چه افرادی باید واکسن پنوموکوک تزریق کنند؟

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به اجباری شدن دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس برای کودکان تاکید کرد که واکسن اول برای افراد بالای ۷۰ سال نیز توصیه می شود.
تصویر چه افرادی باید واکسن پنوموکوک تزریق کنند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مینو محرز در برنامه صبح و گفتگو با اشاره به اجباری شدن دو واکسن برای کودکان گفت: سازمان جهانی بهداشت همواره برای پیشگیری از بیماری های عفونی بر حسب وضعیت و محل توصیه می کند یکسری واکسن ها برای واکسیناسیون کودکان اجباری شود.

وی با اشاره به ویروسی که اسهال و عفونت شدید برای کودکان در فصل زمستان ایجاد می کند، گفت: پنوموکوک و روتاویروس در سازمان برنامه و بودجه مصوب شد و به مجلس رفت و دولت بودجه آن را تامین می کرد تا به چرخه واکسیناسیون کودکان اضافه شود ولی هنوز این کار اجرایی نشده است.

استاد تمام دانشکاه علوم پزشکی تهران افزود: بنده در جلسات حضور داشتم که مطالب علمی و شیوع این دو بیماری گفته و مصوب شد ولی هنوز وارد سیستم واکسیناسیون نشده است.

محرز گفت: اصل پیشگیری در بیماری های عفونی بسیار مهم تر از درمان است و وقتی پیشگیری در اختیار است، چرا باید بگذاریم فرد مبتلا شود که گاه موجب از دست رفتن فرد شود و لذا پیشگیری مهم است و هر واکسنی موثر باشد، توصیه می شود در لیست چرخه واکسیناسیون گذاشته شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران اضافه کرد: این کار هزینه های درمان را نیز کاهش می دهد خاصه واکسن پنوموکوک و در ایران نیز خوشبختانه قدرت ساخت هر نوع واکسنی را داریم و صرفا باید موسسات واکسن سازی وارد میدان شده و واکسن های لازم را تهیه کنند؛ بنابراین واکسن های لازم در کشور نیز تولید می شود و برای بیماران بالای ۷۰ سال نیز توصیه می شود تا از پنوموکوک استفاده شود چون در این سن با یک ذات الریه خطر فرد را تهدید می کند.

*آمار بالای مرگ و میر و بستری کودکان بیمار به این دو ویروس

مصطفی نوری زاده، عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دانشگاه تهران اظهار کرد: قرار است این دو واکسن به تقویم واکسیناسیون کشور اضافه شود خاصه این که ویروس های مربوطه مسری است و معمولا در کودکان یک سوم از اسهال ها به این ویروس بستگی دارد و موجب افت شدید قند کودک خواهد شد.

وی افزود: سالانه ۷۰۰ هزار فوتی در کودکان زیر ۵ سال شامل این ویروس می شوند و عامل آن باکتری هایی هستند که موجب ذات الریه شده و حتی ۵۰۰ هزار کودک در جهان را به کام مرگ می کشد.

نوری زاده اضافه کرد: روتا ویروس سالانه ۲۰۰ هزار بستریِ کودکان را در کشور شامل می شود و پنوموکوک هم بستری سالانه ۵۰ هزار کودک زیر ۵ سال می شود خاصه این که روتا ویروس درمان خاصی ندارد و پنوموکوک به آنتی بیوتیک های قوی نیازمند است.

هر دو بیماری می تواند با واکسن پیشگیری شود و این راه منطقی ترین است و ایران اولین کشور نیست که این دو واکسن را می زند و آرژانتین، بلژیک، فرانسه، ارمنستان، فنلاند و... نیز از این واکسن استفاده می کنند.

منبع: مشرق

586202