه بر این اگر می‌خواهید عکس‌های بزرگ، بوم یا سازه‌های نمایشگاهی مانند رول‌آپ، استند و پاپ‌آپ را انجام دهید، این روش چاپی برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

ارائه تمام خدمات چاپی در چاپ مدرن یاس

اکنون دیگر به خوبی تفاوت‌های میان چاپ پلات و پرینت را می‌دانید و راحت‌تر می‌توانید در مورد انتخابشان تصمیم‌گیری کنید. البته گزینه مهم‌تر، انتخاب مرکز چاپ معتبر است. چاپ مدرن یاس شرکتی است که بیش از 15 سال تجربه دارد و بهترین گزینه برای انجام این کار به‌ شمار می‌آید. این مجموعه خدمات چاپ را با قیمت‌های مناسب، کیفیت عالی و مشاوره‌های لازم قبل از ثبت سفارش در اختیارتان قرار می‌دهد؛ همچنین تضمین می‌کند که چاپ نهایی به بهترین شکل ممکن انجام شود و در سریع‌ترین زمان ممکن به دستتان برسد.

منبع: چاپ مدرن یاس

611527