اعلام قیمت جدید برنج و شکر

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره بازار کالاهای اساسی گفت: سال جاری در بازار کالاهای اساسی کمبود خاصی نداشتیم و در بیشتر مواقع سال ثبات قیمت وجود داشته است.
تصویر اعلام قیمت جدید برنج و شکر

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت دلار در روزهای اخیر با افزایش همراه بود؛ هرچند مسئولان و کارشناسان حوزه این افزایش قیمت ها را مقطعی و هیجانی عنوان کردند اما به نظر می‌رسد که برخی با سوء‌استفاده از این موضوع درصدد افزایشقیمت کالاهای اساسی برآمدند.

رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه امسال در بازار کالاهای اساسی کمبود خاصی نداشتیم و در بیشتر مواقع سال ثبات و در کالاهایی مانند روغن و برنج ایرانی کاهش قیمت‌ هم داشتیم، می‌گوید: در روزهای اخیر، همزمان با افزایش نوسانات ارز، قیمت کالاهایی که مرتبط با ارز است، اندکی افزایشی شد. البته این روند ادامه‌دار نشد و با توزیع سهمیه‌ کالاهای اساسی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به ما محول شد، قیمت‌ها دوباره به ثبات رسید.

وی با بیان اینکه امسال در بازار کالاهای اساسی کمبود خاصی نداشتیم و در بیشتر مواقع سال ثبات و در کالاهایی مانند روغن و برنج ایرانی کاهش قیمت‌ هم داشتیم، به همشهری می‌گوید: در روزهای اخیر، همزمان با افزایش نوسانات ارز، قیمت کالاهایی که مرتبط با ارز است، اندکی افزایشی شد. البته این روند ادامه‌دار نشد و با توزیع سهمیه‌ کالاهای اساسی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به ما محول شد، قیمت‌ها دوباره به ثبات رسید.

کنگری در پاسخ به اینکه کدام کالاهای اساسی گران شده‌اند؟ عنوان می‌کند: در اجناس مختلف که مرتبط با ارز هستند مانند برنج، چای، حبوبات و کنسروها افزایش قیمت‌ها اتفاق افتاد اما با نامه‌نگاری‌هایی که ما با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، این وزارتخانه سهمیه‌هایی را در اختیار ما گذاشت و ما در حال توزیع این سهمیه‌ها در میان بنکداری‌ها و عمده‌فروشی‌ها هستیم بر این اساس هم بازار دوباره به قیمت‌های قبل برگشت و به ثبات رسید. ضمن آنکه اجناسی که نوسان قیمت داشتند با ارز قبلی وارد کشور شده بودند و از آنجا که واردکننده متضرر نمی‌شد برای همین افزایش قیمت‌ها کنترل شد.

قیمت نهایی شکر و برنج

کنگری با بیان اینکه شکر، برنج هندی و پاکستانی از جمله کالاهای اساسی است که مشمول سهمیه هستند و به همان قیمت چند ماه پیش در حال توزیع است، توضیح می‌دهد: در حال حاضر از سوی وزارت جهاد کشاورزی هر کیلو برنج هندی به قیمت ۳۳ هزار تومان، هر کیلو برنج پاکستانی ۳۵ هزار تومان، و هر کیلو شکر به قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌علاوه یک درصد ارزش افزوده در اختیار ما قرار می‌گیرد. ما هم این کالاها را به صورت عمده در اختیار بنکداری‌ها و اتحادیه‌های همگن شامل سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشان و عطار و سقط‌فروشان قرار می‌دهیم که در این مرحله هر کیلو برنج هندی به قیمت ۳۴ هزار تومان، برنج پاکستانی به قیمت ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان و شکر به قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان بین عمده‌فروشی‌ها توزیع می‌شود.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد قیمت نهایی کالاهای اساسی عنوان می‌کند: در مرحله نهایی، واحدهای توزیعی موظف هستند هر کیلو برنج هندی را به قیمت ۳۵ هزار تومان، برنج پاکستانی را ۳۸ هزار تومان و هر کیلو شکر را به قیمت مصوب هر کیلو ۲۸ هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار دهند.

کنگری با تاکید بر اینکه عمده‌فروشان برای دریافت سهمیه کالاهای اساسی باید اسناد و مدارک لازم را به ما ارائه کنند، می‌گوید: در ارائه اسناد و مدارک فقط تراکنش‌های بانکی برای ما سندیت دارد و عمده‌فروشی‌ها باید مبلغ تراکنش را ضمیمه مدارک کنند تا سهمیه، دوباره به آنها تعلق بگیرد.

منبع: همشهری انلاین

599000