قطر رکورد خود درگردشگری را شکست

قطر با استقبال از بیش از چهار میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۲۳ به نقطه عطف قابل توجهی دست یافت و به بالاترین سطح در پنج سال اخیر خود رسید.
تصویر قطر رکورد خود درگردشگری را شکست

به گزارش سایت خبری پرسون، این دستاورد که توسط سازمان گردشگری قطر اعلام شد، بر موفقیت این کشور در شتاب گرفتن سفرها پس از جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲ تاکید دارد. این کشور در یک اقدام استراتژیک برای تسهیل سفر، روند صدور روادید خود را با اجرای پلتفرم «Haya» در اوایل سال گذشته تسهیل کرد.

این ابتکار، مکانیسم ورود مسافران به قطر را ساده کرده و سیاست‌های سفر آزاد به این کشور را تکمیل می‌کند. قطر در حال حاضر به شهروندان ۹۵ کشور اجازه دریافت ویزای آسان را می‌دهد.

علاوه‌بر این، یک تقویم یک‌ساله مملو از رویدادها و کمپین‌های بازاریابی جذاب به طور قابل توجهی به افزایش گردشگری کمک کرده است.

سعد الخرجی، رئیس سازمان گردشگری قطر در این باره گفت: «پیشنهادهای متنوع گردشگری قطر، با ۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی بکر، موزه‌های در سطح جهانی و مقاصد فرهنگی و معاصر، ترکیبی از تعطیلات منحصربه‌فرد و قانع‌کننده‌ای است که می‌تواند متناسب با مسافران منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی شود. تحولات جدید در بخش گردشگری قطر ادامه دارد و فرصت‌های بیشتری برای رشد ایجاد می‌کند.»

از ابتدای سال ۲۰۲۳، بازدیدکنندگانی از عربستان سعودی که ۲۵.۳ درصد از کل گردشگران بین‌المللی قطر را تشکیل می‌دهند، پیشتاز هجوم گردشگران به قطر هستند و پس از آنها مسافرانی از هند با ۱۰.۴ درصد، آلمان با ۴.۱ درصد، انگلیس با ۳.۹ درصد و کویت با ۳.۵ درصد قرار دارند.

رشد ورود گردشگران به قطر نشان می‌دهد که دوحه، پایتخت این کشور خاورمیانه‌ای به طور فزاینده‌ای با مراکز گردشگری سنتی‌تر مانند دبی و منامه، پایتخت‌های امارات متحده عربی و بحرین و ریاض در عربستان سعودی رقابت می‌کند و منابع رسمی نیز افزایش ۳۴۷ درصدی گردشگران در قطر در سال ۲۰۲۳، در مقایسه با آمار سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند.

در سال ۲۰۲۱، سفر و گردشگری تقریباً ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد که بالاتر از میانگین ۶.۶ درصدی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. «توریسم قطر» که یک آژانس دولتی است ابزار امیدواری کرده که این سهم تا سال ۲۰۳۰ به ۱۲ درصد برسد.

اگرچه پیش‌بینی‌های آینده گردشگری برای قطر رشد زیادی را متصور است، اما همچنان آمار آن کمتر از سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۲، عربستان سعودی پذیرای ۱۶.۵ میلیون گردشگر بین‌المللی بود که چند میلیون نفر از آن‌ها در حج و عمره شرکت کردند. امارات متحده عربی ۱۴.۳ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی داشت، در حالی که بحرین از ۹.۹ میلیون بازدیدکننده میزبانی کرد.

منبع: ایسنا

574822