سقوط یک سلبریتی: از اتهام تا مرگ!

«لی سون کیون» ستاره سینما و تلویزیون در حالی در کره جنوبی در یک مراسم تشییع جنازه خصوصی به خاک سپرده شد که در یک ماه اخیر فشارهای زیادی را از سوی رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی متحمل شده بود.
تصویر سقوط یک سلبریتی: از اتهام تا مرگ!

به گزارش سایت خبری پرسون، «لی سون کیون» بازیگر اهل کره جنوبی که بیشتر برای بازی در فیلم برنده اسکار «اَنگل» شناخته می‌شود، در حالی در یک مراسم خصوصی با حضور خانواده‌ و دوستان و همکاران نزدیک به خاک سپرده شد که آخرین یادداشت ادعایی او خطاب به همسرش، که یک رسانه کره‌ای به دلیل انتشار آن مورد انتقاد قرار گرفت، فیلم دوربین مداربسته از آخرین رانندگی او و آخرین حضور در انظار عمومی برای بازجویی پلیس یک روز قبل از مرگش را میلیون‌ها نفر در یوتیوب تماشا کردند.

جسد این بازیگر ۴۸ ساله روز چهارشنبه در خودرویی در سئول پیدا شد و پلیس معتقد است که او خودکشی کرده است. این یک شوک برای کشوری بود که او در طول بیش از ۲۰ سال زندگی حرفه‌ای خود به یک نام آشنا برای آن تبدیل شده بود؛ حتی قبل از اینکه در فیلم مشهور «اَنگل» به شهرت بین‌المللی دست یابد.

فراتر از همدردی و اندوه، بسیاری نسبت به انعکاس بی‌امان زندگی شخصی او در فضای مجازی خشمگین هستند و بر این باورند که از اکتبر و زمانی که پلیس شروع به بازجویی از او کرد، در معرض توجه بیش از حد رسانه‌ها قرار گرفت. در کشوری غیر از کره جنوبی، تعجب آور است که تحقیقات مواد مخدر در مورد یک فرد مشهور به چنین رسوایی غم‌انگیزی منجر شود.

سقوط لی به اندازه ظهور او خیره کننده بود. او یک مردِ خانواده بسیار موفق و محبوب در کشور رقابتی و محافظه‌کار کره جنوبی بود؛ کشوری که از افراد مشهور انتظار دارد شهروندان نمونه باشند.

پیتر جونگ هو نا، روانپزشک در این‌باره به بی‌بی‌سی گفت: «توجه فراوان و فشار اجتماعی که سلبریتی‌های کره جنوبی در جریان تحقیقات پلیس با آن مواجه می‌شوند، منجر به «شَرمِ مُخرب» می‌شود.

در ماه اکتبر، یک مهماندار در یک کافه سئول، لی سون کیون را متهم کرد که همراه با او مواد مخدر از جمله ماریجوانا و کتامین مصرف کرده است اما این بازیگر مصرف آگاهانه مواد را انکار کرد. او هرگز متهم نشد و تحقیقات هنوز در جریان بود که درگذشت. اما این اتهامات، آنچه را که برای او به عنوان یک شهرت کامل و بی‌نقص تلقی می‌شد، خدشه‌دار کرد.

لی در اوایل اکتبر به خبرنگاران گفت: «من صمیمانه عذرخواهی می‌کنم که با درگیر شدن در چنین اتفاق ناخوشایندی،‌ باعث ناامیدی بسیاری از مردم شدم. برای خانواده‌ام متاسفم که در این لحظه چنین درد سختی را تحمل می‌کنند».

و سه دور مورد بازجویی قرار گرفت که یک جلسه آن شنبه گذشته، ۱۹ ساعت به طول انجامید. لی از تبلیغات و تولیداتی که در حال اجرا بودند کنار گذاشته شد یا از آن انصراف داد. حتی برخی گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از او شکایت میلیونی کنند.

پلیس گفت که درخواست لی را مبنی بر انجام آخرین بازجویی او به صورت محرمانه رد کرده است. حالا پلیس کره جنوبی متهم شده که نسبت به فشارهای عمومی که لی با آن مواجه بوده، حساسیت بیشتری نشان نداده است اما با این حال پلیس اعلام کرد این روند با رضایت او انجام شده است.

کمیسر پلیس ملی کره جنوبی نیز با رد این موضوع که تحقیقات منجر به مرگ لی شده، اعلام کرده بررسی خواهد کرد که آیا مشکلی وجود داشته است یا خیر.

رسانه‌های کره‌ای این مورد را به طور گسترده برای مخاطبان پوشش دادند. بر اساس برخی برآوردها، بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بنابراین به‌روزرسانی‌های اخبار لحظه‌ای درباره لی، در عرض چند دقیقه از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند YouTube منتشر می‌شد. این اشتهای شدید به اخبار لحظه‌ای نه تنها برای شبکه اجتماعی جذاب بود بلکه حتی تلویزیون ملی «KBS» کره جنوبی نیز اقدام به انتشار برخی مکالمات خصوصی این بازیگر کرد.

یکی از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در این‌باره نوشته است: «او به خاطر مواد مخدر نمُرد، به دلیل تحقیر دیگران مُرده است».

کاربر دیگری نیز نوشت: «مجازات افترا در این کشور به شدت ضعیف است. امیدوارم همه افرادی که مقالاتی را با بی‌دقتی نوشتند و بدون هیچ مبنای دقیقی آن را منتشر کردند، در مورد خود فکر کنند».

در کره جنوبی مصرف مواد مخدر یک ننگ اجتماعی بزرگ است و حتی افراد عادی به دلیل مصرف مواد توسط خانواده و دوستان طرد می‌شوند و این شرایط برای افراد مشهور تشدید می‌شود. حتی مطرح شدن چنین ادعاهایی برای تخریب حرفه یک فرد شناخته شده کافی است.

وقتی صحبت از ارزش‌های اجتماعی محافظه‌کارانه یا نگرش‌های سخت‌تر نسبت به مواد مخدر به میان می‌آید، کره جنوبی در منطقه تنها نیست و سنگاپور، چین و ژاپن همگی شرایط مشابهی دارند؛ آن‌هم در مقایسه با کشورهای غربی که نگرش ملایم‌تری نسبت به مواد مخدر دارند و اعتیاد اغلب به بازتوانی منجر می‌شود. در آسیا، تایلند تنها کشوری است که تجارت ماریجوانا را قانونی کرده است.

از جایی که کره جنوبی در موضوع مواد مخدر متمایز عمل می‌کند، استانداردهای بالای شخصیت‌های عمومی در آن وجود دارد؛ از جمله سلبریتی‌ها و فشاری که این موضوع به ناچار بر شخصیت‌های مشهور وارد می‌کند.

ها جائه کون، منتقد حوزه فرهنگ مردمی کره، پس از مرگ مونبین ستاره موسیقی کره‌ای در اوایل سال جاری، به بی‌بی‌سی گفت: «کره در مقایسه با سایر کشورها معیار اخلاقی بسیار سختی برای افراد مشهور دارد و البته این محدود به افراد مشهور نیست. در سال ۲۰۲۰، شهردار سئول پس از متهم شدن به آزار جنسی خودکشی کرد».

همچنین در کره جنوبی، مانند بسیاری از کشورهای آسیایی دیگر، تمایلی به صحبت در مورد سلامت روان و مصرف مواد مخدر برای کمک گرفتن از دیگران وجود ندارد و به همین دلیل این کشور یکی از بالاترین نرخ‌های خودکشی در جهان را دارد

مرگ لی سون کیون هنوز به طور رسمی خودکشی اعلام نشده است اما خانواده او گفته‌اند کالبد شکافی انجام نخواهد شد.

لی سون کیون از دانشگاه معتبر ملی هنر کره جنوبی فارغ‌التحصیل شده است و اولین بازیگری خود را در سال ۲۰۰۱ در یک کمدی تلویزیونی با عنوان «عشاق» انجام داد. او پس از آن، برای بازی در نقش‌های مختلف مورد تحسین قرار گرفت، اما در سطح جهانی، بیشتر به خاطر ایفای نقش پدر ثروتمند و سطحی در فیلم برنده اسکار سال ۲۰۱۹ «اَنگل» به کارگردانی «بونگ جون هو» شناخته می‌شود.

«لی» پس از آن در نخستین سریال اصلی کره‌ای زبان اپل تی‌وی که در سال ۲۰۲۱ پخش شد، نقش اصلی را بازی کرد. «دکتر برین» یک تریلر علمی تخیلی 6 قسمتی است که داستان یک متخصص مغز و اعصاب خونسرد را روایت می‌کند که از طریق آزمایشات مغزی به دنبال سرنخ‌هایی از یک تصادف خانوادگی مرموز است.

آخرین نقش‌آفرینی او، فیلم ترسناک «خواب» بود که در آن او نقش شوهری را بازی می‌کند که راه رفتنش در خواب در نهایت به شرایط وحشتناکی منجر می‌شود. این فیلم مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و در بخش هفته منتقدان جشنواره کن به نمایش درآمد.

منبع: ایسنا

574048