قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۰/۲۳

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۸ سنت معادل ۱.۱۴ درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۲۹ سنت رسید.
تصویر قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۰/۲۳

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز، حمله هوایی آمریکا و انگلیس به یمن باعث تغییر مسیر کشتی‌های بیشتری از دریای سرخ شده و قیمت نفت را افزایش داده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 88 سنت معادل 1.14 درصد افزایش به 78 دلار و 29 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 66 سنت معادل 0.92 درصد افزایش، 72 دلار و 68 سنت معامله می‌شود.
تحلیلگران و متخصصان صنعت نفت عقیده دارند با وجود اینکه تغییر مسیر کشتی‌ها باعث افزایش هزینه و زمان حمل و نقل نفت شده، عرضه نفت تحت تاثیر قرار نگرفته است.
اما این تحلیلگران عقیده دارند اگر درگیری تا آن سوی شبه جزیره عربستان گسترش پیدا کند، بازارهای نفت عکس‌العمل شدیدتری خواهند داشت.
شرکت‌های کشتیرانی استنابالک، هافنیا و تارم اعلام کرده‌اند حرکت کشتی‌های خود به سمت دریای سرخ را متوقف می‌کنند.

اما مقامات کانال سوئز می‌گویند حمل و نقل در دو سوی این کانال جریان دارد و هیچ گزارشی از توقف کشتیرانی به خاطر تحولات دریای سرخ نرسیده است.
این نگرانی وجود دارد که گسترش جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس تبدیل به یک درگیری وسیع‌تر در خاورمیانه شده و عرضه نفت را مختل کند.
تغییر مسیر کشتی‌ها به سمت آفریقای جنوبی هزینه کشتیرانی و زمان آن را افزایش خواهد داد. دریای سرخ یک آبراه حیاتی بین اروپا و آسیاست و 15 درصد از حمل و نقل کشتیرانی دنیا از طریق آن صورت می‌گیرد.
یمن اعلام کرد همچنان کشتی‌هایی را که به مقصد فلسطین اشغالی در حرکت هستند مورد هدف قرار خواهد داد. ایران هشدار داد حمله به یمن باعث ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.
از طرف دیگر، گزارش افزایش خرید نفت خام چین در 2023 علی رغم مشکلات اقتصادی در بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی دنیا، از قیمت نفت حمایت کرده است.
در آمریکا تعداد چاه‌های فعال نفت که اولین نشانه تولید این کشور در آینده هستند دو حلقه پایین آمده و به 499 رسیده است.

منبع: تسنیم

585979