به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی شفیعی درباره سرانجام بررسی راهاندازی تراموا در تهران در شورای عالی ترافیک اظهار کرد: در سال 1398 اصلاحات طرح جامع ریلی تهران شامل 4 خط جدید 8 تا 11 مترو، خطوط اکسپرس، خطوط حومهای و توسعه خطوط 7گانه قبلی در شورای عالی ترافیک به تصویب رسید، اما به دلیل اینکه مدل طرح جامع ترافیک قدیمی بود، سازمان بازرسی کل کشور از مصوبه ایراد گرفت.
وی ادامه داد: طرح جامع ریلی تهران شامل 17 بخش است و به بخشی از آن که زیربنای مطالعه است «مدل» گفته میشود؛ این مدل باید بازنگری میشد تا بتوان خطوط ریلی را بر اساس آن طراحی کرد اما از آنجایی که طرح سال 98 بدون مدل جدید خطوط ریلی انجام شده بود، عملاً ارزش کارشناسی نداشت بنابراین سازمان بازرسی از آن ایراد گرفت.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصریح کرد: بر این اساس فعالیتهای عمرانی مترو منوط به تصویب مطالعات به روزی بر اساس مدل جدید طرح جامع شد چراکه که مدل طرح جامع قبلی به بیش از 15 سال قبل مربوط بود و مدت زیادی از آن میگذشت.
وی تصریح کرد: در این راستا شهرداری تهران مدل جدید طرح جامع را مطالعه و اواخر سال 1400 به شورای عالی ترافیک ارسال کرد. این مدل در روزهای اخیر در کمیته فنی شورای عالی ترافیک به تصویب رسید و براساس آن خطوط ریلی تهران بازنگری شد که در آن قطارهای سبک شهری مانند تراموا یا الآرتی نیز وجود دارد.
به گفته شفیعی، توجه به نکته ضروری است که آنچه در کمیته فنی به تصویب رسیده بازنگری در خطوط ریلی بر اساس مدل جدید است نه بر اساس طرح جامع جدید.
وی خاطرنشان کرد: مدل جدید تغییراتی نسبت به مصوبه سال 1398 دارد که در هفته جاری بعد از برگزاری بیش از 20 جلسه کارشناسی در کمیته فنی شورای عالی ترافیک، تأیید نهایی شد و در شورای عالی ترافیک درباره آن تصمیمگیری نهایی میشود.
دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور تصریح کرد: مشاور، 12 سناریوی برتر که ترکیبی از خطوط مختلف انبوه بر شامل خطوط ریلی و بیآرتی است را بررسی کرده و در نهایت 3 سناریوی برتر را به شورای عالی ارائه کرده است و تصمیم گیری نهایی از بین 3 گزینه خواهد بود تا برای توسعه خطوط ریلی و بی آرتی مبنای عمل قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: شورای عالی ترافیک در حوزه اجرا دخالتی ندارد، ممکن است شهری مصوبه را از شورای عالی اخذ کند اما آن را به هر دلیلی از جمله کمبود منابع مالی اجرا نکند اما روال به این صورت است که شورای عالی، طرح را بر اساس مطالعات مشاور رسیدگی و بررسی میکند؛ بعد از تصویب، مانع سازمان بازرسی درباره توسعه خطوط ریلی و اجرای خطوط جدید برداشته میشود و زمینه اجرا فراهم میشود و شهرداری با پشتوانه قانونی میتواند کار را دنبال کند.
شفیعی اظهار کرد: اما نکته مهم این است که در سناریوهای ارائه شده ترکیبی از مُدهای حمل و نقل وجود دارد که این ترکیب باید با هم اجرا شود تا بالاترین منافع را برای شهر و مردم به همراه داشته باشد، اگر قرار به اجرای بخشی از سناریو باشد، دیگر سناریوی برتر نخواهد بود.
وی افزود: در انتخاب نوع سیستم نیز شورای عالی دخالتی ندارد و به عنوان مثال در استفاده از تراموا یا الآرتی میتوان طیفی از تجهیزات، انواع مختلف واگنهای فلزی، فولادی، لاستیکی، برقی و باتری را بررسی و استفاده کرد. شورای عالی فقط مُد را تعریف میکند.
اعضای شورای عالی ترافیک شامل معاون عمرانی وزیر کشور به عنوان رئیس شورا و نمایندگانی از وزارت راه، وزارت ارتباطات، سازمان محیط زیست، سازمان پدافند غیرعامل و رئیس شورای عالی استانهاست؛ در برخی موارد، رئیس شورای شهر و شهردار شهری که درباره آن تصمیمگیری میشود نیز حق رأی دارند.
منبع: تسنیم