امضای ۱۴ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای ۱۴ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور، خبر داد.
تصویر امضای ۱۴ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همزمان با ایام دهه مبارک فجر در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما با تشریح عملکرد این شرکت در دولت سیزدهم اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران در چند حوزه مهم ماموریت‌های برجسته‌ای در حوزه راهبردی و اقتصادی و اجرایی دارد.

وی ادامه داد: تقریبا در تمام استان‌های کشور در بخش اکتشاف، توسعه، تولید، انتقال و صادرات فعالیت داریم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: در بخش راهبردی، توجه به تولید صیانتی برای استمرار تولید نفت و گاز برای آینده، در بخش اقتصادی تولید ثروت و در اجرا تولید نفت و گاز که به فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و تولید گاز برای رفاه مردم منتهی می‌شود مورد توجه است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت وظیفه تولید گاز کشور را بر عهده دارد، گفت: در حال حاضر شرکت ملی نفت ایران روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند که عمده آن صرف مصارف خانگی و تجاری و مابقی در بخش نیروگاهی و صنایع به مصرف می‌رسد.

وی با بیان اقدامات انجام شده توسط شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم، افزود: مشخصه ویژه در دولت سیزدهم این است که با شروع به کار این دولت رشد تولید برای رسیدن به رشد اقتصادی و تبدیل به رفاه و درآمدزایی و تولید ثروت شتاب گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تمام پروژه‌ها در راستای رشد تولید بوده است، ادامه داد: در دولت سیزدهم، تولید نفت 60 درصد افزایش داشته که این افزایش تولید به افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی تا 3 برابر بیشتر از دولت گذشته منجر شده است.

خجسته‌مهر تصریح کرد: در این دولت همچنین 70 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز اضافه شده است که ارزش درآمدی و صادراتی بیشتری برای کشور به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی که 70 درصد گاز را به خود اختصاص داده، به روزانه بیش از 700 میلیون متر مکعب رسیده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تمام نفتی که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود بعد از تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی، به صادرات اختصاص پیدا می‌کند، گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم، علاوه بر بازارهای سنتی، به بازارهای جدید صادراتی برای نفت ایران دست پیدا کرده‌ایم و صادرات نفت خام و میعانات گازی بدون وقفه ادامه دارد.

خجسته‌مهر به رشادت‌های کارکنان صنعت نفت از گذشته تا کنون اشاره کرد و افزود: جزیره خارک در دوران جنگ تحمیلی بیش از 3 هزار و 800 بار بمباران شد اما کارکنان خدوم صنعت نفت اجازه ندادند صادرات نفت حتی یک روز متوقف شود.

وی با اشاره به سقف حقوق کارکنان صنعت نفت مانند سایر کارکنان دولت با وجود سختی کار بیشتر، ادامه داد: سخت‌ترین مشاغل مربوط به شرکت ملی نفت ایران است. در دوران جنگ آنها که در خط مقدم جبهه اقتصادی بودند رشادت‌ها کردند، اکنون نیز این کارکنان در سخت‌ترین شرایط در مناطق عملیاتی، بیش از یک ماه از خانواده دور هستند و در سخت‌ترین شرایط نفت را تولید می‌کنند اما حقوق و مزایای آنها بر اساس قانون در سقف حقوق دولت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: در این دولت در بخش اکتشاف با اقدامات انجام شده معادل 2.5 میلیارد بشکه نفت خام به ذخایر نفت کشور اضافه شد و 7 مخزن نفتی و گازی را کشف کردیم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: توسعه و سرمایه‌گذاری 21 میلیارد دلاری برای اتمام طرح‌های نیمه تمام و همچنین آغاز طرح‌های جدید نفتی نیز از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون انجام شده است و این طرح‌ها یا به بهره‌برداری رسیده و یا قرارداد آنها را امضا کرده‌ایم.

وی مهمترین این طرح‌ها در دولت سیزدهم را بهره‌برداری و آغاز تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی و افتتاح فاز 14 پارس جنوبی دانست و گفت: توسعه فاز 11 این میدان مشترک یک شاهکار بزرگ و مایه اقتدار ایران اسلامی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه تمامی میدان‌های مشترک نفت و گاز تعیین تکلیف شده است، افزود: به زودی و تا پیش از پایان سال 14 میلیارد دلار قرارداد جدید برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی که عمده آنها میدان‌های مشترک هستند، امضا خواهد شد.

خجسته‌مهر ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با همکاری چند پیمانکار بخش خصوصی کشور آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: باید شرکت ملی نفت ایران را خانواده محور کنیم زیرا اگر خانواده‌ها مستحکم باشند در اهداف اقتصادی موفق خواهیم بود.

منبع: تسنیم

599786