اقدامات وزارت خارجه درباره حمله تروریستی کرمان/ لغو پروازهای عمره یک مشکل فنی و تکنیکی است

سخنگوی وزارت خارجه گفت:ذشاهد جنایات هولناک و اقدام بزدلانه تروریستی در گلزار شهدای کرمان زادگاه و آرامگاه سردار شهید قاسم سلیمانی بودیم که متاسفانه در این اقدام شوم تروریستی ده‌ها تن از شهروندان عزیز ما و تعدادی از شهروندان از کشور افغانستان به شهادت رسیدند و مجروح شدند.
تصویر اقدامات وزارت خارجه درباره حمله تروریستی کرمان/ لغو پروازهای عمره یک مشکل فنی و تکنیکی است

به گزارش سایت خبری پرسون، سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) ۱۸ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

جزئیاتی از تماس تلفنی وزیر خارجه فرانسه با امیرعبداللهیان و اقدامات وزارت خارجه درباره اقدام تروریستی کرمان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تماس تلفنی وزیر خارجه فرانسه با امیرعبداللهیان و اقدامات وزارت خارجه درباره اقدام تروریستی کرمان نیز بیان کرد: تروریسم یک تهدید فراگیر و بین‌المللی است. به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی همواره در موضوع مبارزه اصولی،‌ ریشه‌ای و بنیادین و موثر با تروریسم از همه فرصت‌های ممکن در گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک اعم از دوجانبه و چندجانبه و سازوکارهای بین‌المللی استفاده و خطر تروریسم را به عنوان خطر فراگیر برای صلح و امنیت بین‌المللی مورد گوشزد قرار دادیم و تروریسم را خطری می‌دانیم که مستلزم اقدام فراگیر و به دور از استانداردهای دوگانه است.

وی افزود: در گفت‌وگو با طرف‌های غربی همواره این موضوع را گوشزد کردیم که تروریسم خوب و بد نداریم و تهدید فراگیر است و امنیت و صلح و امنیت بشری را مورد تهدید قرار می‌دهد.

کنعانی ادامه داد: با فرانسه در این خصوص گفت‌وگو شد و دولت فرانسه موضع خود را در محکومیت این اقدام اعلام کرد. درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک منطقه‌ای از جمله موضوع فلسطین و شرایط بغرنج انسانی در غزه گفت‌وگو شد. دیدگاه طرف فرانسوی شنیده و مواضع اصولی ایران درباره مسأله فلسطین و ضرورت پایان بخشیدن فوری به تجاوز ظالمانه و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی مورد تأکید ایران قرار گرفت. دیدگاه‌های ما در ارتباط با نحوه پایان بخشیدن به این تراژدی تلخ انسانی از سوی وزیر خارجه مورد تأکید قرار گرفت. در مورد مسأله فلسطین موضع روشنی داریم.

وی گفت: در حوزه عمل اقدام وجود ندارد و دولت‌های غربی و اروپایی در ورای شعارهایی که می‌گویند باید گام‌های عملی بردارند و از حمایت لجستیکی، نظامی و امنیتی از رژیم صهیونیستی اجتناب و اینکه بر این رژیم فشار جدی وارد کنند که جنگ ظالمانه علیه مردم غزه را متوقف کند.

واکنش به جنایت تروریستی کرمان

وی گفت: شاهد جنایات هولناک و اقدام بزدلانه تروریستی در گلزار شهدای کرمان زادگاه و آرامگاه سردار شهید قاسم سلیمانی بودیم که متاسفانه در این اقدام شوم تروریستی ده‌ها تن از شهروندان عزیز ما و تعدادی از شهروندان از کشور افغانستان به شهادت رسیدند و مجروح شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: یک بار دیگر این اقدام بزدلانه تروریستی را قویا با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم. به روح بلند شهدای مظلوم این حادثه درود می‌فرستیم. به خانواده‌‌های شهدا اعم از ایرانی و افغانستانی تسلیت عرض می‌کنم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این جنایت شوم تروریستی موج گسترده ای از محکومیت‌ها را در سطوح مختلف رسمی، غیررسمی و دولتی و مردمی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و جای جای جهان داشته است. از همه کشورها و مقامات که با ایران همدردی کرده و این حادثه شوم تروریستی را محکوم کردند قدردانی می‌کنیم.

کنعانی گفت: تروریسم یک خطر برای صلح و امنیت بین‌المللی و همه کشورها و ملت‌هاست. آنهایی که تروریسم را برای اهداف شوم خود مورد استفاده قرار داده و می‌دهند باید بدانند مسؤولیت حقوقی، بین‌المللی و انسانی در خصوص حمایت از جریان‌های تروریستی متوجه آنها هم هست و باید پاسخگو باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره عملیات تروریستی کرمان بیان کرد: این عملیات تروریستی بود و جهات ذیربط امنیتی در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده و اقدامات تکمیلی در این خصوص در حال انجام است.دستگاه‌های امنیتی به عنوان جهات ذیربط و مسؤول بعد از تکمیل اطلاعات و آن میزانی که قابل انتشار است به سمع و نظر مردم ایران خواهند رساند. اکنون در موقعیتی نیستم که درباره ابعاد این حادثه امنیتی و جزئیات آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم.

وی عنوان کرد: داعش به عنوان پدیده شوم ساخته شده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غیر منطقه‌ای که خودشان هم در مواقعی نقش مستقیم خود را در ایجاد این پدیده شوم اعلام و اعتراف کردند. در طول سال‌های گذشته اقدامات تروریستی شومی را در سطح منطقه و خارج از آن انجام داده و بیش از همه ملت‌‌های منطقه قربانی این اقدامات بودند. بعد از اضمحلال خلافت خودخوانده داعش در منطقه که لازم است نقش سردار سلیمانی را یادآور شویم.

وی ادامه داد: باقیمانده این ساختار شوم داعش در منطقه پراکنده هستند و در اقدام جدید شاهد نقش این پدیده شوم بودیم. به عنوان دستگاه دیپلماسی پیگیری‌ها و گفت‌وگوها و مشورت‌های لازم را همواره انجام داده و می‌دهیم. بخشی از این قضیه ابعاد امنیتی و اطلاعاتی نیازمند همکاری‌های تخصصی ساختارهای امنیتی منطقه است. مشوق این گونه همکاری‌ها بودیم و ارتباطات خوبی بین سازوکارهای امنیتی ایران با کشورهای منطقه وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: نیروهای سختکوش کشور اقدامات زیادی انجام داده‌اند. ما در منطقه بی ثبات و ناامنی قرار داریم. ملت و کشور ایران شاهد استفاده ابزاری برخی قدرت‌ها از تروریسم بودند. مقابله با تروریسم نیازمند همکاری کشورهای منطقه است. ارتباط و همکاری و تبادل نظر مستقیم و مستمر بین سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران با کشورهای منطقه و خارج از منطقه برقرار است و در سایه این تلاش شبانه روزی شاهد ان‌شاءالله کم شدن این تهدیدات امنیتی از سر ملت منطقه و ملت ایران خواهیم بود.

پاسخ به سوالی درباره اتحاد بین حماس و دیگر گرو‌ه های فلسطینی

وی در پاسخ به سؤالی اتحاد بین حماس و دیگر گرو‌های فلسطینی گفت: همه جریان‌های فلسطینی می‌توانند در موضوع وضعیت فلسطین و در روند سیاسی و مقاومت ایفای نقش کنند. معتقد به ضرورت نقش تعیین کننده و بلامنازع ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خودشان هستند. از هرگونه ابتکار و گفت‌و‌گوهای فلسطینی برای تقویت وحدت و انسجام در صحنه فلسطین و نقش مکمل و منسجم و متحد گروه‌های فلسطینی در رقم زدن سرنوشت سیاسی فلسطین استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.

لغو پروازهای عمره یک مشکل فنی و تکنیکی است

سخنگوی وزارت خارجه درباره عمره مفرده گفت:‌ توافق ایران و عربستان برای انجام عمره مفرده با جزییات و توافق طرفین شکل گرفته است. وجود زیرساخت سیاسی در تاخیر برای عزیمت عمره‌گذاران ایرانی را نفی می‌کنیم. گفت‌وگوها برای رفع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس سازمان حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی ایران اکنون در عربستان به سر می‌برند و با مذاکرات انجام شده خوشبین هستیم بزودی این مانع فنی و تکنیکی برطرف و شاهد آغاز پرواز شرکت‌های ایرانی به سمت عربستان باشیم.

تلاش دیپلماتیک ایران از آغاز بحران جاری ۹۳ روزه در غزه / هرگونه راهکار سیاسی برای فلسطین باید در چارچوب گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی رقم بخورد

وی در پاسخ به سؤالی گفت: ما سنگین‌ترین تلاش دیپلماتیک را از آغاز بحران جاری ۹۳ روزه در غزه را تاکنون انجام دادیم و از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک در عالیترین سطوح برای اینکه زمینه ساز توقف فوری حملات ضد بشری رژیم صهیونیستی استفاده کردیم و این تلاش‌ها ادامه دارد. اینکه آیا در آینده نزدیک شاهد این تلاش‌ها خواهیم بود مطالبه جهانی و ملت فلسطین است و ما این را به عنوان اولویت اول مورد تأکید و اشاره قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آنچه مانع نقش آفرینی شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای برای فوریت حملات رژیم صهیونیستی بوده متاسفانه نقش حمایتی آمریکا از این رژیم و استفاده از حق وتو به نفع این رژیم بود. اینکه شورای امنیت نقش خود را انجام دهد مطالبه جهانی است. مطالبه روشن است اینکه اعمال فشار کافی باید بر رژیم صهیونیستی شکل بگیرد که حملات خود را علیه غزه متوقف کند. به تلاش‌های دیپلماتیک خود حتما ادامه می‌دهیم. اینکه ایران ابتکار دیپلماتیک خود را در باره مسأله فلسطین پیگیری می‌کند؟ موضوع آن روشن است.

وی گفت: هرگونه راهکار سیاسی برای فلسطین باید در چارچوب گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی رقم بخورد و هیچ طرحی نباید خارج از فلسطین بر ملت فلسطین تحمیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بیان کرد: حامی استفاده از سازوکارهای بین‌المللی برای تعقیب و پیگرد مقامات رژیم صهیونیستی و اعمال نرم‌های بین‌المللی برای این رژیم غاصب هستیم.

واکنش به اظهارات بلینکن درباره گسترش جنگ در منطقه

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات بلینکن درباره گسترش جنگ در منطقه گفت: اگر از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت فلسطین پیشگیری نشود ابعاد و دامنه‌های جنگ گسترش می‌یابد و کشف جدیدی را این مقام آمریکایی صورت نداده است.

پیشنهاد آمریکا به ایران برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیشنهاد آمریکا به ایران برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای و اظهارات سفیر ایران در دمشق در این باره اظهار داشت: در جریان این اظهارات نیستم. مسائل منطقه متعلق به ملت‌ها و کشورهای منطقه است. نقش مخرب و مداخله جویانه و بی ثبات کننده دولت آمریکاست. بزرگ‌ترین کمکی که دولت آمریکا می‌تواند انجام دهد خودداری از مداخلات غیرسازنده در امور منطقه است.

واکنش مطالب مطرح شده مبنی بر برقراری تماس غیرمستقیم با ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بلینکن به منطقه و مطالب مطرح شده مبنی بر برقراری تماس غیرمستقیم با ایران بیان کرد: موضع روشنی در ارتباط با مسأله فلسطین داریم. اگر دولت آمریکا و کشورهای غربی که شاهد سفر برخی مقامات غربی به منطقه هستیم، به شکل حقیقی و به صورت صادقانه به دنبال حل مسأله، توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ممانعت از گسترش دامنه جنگ و ناامنی در منطقه هستند باید اراده و خواست خود را به صورت عملی انجام دهند. شاهد اقدامات موثر و اثرگذار از سوی نه دولت آمریکا و نه متحدان غربی آمریکا در ارتباط با بحران جاری غزه هستیم. ملت‌های دنیا به صورت آشکار این تناقض را در گفتار و رفتار دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی می‌بینند که از یک سو شعار مقابله با ناامنی و بی ثباتی در منطقه را مطرح می‌کنند ولی همزمان به دنبال ایجاد بی ثباتی در عرصه عمل هستند. اینها با هم همخوان نیست. این شعار با عملی که از آنها می‌بینیم تجانس و تشابهی بین آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: درخواست روشنی داریم اگر به دنبال ثبات در منطقه هستند موضوع روشن است به دنبال حل ریشه‌ای بی ثباتی باشید. ریشه اشغالگری روشن است. ریشه جنایات سه ماه رژیم صهیونیستی در غزه ۷۵ سال اشغالگری است و اینکه در کنار اشغالگر علیه ملت مظلوم غزه ایستاده‌اند. باید به ریشه‌های بحران توجه و از حمایت نامحدود و بی قید و شرط خود از رژیم غاصب صهیونیستی دست بردارند.

پاسخ به سوالی درباره تنش بین حشد الشعبی و نیروهای آمریکایی و تنش در دریای سرخ

خبرنگاری با بیان اینکه شاهد تنش بین حشد الشعبی و نیروهای آمریکایی و تنش در دریای سرخ هستیم و اینکه گفته می‌شود این نیروهای نیابتی از سوی ایران صورت می‌گیرد، کنعانی گفت: ریشه ناامنی‌ها در منطقه حضور نیروهای نظامی آمریکا و مداخلات این کشور و حمایت بی قید و شرط دولت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی است. در مورد عراق و اقداماتی که دولت آمریکا اخیرا انجام داد دولت عراق مواضع خود را اعلام کرد.

وی گفت: در مورد نیروهای نظامی آمریکا در عراق و اقدام نظامی علیه برخی جریان‌‌های عراقی انجام می‌دهند، خروج نیروهای خارجی از عراق مصوبه پارلمان عراق است و طبیعی است دولت و ملت عراق در این خصوص درباره اقدام جنایت آمیز نیروهای آمریکایی در عراق به مسؤولیت ملی خودشان عمل خواهند کرد. به کرات به مقامات کشورهای منطقه از جمله دولت عراق دیدگاه خود را اعلام کردیم که استمرار حضور نیروهای آمریکایی در هر قالبی از جمله ائتلاف بین‌المللی یا تحت هر عناوین دیگری کمک به حفظ صلح و ثبات در منطقه و عراق و هیچ کشور دیگری نمی‌کند.

اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی در راستای تلاش برای برقراری صلح در غزه

وی در پاسخ به سؤالی درباره اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی در راستای تلاش برای برقراری صلح در غزه گفت:‌ هر ظرفیتی از جمله پارلمان‌ها برای پایان بخشیدن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین می‌تواند موثر و دارای آثار تعیین کننده‌ای باشد.

منبع: فارس

575400