سلبریتی‌های محترم؛ کم‌کاری و بیکاری بهانه خوبی برای تبلیغ هر چیزی نیست

تبلیغ کردن و تبلیغ خواندن از سوی هنرمندان، گویندگان و دوبلورها یک امر معمول و مرسومی است؛ اما برخی از بزرگان یا با وسواس می‌پذیرند و یا به‌سبکِ ناصر ممدوح گوینده قدیمی سینما و تلویزیون ترجیح می‌دهند دیگر تبلیغ نخوانند تا مردم دچار خسران نشوند.
تصویر سلبریتی‌های محترم؛ کم‌کاری و بیکاری بهانه خوبی برای تبلیغ هر چیزی نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، درباره تبلیغ کردن یا نکردن، مقصر بودن یا نبودنِ سلبریتی‌ها در ماجرای تبلیغ «کوروش کمپانی» حرف و حدیث‌های بسیاری است. ماجرای امروزِ گلایه‌ها و انتقادها به تبلیغ این کمپانی، ما را به یاد چند سال پیش می‌اندازد، زمانی که ماجرای خرید ملک در دبی پیش آمد و بسیاری از سلبریتی‌ها رفتند و تبلیغ کردند،
آن زمان هم برخی از سلبریتی‌ها همچون سیدجواد هاشمی یا اصغر سمسارزاده آمدند و از مردم به‌خاطر این تبلیغ عذرخواهی کردند، حتی با برخی از بازیگرانی که پای‌شان به این تبلیغ بحث‌برانگیز باز شده بود گفت‌وگو کردیم به‌صراحت گفتند خبری از عواقب و پشت‌صحنه این تبلیغ نداشته‌اند؛ شخصی با آن‌ها تماس گرفته است که برخی به نام می‌شناسند و حتی در فیلم‌های تبلیغی‌شان بارها نام این شخص را می‌آورند.

یا بعضاً با این نکته مواجه می‌شدیم؛ "کم‌کاری و بیکاری باعث شده است سراغ چنین اتفاقی برویم؛ هیچ تجربه‌ای در تبلیغ کردن نداشتیم به همین خاطر که دیدیم بسیاری از همکاران این کار را کرده‌اند این تبلیغ را پذیرفتیم."، مثل امروز که به‌محض فراری شدن فرد شماره‌یک «کوروش کمپانی»، سریال عذرخواهی‌ها از سوی سلبریتی‌ها کلید خورد اما خیلی نمی‌توان این عذرخواهی‌ها را باور کرد.

اگر چند نمونه از این تبلیغ‌ها را کنار هم بگذاریم به یک نکته دست پیدا می‌کنیم و این حقیقت ماجراست؛ سلبریتی‌ها هروقت به زمان درآمدزایی می‌رسد حتی حاضرند در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون خودنمایی کنند؛ هرچند بارها در گفت‌وگوها و پیام‌های مجازی‌شان می‌گویند "نه تلویزیون می‌بینیم و نه در تلویزیون کار می‌کنیم!" در صورتی که امروز به شبکه‌های تلویزیونی مراجعه کنیم بیشتر از اینکه آن‌ها را در عرصه سریال‌سازی و برنامه‌سازی ببینیم بیشتر به‌عنوان بازیگر تبلیغات تلویزیونی خودنمایی می‌کنند.

هم در ماجرای خرید ملک در دبی، هم اینجا (کوروش کمپانی) و هم خیلی از جاهای دیگر انگیزه اصلی این سلبریتی‌ها تنها کسب درآمد است و هیچ شناختی از این تبلیغات نداشته و ندارند، افرادی (سلبریتی) که نه درباره اظهارنظرها و نه تبلیغاتی که در صفحه‌های مجازی و فضاهای دیگر انجام می‌دهند مطالعه‌ای ندارند و ایران و ایرانی هیچ اهمیتی دارد، همچنان که بدون هیچ اندیشه‌ای، درباره اتفاقات مختلف اظهارنظر می‌کنند و تنها به بالا رفتن فالوور و دیده شدن می‌اندیشند.

امروز هم با برخی از این سلبریتی‌ها صحبت می‌شود یا ترجیح می‌دهند به‌سبک الهام حمیدی عذرخواهی کنند یا پاسخ‌های قابل‌تأملی بدهند؛ «بسیاری این کار را کرده‌اند و پول‌های چندبرابری می‌گیرند ما چرا از این قافله عقب بمانیم؟!»، اما میان این صحبت‌ها، نکته‌ای قابل تأمل است که هیچ اطلاعی از این تبلیغات نداشتند و سؤال نکردند؛ چقدر این تبلیغ برای منافع مخاطبین مثمرثمر است و چقدر به‌واسطه این تبلیغ، محبوبیت و جایگاه هنری‌شان زیر سؤال می‌رود؟! حتی به این نکته فکر نکردند مردمی که به آن‌ها اعتماد دارند با دیدن این تبلیغات چقدر متضرر خواهند شد، مثل ماجرای تبلیغ آن کرم‌های به‌اصطلاح شفاف‌کننده در فضای مجازی که بعدها جعلی از آب درآمدند.

به این دسته از سلبریتی‌هایی که به‌جای توجه به خودشان و بازنگری رفتارشان در زمینه تبلیغات، توپ را به میدان‌های دیگری می‌اندازند دیدن این ویدئوی کوتاه توصیه می‌شود، ناصر ممدوح دوبلور و گوینده شناخته‌شده که جزو صداهای ماندگار تلویزیون و سینما به‌شمار می‌رود اخیراً به برنامه «برمودا» شبکه نسیم آمده بود، قسمتی از این گفت‌وگو چقدر به کار این روزهای سلبریتی‌های تبلیغ‌کننده «کوروش کمپانی» می‌آید.

او در لابه‌لای صحبت‌هایش درباره خوانش تبلیغات این نکته را مطرح کرد: یک روز آتنه فقیه‌نصیری بازیگر سینما و تلویزیون پیش من آمد و گفت: «آقای ممدوح، مادر سلام رساندند و گفتند "به ممدوح بگویید چیزی که تبلیغ کردید خریدم برای پاهایم و چیز خوبی نیست."»، این نکته را شنیدم دنیا روی سر من خراب شد، این لطف الهی است یک باوری در صدای من گذاشته است وقتی یک چیزی را اعلام می‌کنم باورپذیر می‌شود، از آن لحظه خیلی کار من مشکل شد و دیگر تبلیغ نخواندم، چرا که خودم را در مقابل کیفیت آن محصول، مسئول می‌دانم، خیلی‌ها تبلیغ می‌کنند چیزهایی را که این‌ها واقعیت ندارد، از پول گذشتم تا مردم دچار خسران نشوند و از این کار هم پشیمان نیستم.

با تماشای این ویدئوی کوتاه؛ آیا این استدلال برخی از این تبلیغ‌کنندگان، استدلال درستی است که می‌گویند از سر ناچاری و تنگناهای مالی سراغ این عوام‌فریبی رفته‌اند و یا هر تبلیغی را در فضای مجازی می‌پذیرند؟ یا برخی از کاربلدهای این عرصه که می‌گویند تاکنون ریالی از تبلیغات در هیچ‌کجا نگرفته‌اند و زیربار دروغ‌پردازی و اغراق‌گویی‌های تبلیغی نمی‌روند؟!

در حالی که فعالیت برخی از اینفلوئنسرها و جریان جذب فالوور به‌هرقیمتی اکثر هنرپیشه‌های معروف در فضای مجازی نشان می‌دهد سلبریتی‌ها راه دیگری غیر از حرفه خودشان را برای کسب درآمد، در پیش گرفته‌اند و آن استفاده از اعتماد مخاطب است برای کسب درآمد شخصی و پیشبرد اهداف تجاری (بیزینس) خودشان، در شرایطی که کشور دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است.

گفتنی است؛ شرکت «کوروش کمپانی» که با ادعای فروش گوشی آیفون 20میلیونی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته بود، تعطیل شده است و مالک این شرکت متواری است، این موضوع را پلیس نیز تأیید کرده و در پی یافتن این فرد و احقاق حقوق مال‌باختگان است؛ شرکتی که طی ماه‌های اخیر در فضای مجازی سروصدای زیادی به‌پا کرد.

منبع: تسنیم

600570