پیاده‌راه بازار، یادگار ماندگار حاج احمد

مراجعه روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر به راسته‌های تجاری محدوده بازار لزوم تعریض برخی معابر و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تردد و خرید آسان‌تر مشتریان را دوچندان می‌کرد. ۱۵ سال پیش با پیگیری‌های احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل انجمن اسلامی بازار، پروژه پیاده‌راه ۱۵ خرداد به سرانجام رسید.
تصویر پیاده‌راه بازار، یادگار ماندگار حاج احمد

به گزارش سایت خبری پرسون، در سال‌های اخیر توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و دسترسی آسان‌تر شهروندان به بازار و افزایش شمار واحدهای صنفی و تجاری، زمینه‌ساز تغییرات کالبدی بازار و در نتیجه افزایش شمار مراجعه‌کنندگان به بازار شده است. مسئله‌ای که لزوم تعریض برخی معابر و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تردد و خرید آسان‌تر مشتریان بازار را دوچندان می‌کرد.

یکی از اقدامات اثرگذار احمد کریمی در بازار تهران نیز پیگیری‌های موثر برای رفع مشکلات کالبدی بازار بود. به عنوان مثال، رد پای اقدامات حاج احمد را می‌توان در پروژه ساخت پیاده‌راه بازار یا تعریض خیابان ۱۵ خرداد که روزانه پذیرای بیش از ۵۰۰ هزار نفر از نقاط مختلف تهران و کشور است مشاهده کرد.

بازاریان و مشتریان پاساژها و واحدهای تجاری این راسته روزهایی را به یاد دارند که آلودگی صوتی، آلودگی‌های زیست‌محیطی، عرض کم معبر و... مشکلات بسیاری برای مشتریان و کسبه ایجاد می‌کرد اما اکنون بیش از ۱۵ سال است که با تعریض پیاده‌راه بسیاری از این مشکلات برطرف شده‌اند.

«محمدعلی حیدری» از دوستان نزدیک و نماینده حاج احمد کریمی در جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در این‌باره می‌گوید: «خیابان ۱۵ خرداد یا پیاده‌راه بازار، سال‌ها با مشکلاتی چون عرض کم معبر و در عین حال انبوه جمعیت دست و پنچه نرم می‌کرد. آلودگی صوتی ناشی از تردد بی‌وقفه خودروها و موتورسیکلت‌ها نیز در کنار انواع آلودگی‌های زیست محیطی زمینه‌ساز سلب آسایش مشتریان و کسبه شده بود. این میان معضلاتی چون سرقت، کیف‌قاپی و... که در اثر انبوه جمعیت و عرض کم معبر دامن‌گیر این راسته شده بود را هم باید به فهرست مشکلات اضافه کرد.»

پیاده‌راه بازار، یادگار ماندگار حاج احمد

حیدری به اقدامات موثر حاج احمد در مسیر ساخت پیاده‌راه بازار اشاره می‌کند: «با افتتاح ایستگاه مترو پانزده خرداد به شمار مراجعه کنندگان به این راسته افزوده شد و نیاز بود برای آسایش مردم و کسبه هرچه زودتر پروژه تعریض پیاده‌راه اجرا شود. حاج احمد در مسیر اجرای این پروژه پیگیری‌ از نهادهای مربوط و به ویژه شهرداری را در اولویت کارهای خود قرار داد. او در هنگام اجرای پروژه تعریض و انجام اقدامات عمرانی پیاده‌راه نیز همیشه پای کار بود تا مبادا در مراحل اجرای پروژه کاسبی بازاریان دچار مشکل شود. با وجود مشغله‌های بسیار اما هر روز سراغ مغازدارها می‌رفت و درخواست‌ها و مشکلات کسبه را از نزدیک بررسی می‌کرد. حتی در جزئی‌ترین موارد نیز ورود می‌کرد تا این پروژه بزرگ با کمترین مشکل به سرانجام برسد. به یاد دارم در سرکشی‌های هر روزه به این راسته به اغذیه‌فروش‌ها تذکر می‌داد حتما روی مواد غذایی را بپوشانند تا مبادا گرد و غبار ناشی از فعالیت ماشین‌آلات مشکل‌ساز شود. سراغ کسبه‌ای که فعالیت عمرانی به محل کسب آنها نزدیک شده بود می‌رفت تا اگر فعالیت‌های عمرانی مشکلی برای کاسبی آنها ایجاد کرده بود به طریقی آن مشکل را رفع کند.»

منبع: همشهری آنلاین

574043