تأکید مخبر بر ضرورت نقش‌آفرینی دانشگاه‌های بزرگ کلان‌شهرها در حل مشکلات منطقه‌ای

معاون اول رئیس جمهور گفت: در عرصه جهان شاهد سرعت بالای تغییرات در حکمرانی و تحولات عمومی هستیم و انتظار این است که دانشگاه‌ها در این زمینه پیشقدم باشند و به مسئولین و مدیران کشور کمک کنند.
تصویر تأکید مخبر بر ضرورت نقش‌آفرینی دانشگاه‌های بزرگ کلان‌شهرها در حل مشکلات منطقه‌ای

به گزارش سایت خبری پرسون، در دیدار هیأت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد با محمد مخبر معاون اول رئیس ‌جمهور بر ضرورت نقش‌آفرینی دانشگاه‌های بزرگ کلان‌شهرها در حل مشکلات منطقه‌ای و توسعه روابط علمی با کشورهای هم‌مرز تأکید شد.

مخبر در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌ها و جایگاه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشگاه با برخورداری از دانشجویان نخبه، اساتید مجرب و تیم مدیریتی جوان و پرانگیزه می‌تواند به اتاق فکر چابک و کانونی برای تشخیص و حل مسائل در منطقه شرق کشور تبدیل شود.

وی جمهور با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه‌های بزرگ در حل مسائل مختلف کشور اظهار داشت: امروز در عرصه جهان شاهد سرعت بالای تغییرات در حکمرانی و تحولات عمومی هستیم و انتظار این است که دانشگاه‌ها در این زمینه پیشقدم باشند و به مسئولین و مدیران کشور کمک کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به هم مرز بودن و نزدیکی جغرافیایی استان خراسان رضوی با کشورهای همسایه شرقی و شمالی افزود: این موضوع فرصت بزرگی برای دانشگاه فردوسی مشهد است تا بتواند با گسترش تبادلات علمی و پذیرش دانشجویان خارجی،‌ در مسیر بین‌المللی کردن این دانشگاه گام بردارد.

مخبر با یادآوری یکی از مهمترین مسائل و مشکلات مشهد و همچنین شرق کشور تحت عنوان کمبود منابع آب خاطرنشان کرد: امروز در سطح جهان شاهد نوآوری و نقش تکنولوژی در مدیریت منابع آب، بهره‌وری و امنیت غذایی هستیم که دانشگاه فردوسی مشهد نیز می‌تواند با اتکاء به دانش و فناوری‌های نوین، به حل مشکل کمبود منابع آب در این منطقه کمک کند.

وی همچنین با اشاره به آمادگی همیشگی خیرین برای نقش آفرینی در مدرسه سازی، امور درمانی و سایر اقدامات عام المنفعه گفت: خیرین ظرفیت بزرگی هستند که می‌توان از آنها در نوسازی و توسعه دانشگاه‌های کشور استفاده شود. در این جلسه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد و گفت: دانشگاه فردوسی مشهد 800 عضو هیأت علمی ، 25 هزار دانشجو و 2 هزار کارمند دارد و براساس برنامه‌ریزی کلانی که انجام داده قرار است طرحی را تحت عنوان زیست بوم نوآوری شرق کشور اجرا کند تا بتواند به الگویی برای کل کشور تبدیل شود.

در این جلسه همچنین سایر اعضای هیئت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مسائل و مشکلات این دانشگاه توضیحاتی ارائه کردند و به ارائه گزارشی از منابع و هزینه‌های سال 1402 و برآورد هزینه‌های سال 1403 و مقایسه سرانه دانشجویی 11 دانشگاه برتر کشور پرداختند.

مصوبات سفر رئیس ‌جمهور به استان خراسان رضوی و سهم دانشگاه فردوسی مشهد از این مصوبات و همچنین گزارش درخصوص مرکز نوآوری در حال احداث با پیشرفت ویژه 64 درصد و نیز احداث اولین پژوهشکده اختر فیزیکی کشور در نیشابور با پیشرفت 67 درصد از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

منبع: تسنیم

574851