انهدام باند کلاهبرداری چک های بلامحل

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا به شهروندان توصیه کرد: مراقب کلاهبرداران با ترفند چک‌های بلامحل باشید.
تصویر انهدام باند کلاهبرداری چک های بلامحل

به گزارش سایت خبری پرسون، سرهنگ محمد شریفی با بیان اینکه در پی انهدام باندی مبنی بر کلاهبرداری گسترده با ارائه چک های بلامحل در اقصی نقاط کشور در تشریح روند کار این افراد فرصت طلب اظهار داشت: متهمان در شهرهای مختلف و از طریق رابطان خود افراد معتاد و سابقه دار را شناسایی و سپس با پرداخت مبالغ اندکی، مدارک هویتی آنها را جهت افتتاح حساب و صدور دسته چک می گرفتند.

وی افزود: این افراد سوء استفاده گر ضمن مرتب کردن وضعیت ظاهری افراد معتاد و بی خانمان به همراه نفرات آموزش دیده به بانک‌های مختلف مراجعه تا دسته چک را جهت کلاهبرداری دریافت کنند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا در ادامه با اشاره به دستگیری پنج نفر از اعضای این باند در یک عملیات غافلگیرانه و تحویل آنها به زندان تصریح کرد: در تحقیقات تخصصی مشخص شد متهمان در سراسر کشور اقدام به کلاهبرداری با استفاده از چک‌های مذکور کرده که در مجموع حدود ۲۰۰۰ فقره چک برگشتی توسط این باند صادر شده بود.

وی خاطرنشان کرد: متهمان در ابتدا مقدار کمی کالا خریداری وجه آن را نیز از طریق چک پرداخت کرده و پس از چند مرحله معامله به همین شیوه و جلب اعتماد فروشندگان، درمرحله بعد مقداری زیادی با مبالغ بالا خریداری و چک های بلا محل و جعلی به شکات ارائه می کردند.

شریفی با بیان اینکه استفاده متهمان از فضای مجازی به منظور شناسایی فروشندگان در پرونده مذکور بسیار قابل توجه می باشد، گفت: امید است با راه اندازی سامانه ثبت صدور و دریافت چک توسط بانک مرکزی در سال جاری شاهد کاهش وقوعات مشابه خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص دریافت چکهای تضمینی رمزدار و مسافرتی نیز افزود: ضمن شناسایی کامل پرداخت کننده قبل از انجام معامله به نزدیکترین شعبه بانک مراجعه و اصالت چک را احراز نمایید.

این مقام انتظامی در ادامه ضمن هشدار به شهروندان در این رابطه گفت: بهتر است کلیه معاملات کلان خود را که با دریافت چک صورت می گیرد، در ساعت کاری بانک ها انجام تا امکان استعلام چک های دریافتی و نقد کردن آنها وجود داشته باشد.

وی همچنین گفت: چنانچه با افراد طرف معاملات خود از طریق فضای مجازی آشنا شده اید دقت بیشتری در خصوص نحوه معامله و دریافت چک و اسکناس داشته باشید زیرا احتمال جعلی بودن متصور است.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا تاکید کرد: به منظور آشنایی با ضرایب امنیتی اسکناس و ایران چک ها به سایت بانک مرکزی به آدرس:www.cbi.ir مراجعه نمایید و در هنگام دریافت چک‌های رایج کشورمان دقت کرده تا اسیر دام جاعلان قرار نگردید.

منبع: ایسنا

598315