تعطیلی شنبه یا پنج شنبه به جلسه علنی رسید/ انتخاب روز تعطیلی با دولت

نمایندگان با فوریت بررسی طرح ۲ روزه شدن تعطیلات پایان هفته موافقت کردند که در نشست بعدی مجلس جزییات این طرح بررسی می‌شود.
تصویر تعطیلی شنبه یا پنج شنبه به جلسه علنی رسید/ انتخاب روز تعطیلی با دولت

به گزارش سایت خبری پرسون، افزایش تعطیلات آخر هفته از اخباری است که در چند وقت اخیر مورد توجه مردم بوده که موضوع آن از ارائه لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری کارکنان در هفته از سوی دولت به مجلس در تاریخ (پنجم آذر سال 1401) به مجلس آغاز شد.

لایحه مذکور در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام اداری مبنی بر نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری و همچنین توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روش‌های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشور و خدمات رسانی برتر تدوین شده است.

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته طبق آیین‌نامه داخلی مجلس جهت رسیدگی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد تا فرایند لازم طبق آیین‌نامه برای تبدیل شدن به قانون را طی کند.

هم‌زمان محسن پیرهادی نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس نیز طرح تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها را تقدیم مجلس کرد که این طرح هم به کمیسیون اجتماعی ارجاع و مقرر شد این طرح و لایحه با هم بررسی و در قالب یک لایحه ارائه شود.

در نهایت اعضای کمیسیون در 22 خرداد ماه سال جاری پس از انجام بررسی‌های لازم با اکثریت آرا با طرح تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری به 40 ساعت در هفته موافقت کردند.

حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره جزئیات مصوبات این جلسه اعضای کمیسیون متبوعش، گفت: یکی از موارد این لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان دولت بود که در این جلسه اعضا مصوب کردند که ساعت کاری از 44 ساعت به 40 ساعت در هفته کاهش یابد.

وی با اشاره به پیشنهاد دولت در لایحه مذکور گفت: پیشنهاد دولت کاهش ساعت کاری به 42 و نیم ساعت بود که اعضای کمیسیون مصوب کردند که ساعت کاری در هفته 40 ساعت و در هر روز 8 ساعت کار باشد که از ساعت 7 صبح تا 3 بعد از ظهر خواهد بود.

گودرزی با بیان اینکه موضوع دیگر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یا شنبه‌ها بود که نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردند، گفت: بنابراین طبق مصوبه مجلس روزهای کاری هم از یکشنبه تا روز پنج‌شنبه باشد.

پس از اینکه این لایحه در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید، شائبه و نظرات مختلفی از سوی برخی درباره آن مطرح شد که محسن پیرهادی طراح طرح تعطیلی شنبه‌ها در یادداشتی در پاسخ به این شبهات، نوشت: بر اساس مصوبات هیئت وزیران روزهای پنجشنبه در تهران تعطیل اعلام شده و این مصوبات هیئت وزیران دایر بر اعلام برخی روزها به عنوان ایام تعطیل از جمله روز پنجشنبه نه از سوی دیوان عدالت اداری و نه از سوی رئیس مجلس مغایر قانون اعلام نشده و دارای اعتبار قانونی است، بر این اساس مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور بدون اشکال به نظر می‌رسد.

به گفته پیرهادی، اگر اصل 17 قانون اساسی را حصری بدانیم، آنگاه لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور (مصوب 1359,04,08 با اصلاحات و الحاقات بعدی) که در سال 59 به تصویب شورای انقلاب رسیده، در سال 78 با تصویب مجلس شورای اسلامی اصلاح شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده است، موضوعیتی پیدا نمی‌کرد. در این قانون علاوه بر تعیین اختیار برای هیئت وزیران هم باید مغایر قانون اساسی تلقی می‌شد. لازم به ذکر است که شورای نگهبان در خصوص اصل 17 تاکنون هیچ‌گونه نظریه تفسیری اعلام نکرده است.

قرار بود این لایحه بعد از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد اما با توجه به تاخیر در طرح این لایحه در جلسه علنی، جمعی از نمایندگان با استفاده از ظرفیت تبصره یک ماده 100 آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بررسی فوریتی این لایحه شده بودند که در نهایت پس از فراز و نشیب‌های فراوان و عدم طرح این لایحه در جلسه علنی ، نمایندگان روز (دوشنبه نهم بهمن ماه) با فوریت بررسی این لایحه موافقت کردند که پیرهادی عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره گفت:‏با رای نمایندگان طرح 2 روزه شدن تعطیلات پایان هفته به صورت اولویت‌دار در دستورکار مجلس قرار گرفت که در نشست بعدی، مجلس جزییات این طرح را بررسی می‌کند. افزایش تعطیلات پاسخ به مطالبه جامعه و در جهت ارتقای بهره‌وری نیروی کار ، فعالان اقتصادی و حوزه گردشگری است.

پس از تصویب فوریت بررسی لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره آخرین تغییرات آن، گفت: براساس متن این لایحه مقرر شد تعطیلات پایان هفته به دو روز افزایش پیدا کند. البته تعیین روز تعطیل و اینکه پنجشنبه باشد یا شنبه، در اختیار و برعهده دولت است و ما در مجلس تنها تعطیلی دو روز را تصویب کردیم.

گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به موافقت نمایندگان مجلس در صحن علنی روز (دوشنبه 9 بهمن‌ماه) مجلس با بررسی لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت اولویت‌دار، عنوان کرد: این لایحه در ماه‌های گذشته در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد تصویب قرار گرفت و با توجه به اینکه ماه‌ها است که در انتظار طرح و بررسی در صحن علنی مجلس است، روز دوشنبه این هفته ، به رای گذاشته شد و براساس مصوبه امروز مقرر شد در اولین جلسه رسمی صحن علنی مجلس در دستور کار قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح مواد این لایحه اضافه کرد: با توجه به محتوای آخرین مصوبه در کمیسیون اجتماعی، براساس متن لایحه مقرر شد تعطیلات پایان هفته به دو روز افزایش پیدا کند. البته همچنان که در لایحه هم روز آن مشخص نشده است، تعیین روز تعطیل و اینکه پنجشنبه باشد یا شنبه، در اختیار و برعهده دولت است و ما در مجلس تنها تعطیلی دو روز را تصویب کردیم.

بنابراین گزارش، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس با توجه به موافقت با اولویت بررسی این لایحه، جزئیات آن باید در جلسه بعدی صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد که در صورت موافقت نمایندگان لایحه جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

منبع: تسنیم

598905