نفت سال جدید را با افزایش قیمت آغاز کرد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۳۵ سنت معادل ۱.۷۵ درصد افزایش و ۷۸ دلار و ۳۹ سنت رسید.
تصویر نفت سال جدید را با افزایش قیمت آغاز کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز، قیمت نفت در شرایطی سال جدید میلادی را با یک درصد افزایش آغاز کرده که تمام تمرکزها معطوف به اختلال در عرضه نفت خاورمیانه به خاطر درگیری‌های دریای سرخ شده است و انتظار می‌رود محرک‌های اقتصادی چین تقاضا در بزرگ‌ترین وارد کننده نفت دنیا را افزایش دهد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 1 دلار و 35 سنت معادل 1.75 درصد افزایش و 78 دلار و 39 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1 دلار و 16 سنت معادل 1.62درصد افزایش، 72 دلار و 81 سنت معامله می‌شود.
خطر گسترش درگیری بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک درگیری وسیع منطقه‌ای پس از آن افزایش یافت که هلیکوپترهای آمریکا حمله یمن به کشتی باری مارسک در دریای سرخ را دفع و سه کشتی آنها را غرق کردند.

گسترش این درگیری‌ها می‌تواند باعث بسته شدن گذرگاه‌های حساسی مثل دریای سرخ و تنگه هرمز برای حمل و نقل نفت شود.
تحلیلگران عقیده دارند بالا گرفتن درگیری‌ها در دریای سرخ و همچنین افزایش تقاضا در چین طی جشن‌ بهاره قیمت نفت را بالا می‌برد.
یک کشتی جنگی ایران هم به دنبال این درگیری‌ها وارد دریای سرخ شده است.
حداقل 4 نفتکش حامل گازوئیل و سوخت هواپیما از خاورمیانه و هند به مقصد اروپا مسیر دریای سرخ را کنار گذاشته و آفریقا را برای رسیدن به مقصد دور می‌زنند.
از طرف دیگر محرک‌های مالی جدیدی در چین به دنبال گزارش کاهش فعالیت کارخانه‌ای در ماه دسامبر در این کشور معرفی شده است که می‌تواند تقاضا برای نفت در این کشور را بالا ببرد.
دورنمای ضعف اقتصاد دنیا و افزایش نگرانی در مورد بالا رفتن عرضه از سوی اعضای غیر ائتلاف اوپک پلاس قیمت نفت برنت و نفت آمریکا را بیش از 10 درصد در 2023 پایین آورد تا این دو شاخص نفتی سال گذشته میلادی را با پایین‌ترین قیمت از 2020 به پایان برسانند.
تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند متوسط قیمت نفت خام برنت در 2024 برابر با 82 دلار و 56 سنت باشد. این رقم در 2023 برابر با 82 دلار و 17 سنت بود.

منبع: تسنیم

574571