راهکار جبران افزایش مالیات تولیدکنندگان / روز سرنوشت ساز برای رسانه ها

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: معافیت های مالیاتی که برای حوزه تولید در نظر گرفته شده است، می تواند افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را جبران کند.
تصویر راهکار جبران افزایش مالیات تولیدکنندگان / روز سرنوشت ساز برای رسانه ها

به گزارش سایت خبری پرسون، با توجه به برنامه دولت در خصوص تامین بودجه سال آینده مبنی بر تکیه بر درآمدهای مالیاتی و کاهش درآمدهای نفتی، افزایش مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که انتقادهای زیادی را به همراه داشته است و تولیدکنندگان از پیش با این موضوع چالش داشته‌اند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به طور قطع بر افزایش نرخ تورم در سال آینده تاثیر می‌گذارد.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند تاثیر زیادی بر نرخ تورم داشته باشد. این اقدام می‌تواند منجر به افزایش قیمت محصولات و خدمات شود، زیرا تولیدکنندگان ممکن است هزینه‌های اضافی را به قیمت محصولات خود افزوده و یا از کاهش سرمایه‌گذاری‌های خود برای توسعه کسب و کارها استفاده کنند. از طرف دیگر، افزایش مالیات ممکن است منجر به کاهش تقاضا و مصرف‌کنندگان شود که می‌تواند بازارها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

یکی از اولویت‌های دولت در برنامه‌ریزی بودجه سال آینده و تأمین منابع درآمدی، تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین مالی بودجه است که این مسئله در بند چهارم سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه ذکر شده است. البته کاهش‌دادن سهم درآمدهای نفتی یا افزایش درآمدهای مالیاتی باید همراه با افزایش شفافیت، کاهش فرار مالیاتی و هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی باشد تا ضمن تحقق سیاست‌های کلی کشور به واحدهای اقتصادی نیز فشار کمتری وارد شود.

در همین راستا رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست خبری که پیش از ظهر امروز (دوشنبه، ۲۵ دی‌) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، در خصوص تاثیر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افروده بر نرخ تورم در سال آینده گفت: پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد خود دولت در برنامه هفتم توسعه بود اما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم با موضوع افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده گره خورد. این موضوع بر پایه پولی و تورم اثر خواهد گذاشت، اما نرخ تورمی که دولت برای سال آینده پیش‌بینی و اعلام کرد یعنی ۳۵ درصد نسبت به نرخ تورم سال ۱۴۰۲ که ۴۰ درصد بود، ۵ درصد کاهش هم داشته است. علاوه بر این ما برخی معافیت‌های مالیاتی برای حوزه تولید داشتیم که می‌تواند این افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را جبران کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین در خصوص معافیت مالیاتی اصحاب رسانه توضیح داد: موضوع معافیت مالیاتی اصحاب رسانه امروز توسط کمیسیون فرهنگی پیشنهاد می‌شود و باید دید که آیا رای می‌آورد یا خیر.

منبع: تیتر کوتاه

586414