امروز در حیاط پاستور چه گذشت؟

از موضوع ادعاها درباره افزایش غنی سازی ایران تا نیم بها شدن بلیت سینما در دوشنبه ها

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 6 دی ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.
تصویر از موضوع ادعاها درباره افزایش غنی سازی ایران تا نیم بها شدن بلیت سینما در دوشنبه ها

به گزارش سایت خبری پرسون، از موضوع ادعاها درباره افزایش غنی سازی ایران تا نیم بها شدن بلیت سینما در دوشنبه ها، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 6 دی ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

وزیر ارشاد: هفته آینده؛ رونمایی از سمفونی حاج قاسم/هفته آینده؛ دوشنبه‌ها هم بلیت سینما نیم‌بها می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که «هفته آینده در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، سمفونی ویژه حاج قاسم رونمایی می‌شود» گفت که این اثر را دفتر موسیقی وزارت فرهنگ تولید کرده و از آن رونمایی خواهد کرد.

مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت افزود: امشب اختتامیه جایزه جلال را خواهیم داشت. امسال صدمین سال تولد جلال آل احمد است و در مراسم تالار وحدت امشب مراسم ویژه‌ای تدارک دیده شده است.

وی هم‌چنین با اشاره به این که « یکی از هنرمندان از داخل خانه خود از غزه با جشنواره ارتباط برقرار کرد» گفت: اختتامیه جشنواره حقیقت به بروز عواطف هنرمندان از کشورهای مختلف در مورد غزه تبدیل شد.

وی اعلام کرد: از هفته آینده دوشنبه هم علاوه بر سه شنبه، بلیت سینما نیم بها می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همه کشورهای حوزه تمدنی ایران دعوت کرده‌ایم و در بهمن ماه طی مراسمی گرد هم می آیند.

وی گفت: ۵۷۰ سینما تحویل گرفتیم و تا آینده نزدیک به عدد ۹۰۰ میرسیم.

اسلامی: ادعاها درباره غنی‌سازی حرف جدیدی نیست/هیچ کار جدیدی انجام نداده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: کار رسانه‌ای جدیدی که در خصوص غنی سازی ایران آغاز شده است، حرف جدیدی نیست و ما فعالیت جاری خود را در چهارچوب ضوابط دنبال می‌کنیم.

محمد اسلامی در حاشیه نشست امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: کار رسانه ای سیاسی که مجددا در خصوص غنی سازی ایران مطرح شده است، حرف جدیدی نیست و در گزارش مدیر کل شورای حکام مطرح شده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در ادامه اظهار کرد: این حرف‌ها یک هیاهوی رسانه ای است و اهدافی که دنبال می کنند کاملا مشخص است. در این شرایط سیاسی و به دنبال وضعیتی که جنگ غزه برای آنان ایجاد کرده است، در تلاش هستند تا فضای دیگری ایجاد کنند تا تمرکز و افکار عمومی را از روی غزه به ایران بازگردانند. مشخص است چه اهدافی دارند.

اسلامی تصریح کرد: مردم مستحضر باشند که ما هیچ کار جدیدی انجام نداده ایم و همان فعالیت جاری خود را دنبال می کنیم که طبق چهارچوب و طبق ضوابط انجام می شود.

وزیر ارتباطات: افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه را نمی‌پذیریم

وزیر ارتباطات گفت: برخی اپراتورها بدون توجه به شرایطی موجود درخواست افزایش تعرفه داشتند.

مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت افزود: به دنبال سود اپراتور نیستیم، به دنبال افزایش کیفیت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه از سال ۹۶ تعرفه‌ها دست نخورده اما سازمان تنظیم مقررات شروطی را برای افزایش قیمت مشخص کرده است.

وی گفت: هنور تصمیمی گرفته نشده است اما قطعا افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه را نمی‌پذیریم.

وزیر ارتباطات گفت: در بازنگری پیش رو اپراتورها را مکلف به فراهم کردن بسته های اینترنتی متنوع‌تری می‌کنیم.

وی درباره امکان دور زدن رجیستری موبایل با تاکید بر این‌که «سامانه ریجستری همچنان کار خود را با دقت انجام می دهد» ادامه داد: سامانه ریجستری کار مشترک با ما، وزارت صمت و اپراتورهاست.

وی در عین حال گفت: طبیعی است سامانه باید مدام به روز شود چون فناوری ها و گوشی های جدید وارد بازار می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: دولت اراده‌ای برای کاهش یارانه‌بگیران ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در دولت اراده‌ای برای کاهش تعداد یارانه‌بگیران وجود ندارد.

داود منظور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال کم شدن تعداد یارانه‌بگیران اظهار کرد: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قطعا بروزرسانی می‌شود و متناسب با آن ممکن است برخی از افراد جابجا شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد یارانه‌بگیران کم خواهد شد؟ گفت: الان اراده‌ای در دولت برای کاهش تعداد یارانه‌بگیران وجود ندارد. ما منابع را پیش‌بینی کرده‌ایم اما طبیعی است اگر بر اساس اطلاعات جدیدی که پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از کسی به دست می‌آورد ممکن است افرادی که قبلا یارانه می‌گرفتند با اطلاعات جدید مشمول نباشند.

دهقانی: ایران دسترسی به واکسنی دارد که ۱۳ سویه باکتری را غیر فعال می‌کند

معاون علمی رئیس جمهور گفت: ایران دومین کشوری است که دسترسی به واکسنی دارد که ۱۳ سویه باکتری را غیر فعال می‌کند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت:‌ امیدواریم این واکسن را در دهه فجر بعد از مطالعات بالینی انجام شده در دسترس مردم قرار دهیم، این پروژه های پیش رو حدود ۲۸۰ یورو صرفه جویی خواهد داشت.

رئیس سازمان محیط زیست: علت محو شدن ابرها در بالای دریاچه ارومیه در دست بررسی است

رئیس سازمان محیط زیست کشور از مأموریت مرجع ملی تغییرات اقلیمی و پژوهشکده محیط زیست برای بررسی علمی علت محو شدن ابرهای باران زا در بالای دریاچه ارومیه خبر داد.

علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که تصویری از بالای دریاچه ارومیه منتشر شده است که ابرهای باران زا با رسیدن به این منطقه محو می شوند، بیان کرد: ما مرجع ملی تغییر اقلیمی کشور و پژوهشکده محیط زیست کشور را مکلف کردیم تا در یک بازه زمانی دو هفته با نشستی که با همه دستگاه های مسئول برقرار می کنند، مسئله مربوط به تغییرات اقلیمی و وقایعی که در حال اتفاق افتادن است را بررسی کرده و پاسخ دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: درباره آنچه که در خصوص دریاچه ارومیه مطرح می شود، کشورها هر کدام از روش های علمی خاصی را بر اساس تغییرات اقلیمی استفاده می کنند. میانگین بارش دراز مدت در کشورهای همسایه ما نیز کاهش پیدا کرده و تحت تاثیر شدید تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند. اینکه جبهه هوایی وارد شود و در بالای دریاچه ارومیه محو می شود، باید حتما از لحاظ علمی بررسی شود که آیا واقعا گاز متانی که در آنجا تولید می شود یا افزایش درجه حرارتی که در ارتفاعات جو صورت می گیرد عامل این اتفاق است یا خیر.باید کار علمی و تحقیقاتی صورت گیرد.

زاکانی: برنامه شهرداری تهران برای جمع آوری مافیای پسماند

شهردار تهران عنوان کرد: در حال تغییر قراردادهای جمع‌آوری پسماند هستیم تا مفسده‌هایی را که در گذشته در این موضوع وجود داشت، از بین ببریم.

علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به نوع قراردادهایی که پیش ازاین برای جمع‌آوری پسماند در تهران وجود داشت، خاطرنشان کرد کرد: برای ۲۲ منطقه تهران ۲۲ قرارداد جمع‌آوری پسماند خشک را تنظیم کرده بودند و یک پولی را هم از این کسانی که این قرارداد را بسته بودند می‌گرفتند و پول ناچیزی هم بود.

وی در ادامه یادآور شد: در کنار آن برای ۱۲۳ ناحیه برای پسماند تر و رفت و روب، قراردادهای مجزایی داشتند و عملا امکانی را ایجاد کرده بودند که یک رقابتی بین کسانی که قرارداد پسماند خشک و پسماند تر داشتند به وجود بیاید تا بتوانند بخش ویژه پسماند یعنی فلزات و پلاستیک و چیزهای مختلفی که ارزش دارند را بردارند.

زاکانی اضافه کرد: ۱۵۰ و خرده‌ای قرارداد را باید تمشیت و دنبال می‌کردند چون برای بزرگراه‌ها هم قرارداد مجزا داشتند و هیچ کس پاسخگو نبود و اینها در دست هم می‌پیچیدند و عملا امکانی را ایجاد می‌کردند که یک عده با شبکه‌های مافیایی خودشان بیایند و کودکان را استثمار و زباله‌گردی را در شهر ترویج کنند.

وی همچنین تاکید کرد: به همین خاطر یک کار جدی از ماه‌ها قبل شروع شد و الان ۱۴ قرارداد بزرگ‌مقیاس هست که کل منطقه و صفر تا ۱۰۰ ماجرا از درون منزل تا محل امحای زباله را یک نفر مسئولش است.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا دیگر در این موضوع مافیایی وجود ندارد؟ تصریح کرد: مگر می‌شود مافیا نداشته باشیم؟ ما تازه از دی در حال عوض کردن قراردادها هستیم تا زیرساخت ایجاد همچین مفسده‌ای را از بین ببریم.

زاکانی در پایان بیان کرد: موضوع دیگر، خریداران ضایعات هستند. برای این هم یک تمهیدات جدی اندیشیدیم و کار در حال دنبال شدن است که ان‌شاءالله بتوانیم بنیادین این موضوع را هم حل کنیم.

عین اللهی: فرآیند تغییر نرخ تعرفه‌های پزشکی در شورای عالی بیمه شروع شده است

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: فرآیند تغییر نرخ تعرفه‌های پزشکی در شورای عالی بیمه شروع شده است اما هنوز به نتیجه نرسیده و بعد از اینکه نهایی شود، اعلام خواهد شد.

بهرام عین اللهی در حاشیه نشست امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: به طور معمول در این فصل آنفلوآنزا وجود دارد. باتوجه به اینکه مدارس و دانشگاه فعال هستند، بالاخره در تجمعات اگر یک نفر بیماری داشته باشد به بقیه منتقل خواهد کرد. راه حل آن نیز این است که افرادی که دچار بیماری می شوند تا زمانی که علائم دارند به محل تجمع نروند.

وی در ادامه اظهار کرد: الحمدلله اکنون وضعیت شیرخشک باتوجه به تصمیماتی که در ستاد تنظیم بازار گرفته شد تا شیرخشک را فقط به مصرف کننده واقعی با نرخ سابق داده شود، مشکلی ندارد. با ارائه کد ملی و افرادی که زیر دو سال هستند با همان نرخ سابق شیرخشک را دریافت می کنند. مابقی که برای مصارف دیگر از شیرخشک استفاده می کنند با نرخ آزاد است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه تصریح کرد: تعرفه های پزشکی هر سال در شورای عالی بیمه بررسی می شود و نرخ آن پیشنهاد شده و به هیات دولت می آید. هیات دولت نیز مصوب می کند. اکنون فرآیند تغییر نرخ تعرفه های پزشکی در شورای عالی بیمه شروع شده است و هنوز به نتیجه نرسیده است بعد از اینکه به نتیجه برسد، اعلام می شود.

وزیر ورزش: در تلاشیم تا پیش از پایان دولت سیزدهم از فاز اول ورزشگاه جدید تهران بهره برداری کنیم

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه «تمام هم و غم ما این است که پروژه ورزشگاه جدید تهران در چند فاز به مرحله بهره برداری برسد»، تاکید کرد: تلاش ما این است که بتوانیم مرحله اول را تا پیش از پایان دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری برسانیم.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تاسیس شهرکی مدال آوران گفت: دولت با کلیات پیشنهاد وزارت ورزش در خصوص تاسیس شهرک مدال با کلیات آن موافقت کرده و قرار است که وزارت ورزش زمین این مجموعه را تامین کند و وزارت راه و شهرسازی نیز کار ساخت و ساز آن را انجام دهد؛ مقدمات کار فراهم شده و موضوع در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال پیگیری است تا انشاءالله بتئوانیم در یک دوره ۴ ساله خدمات را به مدال آوران عالی‌مان داشته باشیم. همچنین آیین نامه ارائه این خدمات نیز توسط دولت تدوین خواهد شد.

وی همچنین درباره ساخت ورزشگاه جدید تهران با بیان اینکه «ساخت ورزشگاه یکی از پروژه‌های بزرگ کشور است که اصلاً در تاریخ ورزش کشور وجود نداشته و به عنوان یک ابرپروژه تعریف شده است»، اظهار کرد: زمانی که این پروژه به مرحله بهره برداری برسد، تمام رشته‌های ورزشی می‌توانند از ظرفیت این ورزشگاه استفاده و مسابقات بین‌المللی خود را در این مجموعه بین‌المللی ورزشی برگزار کنند.

وزیر ورزش با تاکید بر اینکه وزرشگاه جدید تهران یکی از پروژه‌های اساسی دولت است، به ارائه توضیحاتی درباره سازوکار پرداخت هزینه ساخت این ورزشگاه به پیمانکاران چینی پرداخت و تاکید کرد: تصویب شده که از محل تهاتر نفت این پروژه اجرا شود و اتفاقا نیز یکی از محاسن این پروژه آن است که بدون هیچ گونه دغدغه‌ای منابع مالی آن تامین شده است و انشاءالله بعد از مراحل مربوط به طراحی و مشاوره، کار ساخت آن آغاز می‌شود.

هاشمی درباره زمان بهره برداری از ورزشگاه جدید تهران عنوان کرد: مرحله اول، انعقاد قرارداد مشاوره برای طراحی و مطالعات پروژه است و در مرحله بعد پیمانکار اجرایی مشخص می‌شود؛ تمام هم و غم ما این است که این پروژه در چند فاز به مرحله بهره برداری برسد؛ تلاش ما این است که بتوانیم مرحله اول را تا پیش از پایان دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح نگرانی‌هایی در خصوص قرار گرفتن محل احداث ورزشگاه جدید تهران روی گسل گفت: هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد چراکه پیش از اجرای هر پروژه‌ای به ویژه پروژه‌های بزرگ، حتماً مخاطرات زمین شناسی مورد توجه است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر ورزش همچنین با بیان اینکه «کلان این پروژه با پیمانکاران چینی است اما از ظرفیت پیمانکاران داخلی نیز استفاده خواهیم کرد»، اظهار کرد: شرکت‌های چینی در زمینه ساخت ورزشگاه در دنیا سرآمد هستند و بیش از ۷۰ درصد پروژه‌های ورزشی دنیا توسط آنها ساخته می‌شود؛ این شرکتی هم که الان بحثش مطرح است، بیش از ۸۰ پروژه ورزشی در دنیا ساخته است که از جمله آنها می‌توان به پروژه‌های ورزشی المپیکی و جام جهانی اشاره کرد اما یکی از شروط ما در ساخت ورزشگاه تهران این است که از ظرفیت تمام پیمانکاران داخلی استفاده شود و اینها به هم متصل می‌شوند؛ در این زمینه صحبت شده استا تا از ظرفیت نیروی انسانی و پیمانکاران داخلی استفاده شود.

هاشمی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعتراض باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به رای صادر شده از سوی فدراسیون فوتبال در خصوص عدم رعایت سقف بودجه، با تاکید بر اینکه فدراسیون فوتبال این موضوع را بررسی می‌کند و ما وارد جزئیات آن نمی‌شویم، گفت: دغدغه و نگرانی‌ای بابت این موضوع وجود ندارد؛ فدراسیون متولی فوتبال کشور است و باید مر قانون را انجام دهد؛ هیچ فرقی میان این باشگاه و آن باشگاه وجود ندارد.

وی درباره وضعیت چمن ورزشگاه آزادی نیز تاکید کرد: چمن ورزشگاه آزادی مشکلی ندارد و مسابقه دربی نیز در این زمین با کیفیت خوبی برگزار شد.

منبع: ایسنا

573781