به گزارش سایت خبری پرسون، سیروس همتی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر است که در سالهای اخیر بیش از هر چیز او را در صحنه تئاتر و تلویزیون و با نقشهایی طنزآمیز و گاه جدی دیدهایم. بازیگری که همواره احساسات مخاطبانش را با حرکاتی ظریف در مرز میان شوخی و جدی تحت تاثیر قرار داده است و آنها را به داستان و شیوه روایت خود وابسته کرده است. هرچند همتی بیشتر آثاری که خود نوشته را در مقام کارگردانی و یا بازیگری به مرحله اجرا نیز رسانده است، اما این دو اثر تازه وی در زمره تجربیات جذاب و ساخته نشده از سوی او به شمار میرود.
فیلمنامه پای برتر روایتی است طنزآمیز با محوریت فوتبال. روستایی سادهدلی تنها پسر خود را که عصای دستش است در چنبره علاقه به فوتبال و بازی با توپ مییابد. در همین حین پسر از سوی یک مسابقه تلویزیونی برای انتخاب برترین پدیدههای فوتبال دعوت میشود و باید برای این حضور مبلغی را نیز پرداخت کند. این اتفاق سرآغاز داستانی است که همتی به طنازی و شیرینی زایدالوصفی آن را بازگو کرده است.
فیلمنامه آکنده از صحنههای سرزنده و قابل تصور و ساده برای اجراست و در عین حال شوخیهای کلامی و طنز زبانی که شاخصه همتی نیز به شمار میرود در آن موج میزند و مخاطب را با خود حتی در مقام خوانش داستانی فیلمنامه و بدون در نظر گرفتن میزانس، همراه میکند.
فیلمنامه بیشه داستانی است درباره جریان دزدی خاک منطقهای در شمال کشور که از قضا ایستگاه قطاری نیز دارد و این ایستگاه و مسافرانش محل درآمد بخشی از اهالی روستاست. داستان زمانی شکل میگیرد که قطار برای مدتی از ایستادن در ایستگاه آن منطقه امتناع میکند و همین مساله اهالی را به اتفاقات در حال رخ دادن حساس میکند. همتی در این فیلمنامه کوتاه سعی کرده به صورت نمادین عشق و علاقهاش به سرزمینش را در قالب یک قصه کوتاه به تصویر بکشد.
نیستان پیش از این نیز کتابهایی چون یزله، ایست تردست، ننه کاراته، مزا مزا، سه سه، ریحانه، الهه و… را از همتی منتشر کرده است.
منبع: خبرآنلاین