بارش برف و باران در ۲۳ استان/ هشدار کولاک برف و یخ‌زدگی در ۱۰ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در ۲۳ استان نسبت به کولاک برف، یخ‌زدگی، احتمال قطعی برق، انسداد گردنه‌ها و وقوع بهمن در ۱۰ استان هشدار داد.
تصویر بارش برف و باران در ۲۳ استان/ هشدار کولاک برف و یخ‌زدگی در ۱۰ استان

به گزارش سایت خبری پرسون، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد از بعدازظهر امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استا‌ن‌های واقع در شمال غرب، غرب، برخی مناطق جنوب غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش برف و باران، وزش باد شدید موقتی، کاهش دما، رعدوبرق و در مناطق کوهستانی کولاک برف آغاز می‌شود.

فردا بارش‌ها در این مناطق تشدید می‌شود و روز چهارشنبه بارش‌ها به شمال شرق و بخش‌هایی از شرق کشور گسترش می‌یابد. روز پنجشنبه سامانه بارشی در شمال شرق فعال است و سپس از کشور خارج می‌شود.

روز جمعه مجدداً با ورود موج بارشی دیگر به کشور در نیمه غربی، مناطق مرکزی و به‌تدریج در شمال شرق و شرق کشور بارش‌ برف و باران داریم. از امروز تا چهارشنبه نیز دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/11/02

زمان پایان: چهارشنبه 1402/11/04

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/11/02: آذربایجان شرقی، شمال و نوار غربی آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، غرب مازندران، گیلان.

سه‌شنبه 1402/11/03: کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، همدان، مرکزی، البرز، قزوین، تهران، شمال شرق خوزستان، لرستان، غرب اصفهان.

چهارشنبه 1402/11/04: آذربایجان شرقی، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، قم، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، شمال استان‌های فارس، سمنان و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال بهمن، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق

توصیه: آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان شروع: چهارشنبه 1402/11/04

زمان پایان: چهارشنبه 1402/11/04

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/11/04: کرمان، فارس، اصفهان، شرق چهارمحال و بختیاری، یزد، مرکزی، همدان، قم، جنوب تهران، سمنان

اثر مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمد شهری و ناوگان حمل‌ونقل، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، تیرهای برق و بنرها.

توصیه: اجتناب از حضور غیر ضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال، استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی در مزارع، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های سالن‌های پرورشی، عایق بندی و محافظت از کندوها.

توصیف سامانه سوم: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/11/03

زمان پایان: چهارشنبه 1402/11/04

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، در مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقت، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن، کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/11/03: گیلان، غرب مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال و نوار غربی آذربایجان غربی، زنجان، شمال قزوین، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات استان‌های تهران و البرز.

چهارشنبه 1402/11/04: اردبیل، گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌ها در مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

منبع: تسنیم

587343