مدیرعامل بانک توسعه تعاون در آستانه دهه فجر اعلام کرد:

ناترازی بانکی را به صفر رساندیم

میزان تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۲ از ۴۲۰ هزار میلیارد ریال فراتر رفت.
تصویر ناترازی بانکی را به صفر رساندیم

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرعامل بانک توسعه تعاون در آستانه فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه به‌طور میانگین بیش از ۹۰ درصد تعهدات بانک در زمینه تسهیلات تکلیفی پرداخت شده است، گفت: در کنار تکلیف سنگین و انجام تعهداتی که بانک مرکزی در قانون بودجه تعیین کرده بود، اضافه‌ برداشتی از بانک مرکزی نداشتیم و ناترازی بانکی ما صفر بوده است.

محمد شیخ حسینی در نشست خبری در تشریح عملکرد بانک توسعه تعاون اظهار کرد: بانک توسعه تعاون، بانک تخصصی و توسعه ای بخش تعاون و بخش واقعی اقتصادی به خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی کشور است. افتخار ما این است که تمرکز و تمام منابع، امکانات و ابزارهای تامین مالی بانک ما به‌ صورت ۱۰۰ درصدی در بخش واقعی اقتصاد به جامعه هدف واقعی که تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط و کسب‌وکارهای خرد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم دستاوردهای بسیار قابل توجه و بزرگی داشتیم، افزود: از زمان تشکیل بانک توسعه در ۱۳۸۸ به واسطه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تا امروز بیش از ۶۰ درصد تسهیلات در دولت سیزدهم پرداخت شده است.

به گفته شیخ حسینی، سرمایه بانک توسعه تعاون در ابتدای دولت سیزدهم ۲۸ هزار میلیارد ریال بود که با حمایت دولت و وزرای تعاون و اقتصاد اکنون به ۶۲ هزار میلیارد ریال رسیده که نشان از افزایش ۱۲۴ درصدی دارد.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به شاخص نسبت کفایت سرمایه بانک به‌عنوان یکی از از شاخص‌های مهم و کلان بانکی، بیان کرد: این شاخص در ابتدای دولت منفی ۰.۲۴ درصد بوده که با افزایش سرمایه بانک و سایر شاخص‌ها از جمله سوددهی بانک، کیفیت و ترکیب دارایی‌های ، کاهش نسبت مطالبات جاری(NPL) رشد قابل توجهی داشته و بر اساس صورت‌های مالی ۱۴۰۱ به ۶.۶ درصد رسیده است.

بعد از ۱۰ سال به سوددهی رسیدیم

شیخ‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک توسعه تعاون از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ هرسال زیان داشته است، افزود: ما بعد از ۱۰ سال در پایان ۱۴۰۱ به سوددهی رسیدیم، این سوددهی در ۱۴۰۲ هم ادامه دارد و بانک در ریل سوددهی قرار گرفته است که نشان‌دهنده عملکرد خوب بانک بوده و به سمت این می‌رویم که ناترازی هزینه و درآمدهای بانک را به صفر برسانیم.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال و کنترل تورم و رشد تولید، ناترازی نقدینگی بانک را به صفر رساندیم، گفت: در کنار انجام تعهداتی که بانک مرکزی در قانون بودجه در حوزه تسهیلات تکلیفی تعیین کرده بود، از جمله تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶، تسهیلات فرزندآوری، مشاغل خانگی، قرض‌الحسنه ازدواج، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، اضافه‌ برداشتی از بانک مرکزی نداشتیم و ناترازی بانکی ما صفر بوده است.

شیخ حسینی با بیان اینکه عامل اصلی تورم رشد نقدینگی است، اظهار کرد: یکی از عوامل رشد نقدینگی، اضافه‌ برداشت بانک‌ها به علت ناترازی بین منابع و مصارف است که باعث تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی و بروز تورم می‌شود، اما ما علی‌رغم تعهدات سنگین این موضوع را مدیریت کردیم و در بیشتر ماه‌های سال در بازار بین بانکی به عنوان بانک تسهیلات‌ دهنده فعال بودیم و تراز ما مثبت بوده است.

وی بیان کرد: حدود ۴۲۰ هزار میلیارد ریال در ۱۴۰۲ تسهیلات پرداخت کردیم که خالص تسهیلات بدون امحا شدن بوده و تماما در بخش کسب‌وکارهای خرد و توسعه تعاون و در راستای حمایت از شعار سال و رشد تولید پرداخت شده است. این در حالی است که بانک توسعه تعاون بنگاه اقتصادی ندارد که بخواهد از این تسهیلات استفاده کند، تنها شش شرکت صرافی، لیزینگی، آی‌تی، پشتیبانی توسعه تعاون، گروه مالی و کارگزاری پوشش بیمه داریم که سبد خدمات و سرویس‌های بانک را تامین می‌کنند.

۱۰۰ درصد تسهیلات تکلیفی ازدواج را پرداخت کردیم

وی ادامه داد: تسهیلات تکلیفی در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، میراث فرهنگی، تعاون‌ و خدمات بوده است و به‌طور میانگین به بیش از ۹۰ درصد تعهدات خود عمل‌ کردیم. از جمله اینکه ۱۰۰ درصد تسهیلات ازدواج، ۹۳ درصد تسهیلات حمایتی سازمان بهزیستی، ۸۵ درصد تسهیلات فرزندآوری را پرداخت کردیم؛ به خصوص در زمینه نهادهای حمایتی و مسئولیت اجتماعی به بخش عمده ای از تکالیف خود عمل کردیم.

وی درباره پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از محل تبصره ۱۸ گفت: با این تسهیلات ۴ هزار نفر در کشور مشغول کار شدند و همچنین از محل تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۶ نهادهای حمایتی از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کمیته امداد ۱۵۰۰ میلیارد تومان با تحقق ۸۸ درصد پرداخت شد، همچنین تسهیلات سازمان بهزیستی و بنیاد شهید در مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۷ هزار نفر پرداخت شد.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون همچنین در مورد تسهیلات طرح جهش مسکن گفت که صد در صد تعهدات را در سال قبل به تعاونی های مسکن پرداخت کردیم .

شیخ حسینی همچنین گفت: بر اساس مصوبه هیات مدیره بانک توسعه تعاون طرح بخشودگی جریمه تاخیر تادیه دین تسهیلات / تعهدات (طرح فجر) در شعب این بانک اجرایی می شود.

بر اساس این طرح،آن دسته از مشتریانی که بدهی سررسید شده خود نزد بانک را از تاریخ ابلاغ طرح تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ به صورت یکجا پرداخت و از این طریق بدهی خود را به روز و یا تسویه کنند، مشمول این طرح می شوند.

وی ادامه داد:بر اساس طرح فجر بانک توسعه تعاون،مانده کل ۶ درصد وجه التزام تاخیرتادیه دین ناشی از اعطای تسهیلات و اعتبارات اسنادی ریالی و مانده کل ۸ درصد وجه التزام تاخیرتادیه دین بدهی ناشی از ضمانتنامه ریالی قابل بخشودگی است.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون همچنین گفت: اوراق گواهی سپرده خاص بانک توسعه تعاون با مجوز بانک مرکزی و با نرخ سود ۳۰ درصد از ۱۱ بهمن برای تامین سرمایه در گردش تعاونی ها و بخش تولید منتشر و عرضه می شود.

بانک پیشرو در ارائه خدمات به تعاونی ها

مدیر عامل بانک توسعه تعاون همچنین به تدین سند تحول راهبردی بانک اشاره کرد و گفت:بر اساس این سند راهبردی،در سال ۱۴۰۴ بانک توسعه تعاون به عنوان بانک پیشرو در عرصه خدمت رسانی مالی بر بستر تمام دیجیتال به تعاونی ها و بنگاه های کوچک و متوسط قرار می گیرد.

سامانه «تی تی پلاس»بانک توسعه تعاون این امکان را فراهم کرده است تا بیشتر خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب،احراز هویت،امضای الکترونیک،سفته و چک الکترونیک و پرداخت تسهیلات در این بستر ارائه شود.

افتتاح ۷۲ طرح با تسهیلات بانک توسعه تعاون

شیخ حسینی همچنین از افتتاح ۷۲ طرح ملی و استانی با سرمایه گذاری ۲۱ هزار میلیارد ربال تسهیلات خبر داد و گفت:میزان تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون به این طرح ها ۸۲۲۸ میلیارد ریال بوده که با افتتاح آنها برای ۱۸۴۶ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی صورت می گیرد.

تسهیلات قرض الحسنه ۳۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در تشریح طرح قرض الحسنه «مائده»بانک توسعه تعاون نیز اعلام کرد:بر اساس این طرح تسهیلات قرض الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی برای اشخاص حقیقی و ۷۵۰ میلیون تومانی برای اشخاص حقوقی قابل پرداخت است.

منبع: بانک توسعه تعاون

598558