جمهوری اسلامی ایران در حوزه هوش مصنوعی رتبه اول در بین کشورهای اسلامی را دارد

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: پایگاه وب آو ساینس، تولیدات علمی کشورهای جهان در فناوری های نسل چهارم صنعت را بررسی و رتبه‌بندی کرده است که در این میان ایران در حوزه هوش مصنوعی سرآمد کشورهای اسلامی است.
تصویر جمهوری اسلامی ایران در حوزه هوش مصنوعی رتبه اول در بین کشورهای اسلامی را دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد فاضل‌زاده، دوشنبه اظهار کرد: انقلاب صنعتی چهارم را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در دهه‌های اخیر قلمداد کرد که می‌تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها، صنایع و افراد جامعه داشته باشد؛ این انقلاب صنعتی مبتنی بر هوشمندسازی است و تجهیزات هوشمند و فناوری هایی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، فناوری های ارتباطی نسل جدید( (۵G)، رباتیک، کلان داده، بلاک چین ها و فناوری پهپاد حرف اول را در این انقلاب صنعتی می‌زنند.

وی افرود: انقلاب صنعتی چهارم یک واقعیت در حال ظهور است که منشا تغییرات فراوانی در حوزه‌های حکمرانی دولتی و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و آموزشی می‌شود و در چنین ساختاری ماهیت و هویت دولت- ملت دستخوش تغییر اساسی می‌شود.

فاضل زاده با بیان اینکه در چنین انقلابی، فناوری های نسل چهارم صنعت سهم مهمی در ارزش آفرینی اقتصادی دارند، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای استقبال از این تغییر بسیار مهم فلسفی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی، سندهای مفصلی در دست تهیه است تا بتوانند در آینده این تحولات سهمی داشته باشند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام عنوان کرد: بر اساس رتبه بندی پایگاه وب آو ساینس از جایگاه کشورها در انقلاب صنعتی چهارم، در رشته‌های هوش مصنوعی، چاپ سه‌بعدی، رباتیک و پهپاد کشور آمریکا و در رشته‌های اینترنت اشیا، فناوریهای ارتباطی نسل جدید، کلان داده و بلاک‌چین‌ها کشور چین رتبه نخست را دارند.

وی درباره جایگاه کشورهای پیشرو اسلامی در این زمینه گفت: در این میان جمهوری اسلامی ایران در حوزه هوش مصنوعی رتبه اول، حوزه اینترنت اشیاء رتبه چهارم، حوزه چاپ سه بعدی رتبه دوم، حوزه فناوری های ارتباطی نسل جدید رتبه پنجم، حوزه رباتیک رتبه دوم، حوزه کلان داده رتبه پنجم، حوزه بلاک چین ها رتبه هشتم و حوزه فناوری پهپاد رتبه هفتم را در بین کشورهای اسلامی دارد.

فاضل زاده افزود: بر این اساس بیشترین تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در فناوری‌های نسل چهارم صنعت در بازه زمانی ده ساله ۲۰۲۲-۲۰۱۳، مربوط به هوش مصنوعی با ۲ هزار و ۶۳۸ مدرک است و در زمینه‌ هوش مصنوعی به رتبه ۱۴ جهان دست یافته است.

وی اضافه کرد: بررسی داده‌ها نشان می‌دهد تعداد تولیدات علمی هوش مصنوعی در پنج سال اخیر بهبود داشته و از ۱۵۷ مدرک در سال ۲۰۱۸ به ۵۷۷ مدرک در سال ۲۰۲۲ رسیده است و پس از هوش مصنوعی نیز بیشترین تولیدات علمی مربوط به رباتیک با یکهزار و ۵۹۶ مدرک و اینترنت اشیاء با یکهزار و ۲۷۰ مدرک است.

فاضل‌زاده گفت: کمترین تولیدات علمی ایران در بازه زمانی ۱۰ ساله در فناوری‌های نسل چهارم صنعت، مربوط به بلاک چین ها با ۷ مدرک است.

به گفته او بیشترین تولیدات علمی در بازه زمانی ده ساله اخیر در بخش هوش مصنوعی، مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در اینترنت اشیاء، مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ در چاپ سه بعدی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس؛ در فناوری های ارتباطی نسل جدید (۵G) دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در رباتیک دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در کلان داده، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه صنعتی شریف، در بلاک چین ها، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و دانشگاه فردوسی مشهد و در فناوری پهپاد، بیشترین تولیدات علمی مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه صنعتی شریف بوده است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام بیان کرد: در بیان ارزیابی و تحلیل وضعیت پژوهش و فناوری ایران، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های اساسی در بخش آموزش، پژوهش و فناوری کشور، متاسفانه در بخش صنعت ضعف هایی وجود دارد که نشانگر آن است که ارتباط تعاملی، تناسبی و توازنی بین نظام‌های تولید علم و دانش و فناوری و نظام‌های تولید صنعتی در کشور ناهماهنگ است.

وی افزود: اگر چه جمهوری اسلامی ایران در بعضی از حوزه های فناوری‌های نسل چهارم از لحاظ توسعه فناوری و محصول وضعیت مناسب تری دارد، ولی به دلیل بعضی از محدودیت ها تولیدات علمی کمتری در عرصه بین المللی انتشار یافته است.

منبع: ایرنا

611483