۸ نوع آلودگی که کارواش‌ها به آب تهران وارد می کنند

شهردار منطقه ۶ تهران گفت: آلاینده‌های موجود در پساب کارواش‌ها شامل چربی، روغن، فسفات، جوهر نمک، هیدروکربن‌ها، دوده، ذرات، عناصر سنگین در بنزین است که به شکل خطرناک موجب آلودگی گسترده آبهای سطحی و سفره‌های آب زیرزمینی و مشکلات زیست محیطی خواهد شد.
تصویر ۸ نوع آلودگی که کارواش‌ها به آب تهران وارد می کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، سید مرتضی روحانی شهردار منطقه ۶ تهران در خصوص اهمیت پایش مستمر فعالیت اصناف شهر و ارتباط آن با حفظ محیط‌زیست، گفت: بدون تردید کارواش‌های شهر به دلیل شرایط کاری و نوع خدماتی که به شهروندان ارائه می‌دهند، باید به شکل ویژه و مدام با ابزارها و روش‌های گوناگون مورد پایش و بررسی قرار گیرند چرا که در غیر این صورت به یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست محیطی در شهر تبدیل شده و مخاطرات زیادی را برای آبهای سطحی و آب‌های زیرزمینی به ارمغان خواهند آورد.

سید مرتضی روحانی اضافه کرد: کارکرد کارواش‌های شهر از چند جنبه اهمیت دارد؛ اول اینکه در اینگونه اصناف به علت استفاده از انواع مختلفی از مواد شوینده و بروز تغییرات شیمیایی در این فرآیند، آب‌های خروجی فاضلاب و پساب این کارواش‌ها حاوی مقادیر زیادی از عناصر خطرناک از جمله فسفات، روغن و گریس است که اگر به همین شکل و بدون فیلتر در کانال‌ها و مجاری آب رها شوند، خسارت‌های جبران ناپذیری به کیفیت و سلامت آب‌های سطحی و زیر زمینی وارد خواهد کرد.

او تاکید کرد: نکته دوم هم به میزان آب مصرف شده برای شست و شوی خودروها مربوط می‌شود زیرا در چنین مقطعی که با بحران و کمبود آب مواجه هستیم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند بنابراین فعالیت اینگونه اصناف باید بگونه ای پیش برود که اولا خطری برای محیط زیست شهری نداشته باشد و ثانیا با راه اندازی تصفیه خانه‌های استاندارد و مناسب، شرایطی را برای استفاده چندین باره آبهای فاضلاب و پساب کارواش ها فراهم کنند و صرفه جویی در مصرف آن را آینه تمام نمای فعالیت خود قرار دهند.

شهردار منطقه ۶ تهران ادامه داد: به طور خلاصه آلاینده‌های موجود در پساب کارواش ها شامل چربی، روغن، فسفات، جوهر نمک، هیدروکربن‌ها، دوده، ذرات، عناصر سنگین در بنزین است که به شکل خطرناک موجب آلودگی گسترده آبهای سطحی و سفره‌های آب زیرزمینی و مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

به گفته او، در محدوده این منطقه تعداد هشت واحد کارواش فعالیت دارد که در این مدت زمان نمونه‌ برداری از پساب فاضلاب سه واحد انجام و به مرور زمان این فرایند برای دیگر کارواش ها نیز انجام خواهد شد.

روحانی یادآور شد: پس از اعلام نتایج آزمایش آلایندگی نمونه پساب فاضلاب کارواش‌ها از آزمایشگاه، گزارش این پایش براساس دستور العمل ابلاغی در قالب گزارش فصلی به اداره کل‌محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ارسال تا طبق قوانین و ضوابط با متخلفان برخورد و از واحدهای صنفی نمونه تقدیر به عمل آید.

منبع: ایرنا

610734