سفیر روسیه به بهانه مرگ ناوالنی، در فنلاند، آلمان و سوئد احضار شد

پس از مرگ الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت روسیه، وزارت خارجه کشورهای آلمان، سوئد و فنلاند، قبل از پایان تحقیقات پیراموناین پرونده، سفیر این کشور را احضار کردند.
تصویر سفیر روسیه به بهانه مرگ ناوالنی، در فنلاند، آلمان و سوئد  احضار شد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، پس از مرگ الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت روسیه دولت فدرال آلمان سفیر روسیه را احضار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان مدعی شد که اقدامات با انگیزه سیاسی علیه ناوالنی و بسیاری دیگر از منتقدان دولت روسیه و شرایط غیرانسانی زندان نشان می دهد که سیستم قضایی روسیه تا چه حد به زعم وی وحشیانه علیه مخالفان و با ابزارهایی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آزادی بیان در روسیه را سرکوب می کند، عمل می کند.

وی در موضعی مداخله جویانه گفت: ما این موضوع را به شدیدترین عبارات ممکن محکوم می‌کنیم و صریحاً خواستار آزادی همه کسانی که به دلایل سیاسی در روسیه زندانی هستند، هستیم.

همچنین در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، آنالنا بائربوک ، وزیر امور خارجه آلمان پیشتر از تحریم های بیشتر علیه روسیه خبر داده بود. بائربوک گفت که باید از ابزار تحریمی ویژه اتحادیه اروپا برای به توصیف وی این نقض جدی حقوق بشر استفاده شود.

این در حالی است که مقامات روسی اعلام کرده اند تحقیقات در این باره هنوز ادامه دارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه در این باره به خبرنگاران گفت: آنها در حال انجام هستند، تمام اقدامات لازم در حال انجام است. وی گفت: در حال حاضر نتایج منتشر نشده و مشخص نیست.

«الکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای دولت روسیه و یکی از مهم‌ترین مخالفان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در یک دهه اخیر، جمعه گذشته (16 فوریه/27 بهمن) در زندانی در «مدار شمالگان» فوت کرد.

برخی گزارش‌های تأییدنشده حاکی است که به مادر این مخالف روسیه گفته شده که او بر اثر «سندروم مرگ ناگهانی» جانش را از دست داده است. این سندروم به مرگ ناگهانی بر اثر حمله قلبی اطلاق می‌شود.

رسانه‌ها و مقام‌های غربی اما مدعی شده‌اند که ناوالنی «کشته شده.» جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را بابت مرگ ناوالنی مقصر می‌داند. سخنگوی کرملین چنین اظهاراتی را با توجه به مشخص نشدن نتیجه تحقیقات «احمقانه» توصیف کرده است.

به دلیل مرگ الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف روسی ، فنلاند، همسایه روسیه و سوئد نامزد ناتو نیز سفرای روسیه در کشورهای خود را احضار کردند. وزارت خارجه فنلاند روز دوشنبه از طریق پلتفرم آنلاین X اعلام کرد که سفیر را احضار کرده است تا بر مسئولیت روسیه در به توصیف خود قتل ناوالنی تاکید کند و خواستار تحقیقات کامل و شفاف شود.

فنلاند نیز در اقدامی مداخله جویانه اعلام کرد که آنها همچنان خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی در روسیه هستند. به گزارش خبرگزاری تی تی، وزارت خارجه سوئد همچنین سفیر روسیه در این کشور را به دلیل مرگ ناوالنی احضار کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه فدرال آلمان اعلام کردند، اتحادیه اروپا می‌خواهد در این شرایط سیزدهمین بسته تحریم‌ها را علیه روسیه اجرا کند.

منبع: تسنیم

610831