بارش برف و باران در بیشتر استان‌های کشور

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران در بیشتر استان‌ها و احتمال سقوط بهمن و وزش باد شدید در دریای خزر هشدار داد.
تصویر بارش برف و باران در بیشتر استان‌های کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از افزایش بیشینه سرعت وزش باد موقتی تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا ۲ متر و در فراساحل بیش از ۲ متر با تاکید بر مناطق ساحل و فراساحل استان‌های گیلان و مازندران در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و در دریای خزر از اوایل وقت چهارشنبه تا صبح پنجشنبه (۲۰ تا ۲۱ دی) خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع تردد کشتی‌های تجاری و منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ و فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق از سه‌شنبه تا شنبه ( ۱۹ تا ۲۳ دی) خبر داد.

حاکمیت این شرایط جوی روز سه‌شنبه در نوار غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، چهارشنبه در گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین و مناطق شمالی استان‌های البرز، تهران، همدان، ایلام و لرستان، پنجشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، شمال و غرب اصفهان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه شمالی خوزستان، غرب و شمال چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی، جمعه درآذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، لرستان، شمال بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، قزوین، قم، البرز و تهران و شنبه در گیلان، غرب مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام و شمال لرستان پیش‌بینی می‌شود.

براثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال بهمن، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق همچنین احتمال آسیب به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را توصیه می‌کند.

همچنین به توصیه سازمان هواشناسی کشور، زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام هرس، آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش برف و باران، استحکام سازه‌های باغی در برابر طوفان و بارش‌های شدید، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آب‌شویی شوری از محیط ریشه، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش و انتقال نهاده‌های کشاورزی از روی مزارع به مکان‌های مسقف در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی کشور برای سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع بارش، استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر طوفان‌های احتمالی، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش را توصیه می‌کند.

در سالن‌های مرغداری و دامداری نیز عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها و جمع آوری کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش مورد توجه باشدهمچنین برای استخرهای پرورش ماهی نیز پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی توصیه می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی کشور عشایر و زنبورداران نیز در چنین شرایط جوی از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش را دردستور کار قرار دهند.

سازمان هواشناسی همچنین تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار به دلیل احتمال ترکیدگی لوله‌ها در اثر سرما، عدم تردد و انتقال ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از مزارع به مکان‌های امن به دلیل آغاز بارش‏‌ را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا

575460