بازار سکه نیازمند همراهی مردم

قیمت سکه با وجود روند رو به رشدی که داشت، تحت‌تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی از روز گذشته با کاهش مواجه شد و در این زمینه باید از بانک مرکزی و بدنه کارشناسی این بانک تقدیر کرد، که جلوی هیجان را در بازار گرفت.
تصویر بازار سکه نیازمند همراهی مردم

به گزارش سایت خبری پرسون، شهباز حسن پوربیگلری؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در روزنامه همشهری نوشت:

قیمت سکه با وجود روند رو به رشدی که داشت، تحت‌تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی از روز گذشته با کاهش مواجه شد و در این زمینه باید از بانک مرکزی و بدنه کارشناسی این بانک تقدیر کرد، چرا که توانستند از طریق کار کارشناسی جلوی هیجان را در بازار طلا و سکه بگیرند که منجر به کاهش قیمت در این بازار شود.

من امیدوارم که بانک مرکزی بتواند همچنان با قدرت به وظایف خود در بازار سکه و ارز عمل کند و از طریق سیاست‌های جدیدی که درنظر گرفته مانع از افزایش نرخ سکه، طلا و همینطور ارز شود.

یکی از عواملی که می‌تواند منجر به موفقیت بانک مرکزی در سیاست‌های جدیدش شود همراهی و مشارکت مردم دربازار طلا و ارز است. مردم باید از رفتارهای هیجانی پرهیزکنند تا به تلاطم‌های بازار دامن زده نشود.

مردم اطلاعات و آگاهی‌شان کمتر از مسئولان و تصمیم‌گیران نیست درنتیجه باید با کار کارشناسی، دقیق و همراه با صداقت و شفافیت مردم را برای همراهی و همکاری با دولت اقناع کنیم.

جمله‌ای که مقام معظم رهبری در دیدار با دولت بیان فرمودند این بود که باید کارهایی که انجام می‌دهید را هنرمندانه به مردم بگویید.

مشخص است که کارهایی که در حال انجام است هنرمندانه به مردم گفته نمی‌شود و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی شده است و بعضا باعث شده تصمیم‌هایی گرفته شود که ممکن است در برخی موارد به صلاح کشور هم نباشد. در نتیجه باید تلاش کنیم که کارهای در حال انجام را به مردم بازگو کنیم.

ضمن اینکه باید درنظر گرفت همواره در دوره‌هایی که بازار با التهاب مواجه می‌شود، عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب سعی می‌کنند بازار را ملتهب کنند و قیمت‌ها را افزایش دهند که اینگونه اقدامات سفته بازانه نیز باید کنترل شود. در این زمینه دولت باید کنترل و نظارت خود را بیشتر از قبل کند تا مانع اقدامات سودجویانه شود.

موضوع دیگری که می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار طلا و سکه کمک کند تامین نیازهای کشور است. بازار به‌صورت دستوری قابل اداره کردن نیست درنتیجه بانک مرکزی باید طلا و ارز مورد نیاز کشور را متناسب با نیازهای اصلی کشور تامین و عرضه کند.

به‌طور کلی باید از سیاست‌های کلی بانک مرکزی حمایت کرد تا بانک مرکزی بتواند پاسخگوی مسئولیتی که در اختیار دارد باشد.

خوشبختانه بانک مرکزی در ماه‌های گذشته نیز با توجه به وظیفه نظارتی که برعهده دارد اقدامات بسیار مناسبی انجام داده است. به‌طور مثال این بانک اقدامات مثبتی را در حوزه تورم و همینطور نظام‌مند کردن سیستم بانکی انجام داده که نتایج مؤثری داشته است.

اعتقاد دارم بدنه کارشناسی بانک مرکزی متشکل، از افراد متخصص، متعهد و کارکشته تشکیل شده و این افراد در تلاش هستند از تمام ظرفیت‌های خود در حوزه اقتصاد و همینطور کنترل تورم استفاده کنند. به همین دلیل باید از سیاست‌های ابلاغی ریاست بانک مرکزی حمایت کنیم که بتواند پاسخگوی مسئولیتی که برعهده دارد باشد.

منبع: همشهری

586318