شأن دولت در گرو مرزبندی وزیر با «شریان»

با وجود همه تلاش‌هایی که رئیس‌جمهور برای رفع شبهه‌های انتخاباتی پیرامون دولت انجام می‌دهد و موضع صریح او، همچنان یکی از جریان‌های سیاسی فعالیت انتخاباتی خود را ذیل وزارت راه انجام می‌دهد و شخص وزیر هم مرزبندی مشخصی با این موضوع ندارد
تصویر شأن دولت در گرو مرزبندی وزیر با «شریان»

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه فرهیختگان در شماره امروزه خود در مطلبی با عنوان «به شأن سیاسی رئیس‌جمهور رحم کنید» از عدم تطابق برخی فعالیت‌های سیاسی دولتی‌ها با مواضع رئیس جمهور انتقاد کرده و نوشته:

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز: از تاکیدات مهم مقام‌معظم‌رهبری در همه ادوار دولت‌ها این بوده‌ است که از حمایت جریان‌های سیاسی در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی دوری کنند و پیش از این نیز رهبری این تذکر را به دولت‌های پیشین داده بودند.

رئیس‌جمهور بارها در سخنان خود روی این موضوع تاکید کرده که در انتخابات مجلس اسفند 1402 حمایت دولت از همه احزاب سیاسی است و دولت هیچ کاندیدایی در انتخابات ندارد و از هیچ لیست پیشنهادی ندارد. در 13 آبان‌ امسال رئیسی در پایان سفر خود به کردستان در نشست خبری به‌صراحت گفت: «دولت خود را موظف به برگزاری یک انتخابات مشارکتی، با امنیت بالا و کاملا رقابتی به‌عنوان جلوه‌ای از مردم‌سالاری می‌داند» و در ادامه تاکید کرد: «به‌عنوان دولت هیچ کاندیدایی در انتخابات نخواهیم داشت و صرفا به‌دنبال ایجاد زمینه مشارکت گسترده‌تر و بالاتر همه مردم و گروه‌ها در انتخابات هستیم.»

حتی رئیسی در 11 دی‌ماه در نشست مشترک دولت با استانداران نیز دوباره روی این گزاره تاکید کرد و گفت مجموعه دولت که قطعا این کلمه شامل همه کابینه و مشاوران وی نیز می‌شود در انتخابات پیش‌رو نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت و از هیچ نامزد و لیستی حمایت نخواهد کرد و در انتخابات صرفا مجری و برگزار‌کننده خواهد بود و تلاش می‌کند انتخابات بی‌نقصی را برگزار کند.

با وجود همه تکذیب‌ها و تاکیدها به بی‌طرفی دولت در انتخابات‌، دوشنبه 11دی‌ در همایش «قله نزدیک است» که شریانی‌ها در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار کردند، محمد حاج‌ابوالقاسم مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت با شرکت در این همایش گفت حامل «سلام» رئیس‌جمهور است! موضوعی که این سوال را به‌وجود آورد که مگر طبق گفته رئیس‌جمهور نباید مجموعه دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری صرفا در نقش برگزار‌کننده ظاهر شود و شائبه حمایت از یک جریان خاص را از بین ببرد؟ از این رو پیشنهاد می‌شود حاج‌ابوالقاسم برای از بین بردن همه شائبه‌ها در جلسات همه احزاب سیاسی شرکت کنند و حامل سلام رئیس‌جمهور نیز باشند.

اما رئیسی برای آنکه حرف‌هایش درخصوص حمایت از همه احزاب سیاسی در حد حرف و تاکید نماند نیز چندساعت بعد از جلسه شریانی‌ها در همان روز 11دی‌نشستی با همه احزاب سیاسی کشور برگزار کرد تا چهره‌های مختلف سیاسی را در دیداری صمیمانه دور هم جمع کند. عکس‌های منتشرشده در این نشست نیز به‌خوبی نشان‌دهنده عزم دولت برای حمایت از همه احزاب سیاسی کشور است که در جلسه‌‌ای ولو تشریفاتی درکنار هم قرار گرفتند تا بتوانند به میزان مشارکت در انتخابات- که این روزها از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور است- کمک و همه مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنند. همچنین این دعوت نشان از تلاش‌های خوب دولت و شخص رئیسی به‌عنوان مجری بی‌طرف و مستقل در انتخابات مجلس خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد با وجود همه تلاش‌هایی که رئیس‌جمهور برای رفع شبهه‌های انتخاباتی پیرامون دولت انجام می‌دهد و موضع صریح او، همچنان یکی از جریان‌های سیاسی فعالیت انتخاباتی خود را ذیل وزارت راه انجام می‌دهد و شخص وزیر هم مرزبندی مشخصی با این موضوع ندارد؛ موضوعی که در افکار عمومی خلاف موضع رئیس‌جمهور برداشت می‌شود و به روند کاری دولت آسیب می‌زند. این توقع از همه وزیران دولت می‌رود که حداقل به چهره رئیس دولت رحم کرده و این بدیهیات انتخاباتی را رعایت کنند.

منبع: فرهیختگان

574702