اسرائیل دست به دامان عربستان شد

واشنگتن برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کرده‌است و به توافق میان ریاض و تل‌آویو قبل از حمله هفت اکتبر حماس به اراضی اشغالی نزدیک شده بود.
تصویر اسرائیل دست به دامان عربستان شد

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس رژیم صهیونیستی از عربستان خواست با این رژیم سازش کند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیتی مونیخ ادعا کرد: از جمله اهداف حمله حماس به اسرائیل ناکام گذاشتن مذاکرات برای تقویت روابط با ریاض بود. برای همین پیشبرد روابط با عربستان پیروزی بر حماس محسوب می‌شود. به همین دلیل من واقعا اعتقاد دارم که عادی‌سازی روابط با عربستان می‌تواند فرصت تاریخی بسیار مهمی باشد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اکتبر اعلام کرد بخشی از اهداف حمله حماس به اراضی اشغالی برای ناکام گذاشتن عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان بوده‌است.

تیم ملی فوتبال عربستان در جام ملت‌های آسیا نتوانست انتظارها را برآورده کند و در ضربات پنالتی برابر کره جنوبی شکست خورد و از این رقابت‌ها کنار رفت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد عربستان همچنان به ادامه تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مصمم است، اما این مساله آتش‌بس در غزه و اجرای راه حل تشکیل ۲ دولت را می‌طلبد.

بلینکن گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تمایل و تصمیم خود را برای ادامه تلاش‌ها در جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل تکرار کرده‌است.

منابع سعودی از رزمایشی خبر دادند که در شرق این کشور با حضور چند کشور در حال برگزاری است.

عربستان هنوز به توافق‌های صلح ابراهیم نپیوسته است. سال ۲۰۲۰ امارات و بحرین با میانجی‌گری آمریکا توافق‌های روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را امضا کردند.

از سوی دیگر اسحاق هرتزوگ درباره دیدار محرمانه‌اش با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر قطر در آلمان گفت: نشست بسیار خوبی بود. به رغم پیچیدگی‌ها و شرایط سخت تلاش‌های زیادی صورت گرفته‌است. ما نگران این هستیم که داروهایی که وارد نوار غزه شده‌است به دست اسرای ما نرسیده باشد. مساله مهم‌تر این است که همه باید بدانند برای حل این وضعیت هولناک که حماس آن را آغاز کرد باید ابتدا پرونده اسرا حل شود و هرچه سریع‌تر به منازل خود بازگردند.

جمعه روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد: هرتزوگ دیداری محرمانه در آلمان با نخست وزیر قطر داشت و ۲ طرف درباره موضوع آزادی اسرا صحبت کردند.

این روزنامه همچنین گزارش داد ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اراضی اشغالی سفر کرده و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیوید بارنی، رئیس موساد دیدار کرد.

بلینکن پنجشنبه اعلام کرد همچنان توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس و آزادی اسرا ممکن است.

پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند حماس پیشنهادی را برای آزادی تمام اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی مطرح کرد، اما بنیامین نتانیاهو با آن مخالفت کرد.

قاهره تا روز جمعه شاهد مذاکرات برای آتش‌بس با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا بود.

منبع: ایسنا

600562