در نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اصحاب رسانه مطرح شد:

در قزوین 3619 حلقه چاه غیرمجاز، پر و مسلوب المنفعه گردیده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: در راستای سازگاری با کم آبی و اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در استان از سال 93 تاکنون 3619 حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه جویی 335 میلیون مترمکعب آب، پر و مسلوب المنفعه گردیده است.
تصویر در قزوین 3619 حلقه چاه غیرمجاز، پر و مسلوب المنفعه گردیده است

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین، منصور ستوده مدیرعامل این شرکت در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در خصوص میزان بارندگی در استان قزوین اظهار داشت: میزان بارندگی استان در سال آبی جاری تاکنون 95 میلیمتر بوده که این میزان نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته 3% افزایش را نشان می دهد ولی نسبت به بلند مدت 38 % کاهش داشته است.

وی افزود: میانگین بارش بلند مدت استان حدود 322 میلیمتر است.

ستوده در خصوص میزان منابع و مصارف آب استان تصریح کرد: میزان مصارف منابع آبی های سطحی و زیرزمینی استان 2003 میلیون مترمکعب است که از این میزان حدود 1555 میلیون مترمکعب از طریق منابع آبهای زیرزمینی (معادل 73 درصد) و 542 میلیون مترمکعب از محل آب های سطحی (معادل 27 درصد) تامین می شود، که عمده مصارف آن هم در بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین خاطر نشان کرد: برپایه آمارهای موجود با برداشت های بی رویه ای که از سال 90 تاکنون صورت گرفته حدود 3 میلیارد مترمکعب بیشتر از منابع آب زیرزمینی استان مصرف شده و متاسفانه این مصرف بی رویه از سال 78 تاکنون سبب شده تا سطح آب زیرزمینی دشت قزوین حدود 30 متر افت کند.

ستوده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ و صیانت از منابع آبی استان عنوان داشت: در راستای سازگاری با کم آبی و اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در استان از سال 93 تاکنون 3619 حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه جویی 335 میلیون مترمکعب آب، پر و مسلوب المنفعه گردیده است.

وی افزود: همچنین با هدف رصد و پایش میزان آب مصرفی و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز استان نیز تعداد 3744 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در خصوص رودخانه ها به عنوان یکی از منابع مهم در تغذیه و تامین آب بیان نمود: اقداماتی که در دولت سیزدهم در این حوزه صورت گرفته شامل: 87 کیلومتر لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه های مهم استان، 61 هکتار آزادسازی تصرفات حریم و بستر رودخانه ها و اخذ سند مالکیت 2633 هکتار از بستر رودخانه های استان می باشد.

ستوده ضمن اشاره به اعتبارات تخصیص یافته جهت اجرای پروژه های آبی استان گفت: امسال 13 طرح مهم که شامل 5 طرح ملی، 6 طرح متمرکز و 2 طرح استانی می باشد را در دستور کار قرار دادیم که اعتبار مصوب برای این طرح ها 824 میلیارد تومان می باشد که حدود 46 درصد آن تاکنون تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین همچنین در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت پروژه های عمرانی شرکت شامل احداث سد و شبکه آبیاری نهب، سد بالاخانلو، آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان و آبرسانی از سد بالاخانلو به 5 شهر و 30 روستای استان ارائه نمود.

منبع: پرسون

600096