لاوروف: پایه‌های امنیت راهبردی در اروپا تخریب شده است

وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای وزیران گروه ۲۰ با اشاره به اینکه مدل اروپایی امنیت راهبردی و توافقات قبلی بین مسکو و واشنگتن در زمینه مهار خطرات نظامی تقریباً به طور کامل نابود شده، از همتایان خود خواست تا از اقتصاد بعنوان سلاح استفاده نکنند.
تصویر لاوروف: پایه‌های امنیت راهبردی در اروپا تخریب شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، وزیر امور خارجه روسیه بامداد امروز در نشست عمومی شورای وزیران کشورهای عضو گروه 20 در برزیل، ابراز عقیده کرد که مدل اروپایی امنیت استراتژیک و توافقات قبلی بین روسیه و ایالات متحده در خصوص مهار خطرات نظامی تقریباً به طور کامل نابود شده است.

وی گفت: «انتقال به دوره تنش زدایی در طول جنگ سرد به اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده این امکان را فراهم کرده بود تا پایه و اساس بازدارندگی در مقابل خطرات نظامی و یک معماری امنیتی استراتژیک قابل اعتماد، و در وهله نخست در اروپا، ایجادشود. ما متأسفیم که امروز آن دستاوردها تقریباً به طور کامل از بین رفته است.»

همانطور که رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآورشد، کشورهای غربی اکنون توجه خود را بر توسعه روش‌های جنایی و غیرقانونی به منظور مصادره دارایی‌های ملی و اموال خصوصی دیگر کشورها متمرکز کرده‌اند. تأکید آنها بر تحریم‌های فراملی، تبعیض اقتصادی، رقابت ناعادلانه، موانع «سبز» و سرکوب اشکال مؤثر جریان فناوری و سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

در همین راستا، سرگئی لاوروف از کشورهای عضو گروه 20 خواست تا از اقتصاد به عنوان سلاح استفاده نکنند، بلکه برای مشارکت تجاری و اقتصادی باز و برابر تلاش کنند. او افزود: «فکر نمی‌کنم در گروه 20 راه‌حلی برای چالش‌ها و تهدیدات انباشته شده در زمینه امنیت جهانی پیدا کنیم. ولی در عین حال، مجمع اقتصادهای پیشرو جهان ما می تواند به وضوح امتناع از استفاده از «اقتصاد به عنوان سلاح» و «جنگ به عنوان سرمایه گذاری» را بیان کند. و بدین ترتیب تمایل خود را برای همکاری تجاری و اقتصادی باز و برابر نشان دهیم.»

تاکید وزیر خارجه ونزوئلا از تقویت همکاری های راهبردی با روسیه

علاوه بر این، ایوان گیل پینتو، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز شب گذشته در حاشیه این نشست اعلام کرد که سفر سرگئی لاوروف به کاراکاس تاثیر مثبتی بر تقویت همکاری‌های راهبردی و روابط گرم بین دو کشور داشت.

وی گفت: در نشست‌های گسترده، مقامات دو کشور متعهد شدند که همکاری‌های راهبردی و وحدت را در عرصه بین‌المللی به عنوان مقاومت در برابر نگرش‌های استعماری و بی‌احترامی به حاکمیت قانون بین‌المللی از سوی کشورهایی که از اقدامات یکجانبه به عنوان ابزار زور علیه دولت‌های مستقل استفاده می‌کنند، تقویت کنند.

وزیر خارجه ونزوئلا تاکید کرد که مسکو و کاراکاس به همکاری نزدیک خود در مبارزه برای حمایت از حاکمیت قوانین بین المللی ادامه خواهند داد.

منبع: تسنیم

611233